Søk eller browsing 16

Spørsmål: Jeg har vært gjennom utallige diskusjoner knyttet til “søk” vs. “browsing” på nettsteder. I internett’s tidlige dager var det kun “browsing” som gjaldt (yahoo!). Etterhvert har “søk” (google) overtatt mer og mer. Dagens nettsteder har i varierende grad fokus på søk. Hvor viktig bør “søk” være på forskjellige typer nettsteder, f.eks:

Hvor stor andel av brukere bruker søk i forhold til “browse” når de leter etter informasjon?

Vårt svar: En mye diskutert og svært interessant problemstilling. Jakob Nielsen hevdet i boka Designing Web Usability at 50% var søk-dominante og gikk rett til søkemotoren på et nettsted.

Jared Spool mener at dette er svært overdrevet og at det er nettstedene som er søke-dominante og ikke brukerne. I hans studier har han funnet svært få brukere som går direkte til søk. Han hevder at hvis mange bruker søkemotoren på et nettsted er det fordi “lukten av informasjon” ikke er sterk nok: det er brukt dårlige menynavn og at det er ikke nok innganger på forsiden (strukturen er dyp og ikke bred). Nettstedet er rett og slett for dårlig, og derfor søker brukerne i følge Jared Spool. “Fix the scent and the demand for Search goes way down.”
Både Nielsen og Spool er kjent for å ha rimelig sterke meninger og gjerne sette ting på spissen. Det finnes imidlertid noe forskning på søkeadferd. Katz og Byrne, 2003 viste at god navngiving og bredde i menyer gjør at brukerne søker mindre. Teevan et.al, 2004 viste at et utvalg IT-studenter brukte søk i 39% av tilfellene. I følge et nyhetsbrev om søk fra Human Factors International viste Straub & Valdes at selv om brukere fant oftere frem ved å bruke søk på et offentlig nettsted i USA, så valgte de “browsing” som første strategi neste gang.

Erfaringene fra våre brukertester viser også at rimelig få brukere søker på nettsted før de eventuelt sitter fast. Det er selvsagt en mulighet for at dette er et resultat av dårlige erfaringer med søk. Samtidig er det slik at det å formulere et SØK krever mer tankekraft enn å klikke seg frem i en meny.

Så trenger man søk? Ja, når informasjonsmengden er stor, det blir mange nivå i navigasjonen og innholdet er av en karakter som gjør det sannsynlig at brukeren trenger man avgjort et søk. Skal du finne bøker om usability på Amazon trenger du søk, skal du finne en artikkel som stod i VG for 3 år siden trenger du søk. Samtidig gjør en dårlig søkemotor at brukeropplevelsen blir verre, så man skal vite at man virkelig kan lage et godt søk for at det skal være noen vits.

Viktigheten av søk på et spesifikt nettsted bør vurderes ved å se på de konkrete intensjoner brukerne kommer med og hva som skal til for at brukeren får tak i det han eller hun er ute etter. Jo mer varierte intensjoner brukerne har, og jo større informasjonsmengde, jo større er behovet for søk. Med bakgrunn i intensjonene bør du se på blant annet hvilke “ruter” du legger opp til og om det er enkelt for brukerne å kjenne seg igjen i begrepene du har benyttet.

Noen tanker om de konkrete spørsmålene:

Fasettert søk på Vinmonopolet.no
Noen anbefalinger:

Kjør statistikk på eget nettsted: Hvor mange av de besøkende benytter søk og ikke minst: Hva søker de etter?

Hva gjør du? Søker eller browser når du kommer til et nettsted? Og hva gjør brukerne på nettstedet ditt?

Jostein Magnussen

Flere artikler av Jostein CV

16 kommentarer

  1. Det avhenger veldig av nettstedet og hva jeg leter etter. Enkelte ganger ønsker jeg bare å bli fristet av nettstedet, andre ganger er informasjonen jeg leter etter så konkret og håndgripelig at jeg går rett på søk uten å vurdere menyene en gang. Det må være søk på siden, men fokuset på søkeboksen bør variere mellom ulike typer siter.

