Bør vi investere i eyetracking-utstyr? 8

Vi vurderer å investere i utstyret som trengs for å gjennomføre eyetracking-tester, men vil veldig gjerne ha dine tilbakemeldinger først. Eyetracking er enkelt forklart en teknologi og en metode som gjør det mulig å registrere hvor testpersoner fokuserer når de bruker et nettsted eller en programvare. (Sjekk også denne introduksjonsartikkelen til eyetracking av Matteo Penzo på UXmatters)
eyetracking
Med eyetracking får vi kvantitative data om brukernes handlingsmønstre i en skjermflate. Dette kan igjen gi svært nyttig input til plassering og vekting av elementer, testing av annonseformater, og være et nyttig hjelpemiddel i forbindelse med tilrettelegging for funksjonshemmede.

Mange forbinder eyetracking med store, tunge “hjelmer” som plasseres på hodet til testpersoner, men ikke alle systemer er slik lenger. En leverandør som har utviklet programvare som unngår dette er det svenske firmaet Tobii. Vi synes dette systemet ser spennende ut og tror det potensielt kan åpne for nye testområder. Testing av annonseplassering kan plutselig bli enklere og bedre. Det man får ut av testene er “fargelagte” bilder som visualiserer hva brukerne fokuserer på og hva de ikke legger merke til. Dette er nyttig informasjon når man skal vurdere hva som må endres på sidene.

Utfordringen er imidlertid at programvaren for eyetracking koster en del penger; flere hundre tusen penger, faktisk. Vi skulle derfor gjerne hørt litt fra dere der ute før vi eventuelt foretar investeringen.

Spørsmålet er altså: Høres dette interessant ut? Ville du vurdert eyetracking for noen av dine prosjekter? Bør vi investere i eyetracking? Vi setter stor pris på alle tilbakmeldinger i kommentarfeltet nedenfor!

Eidar Grande Vollan

Flere artikler av Eidar CV

8 kommentarer

  1. Først gratulerer med fin blog som jeg fikk høre om i dag av min kollega Edgar Valdmanis etter at han hadde vært på en åpning hos dere i dag. Dere har en god, oversiktlig og lettlest blog og derfor vil jeg nok være en flittig gjest.
    Selv gjesteforeleser jeg bl.a. om blogging på BI, da særlig coorporate blogging og da er det jo hyggelig å kunne vise til norske eksempler.
    Min egen blogg er etablert som et eksperiment fordi jeg ønsket å få litt skitt under fingra og det har vært en interessant erfaring. En svært spennende, ny kommunikasjonsform som gir nye interkasjonsmuligheter med leserne.
    Når det gjelder eyetracking-utstyr, er vel det et spørsmål om kost/nytte og et fint eksempel på bruk av blog. Hva syntes “markedet”? Selv ville jeg sagt at det er mye verd fordi du da ikke bare støtter deg til hva folk svarer at de “liker” og se på, men faktisk kan måle det. Det blir å måle deres øyebevegelser og et mer eksakt utrykk for hvordan de faktisk opplever en nettside – også det ubevisst. Jeg ser fram til andres reaksjoner og håper for egen og deres del at det blir mange!

  2. Takk for arrangementet i dag. Det er flott at dere aktivt er så engasjert i å skape oppmerksomhet og interesse rundt fagfeltet “vårt” :o)

    To spørsmål til bloggen:
    1. Valg av navn.. søkemotoroptimalisert? Hvorfor velge et slikt navn og ikke et som er mer direkte i purra på det som brukeren vil søke på? Det er jo det Alf fortalte oss på innlegget sitt at vi måtte tenke på?

    2. “Les mer om…”-linken i bunnen av hver post på forsiden, litt irriterende. Jeg hadde likt å se hele posten og bare kunne scrollet videre og videre og videre og videre.

    Ikke for å ødelegge noe på åpningen, jeg har høye forventnigner til bloggen og vil følge nøye med på det som blir skrevet :o) Gleder meg å se hva som kommer etter hvert…

  3. Takk for hyggeleg tilbakemeldingar!

    @Helge: Ad 1) så sikter du kanskje til min oppmoding om å lage “catchy men søkemotorvennlige titlar” på bloggen? Eg trur det kan være nyttig å skille mellom a) bloggnavnet og b) tittel/innhald i blogginnlegg.

    Når det gjeld a) så hadde vi *mange* rundar internt for å kome opp med eit godt og enkelt navn som også forklarer litt om kva vi driver med. Mange av dei andre navne-alternativene var kanskje meir intuitive (f.eks. brukeradvokatene, brukbloggen, nettliv, etc) men samtidig med svakheiter på andre områder. Bloggnavnet bør være catchy, lett å hugse og lett å skrive inn i url-feltet, og det trur vi at iallenkelhet.no er. Men det er sjølvsagt mulig vi tar feil vi også ;-) At folk skal søke direkte akkurat på bloggnavnet trur eg imidlertid blir feil. Da ender du opp med ekstremt generiske og lite huskevennlige bloggnavn.

    Når det gjelde b) tittel/innhald i blogginnlegg derimot, er det viktig at desse går “rett i purra” og er søkemotorvennlige.

    Ad 2) så er eg einig i at “Les resten av…” kan tenkast å øydelegge litt av flyten i lesinga frå forsida. Tankegangen bak er imidlertid å nettopp beholde ein viss flyt i lesinga, ved at du får eit raskt overblikk over kva vi har skrive i det siste og så kan fordype deg i det du synes er mest interessant. I tillegg ønsker vi at lesarane skal klikke seg inn på sjølve bloggposten (både frå forsida og frå ein evt blogglesar) for der å også få med seg kommentarane, som ofte er vel så interessante som sjølve artikkelen.
    Men spørsmålet vårt var vel egentlig om vi burde investere i eyetracking ;-)

  4. Takk for bra arrangement i går.
    Man kan synse og tro alt man vil om hvor synlig elementer på en nettside er. Med eyetracking legger man en god del diskusjoner død. Det kan man spare en del tid på …
    På sikt er det vært kjekt å få eyetracking resultater fra Norge. Alle eyetracking-bilder jeg har sett til nå har vært fra USA eller Verden. Det er ikke gitt at resultatene fra Norge vil være de samme. Det har mye å si hva slags synsinntrykk man blir bombardert med til daglig.
    Løp og kjøp!

  5. Jeg tror dette vil avdekke at de fleste brukere er flinke til å overse reklambannere.

  6. Martin, du trenger ikke tro. User Interface Engineering ( http://www.uie.com/ ) har ved hjelp av eyetracking kunnet påvise at man automatisk overser reklamebannere. Ser du også på en typisk eyetracking bilde vil du se at toppområdet hvor topp-bannere pleier å befinne seg får lite oppmerksomhet, samt høyreside.

    Dette er igjen resultater som sier noe om hvor flinke nettbrukere har blitt til å overse reklamen. Og er verdt å huske på når man skal velge hvor navigasjon og andre elementer bør legges.

  7. Jarle Har du en direktelenke til undersøkelsen du henviser til?

  8. Pingback: → Eyetracking på plass - vi ser hvor du ser! hos IAllenkelhet - Fagblogg om brukervennlighet skrevet av NetLife Research

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>