Bør vi investere i eyetracking-utstyr? 8

Vi vurderer å investere i utstyret som trengs for å gjennomføre eyetracking-tester, men vil veldig gjerne ha dine tilbakemeldinger først. Eyetracking er enkelt forklart en teknologi og en metode som gjør det mulig å registrere hvor testpersoner fokuserer når de bruker et nettsted eller en programvare. (Sjekk også denne introduksjonsartikkelen til eyetracking av Matteo Penzo på UXmatters)
eyetracking
Med eyetracking får vi kvantitative data om brukernes handlingsmønstre i en skjermflate. Dette kan igjen gi svært nyttig input til plassering og vekting av elementer, testing av annonseformater, og være et nyttig hjelpemiddel i forbindelse med tilrettelegging for funksjonshemmede.

Mange forbinder eyetracking med store, tunge “hjelmer” som plasseres på hodet til testpersoner, men ikke alle systemer er slik lenger. En leverandør som har utviklet programvare som unngår dette er det svenske firmaet Tobii. Vi synes dette systemet ser spennende ut og tror det potensielt kan åpne for nye testområder. Testing av annonseplassering kan plutselig bli enklere og bedre. Det man får ut av testene er “fargelagte” bilder som visualiserer hva brukerne fokuserer på og hva de ikke legger merke til. Dette er nyttig informasjon når man skal vurdere hva som må endres på sidene.

Utfordringen er imidlertid at programvaren for eyetracking koster en del penger; flere hundre tusen penger, faktisk. Vi skulle derfor gjerne hørt litt fra dere der ute før vi eventuelt foretar investeringen.

Spørsmålet er altså: Høres dette interessant ut? Ville du vurdert eyetracking for noen av dine prosjekter? Bør vi investere i eyetracking? Vi setter stor pris på alle tilbakmeldinger i kommentarfeltet nedenfor!