  2. Bra svar. Kanskje man kan eksprimentere med en kombinasjon av søk og browse?

    En ting til: eksempel Trygdeetaten.no har gjort….. linken i blogposten funker ikke… Jostein…

  3. Ja, fasetterte søk slik som hos Vinmonopolet og f.eks Utdanning.no sitt læremiddelsøk er eksempler på kombinasjoner av browsing og søk. På utdanning.no kan du begrense søket i høyremargen. Enig med deg: her finnes det rom for mange nye kreative og brukervennlige eksperimenter!

    Takk for tips om den brutte linken.

  4. Her bommer dere, er jeg redd! Alle er vel i dag enige om at søk er måten navigere seg gjennom et nettsted på.

    Tror du, Jostein, virkelig flok gidder å klikke tyve ganger for å finne relevant informasjon? Er dette ditt alvor?

    Bred struktur, ja. Jommen sa jeg smør. Oppfordrer dere til forsider så fulle av lenker at man nærmest blir, ja la oss for anledningen kalle det, sønblind?

    En god søketjeneste på nettsiden er fremtiden!

  5. Her er det viktig å ikke polarisere debatten Allmuen. Det er ikke enten/eller. Som nevnt i artikkelen og i senere kommentar er det ofte en kombinasjon som er det beste. Hvis man åpner opp nettstedet sitt og har mange lenker til innhold på forsiden så slipper jo brukerne å klikke tjue ganger for å finne relevant informasjon. Samtidig må man støtte brukere som trenger et søk for å finne frem. Mener du at alle nettsted skal se ut som google.com? Nettstedet http://www.spk.no er et eksempel på et nettsted med mange innganger på forsiden. Hva synes du om det? Blir det for mye?

  6. Støtter konklusjonen din, Jostein. For egen del foretrekker jeg å klikke meg fram i strukturen, fordi jeg lettere får oversikt da. Når jeg søker er jeg ofte usikker på om det jeg får fram er det mest relevante. Har for eksempel opplevd å søke på offentlige sider og funnet svar på det jeg lurer på, mens det i ettertid har vist seg at det jeg fant var gammelt og ikke gjaldt lenger. Dagens regelverk ble presentert som et mindre relevant søk enn den gamle informasjonen. Andre ganger kan det selvsagt være motsatt. På Microsofts utviklersider søker jeg ALLTID, fordi jeg har gitt opp å skjønne strukturen, selv om jeg ikke synes deres søkemotor er spesielt god.

    For brukeren blir det et spørsmål om hva man stoler mest på, i tillegg til hva man foretrekker. For de som driver nettstedet er det viktig å sørge for at både navigasjon og søk leder brukerne til riktig informasjon, dersom man skal ha begge deler.

  7. Jeg ser ofte brukere som foretrekker å browse seg frem, fordi de vil se hvilke muligheter nettsiden har. De har ikke en spesifikk formening om hva de leter etter, de vil bare kose seg og se hva som dukker opp.

  8. Jostein: Om jeg mener alle sider skal se ut som google.com? Kan jeg tillate meg å opplyse om at det er verdens mest besøkte nettside. Så noe riktig har de vel gjort?

    Martin: Tror du brukere flest bare ”kose seg og se hva som dukker opp”?

  9. Allmuen: Google har valgt riktig grensesnitt for sin tjeneste – det er jo søking de tilbyr. Det betyr ikke at det er det riktige for alle andre. Og for de andre tjenestene de tilbyr bruker de faktisk andre former for navigasjon…

  10. Jeg tror nok søk er viktigere enn dere hevder! Men det er bare min påstand…

  11. Saken er vel at folk bruker Google til å finne frem på selv de grunneste og informasjonsfattigste sider. Ikke bare burde alle sider ha et søk, de burde ha et godt søk med gjennkjennbart grensesnitt både for input og resultater

  12. Poenget er vel at et godt søk uansett ikke erstatter en vanlig meny.

  13. Ifølge Forrester Research’s rapport: Specialize Your Site’s Search, så sier 90% av firmaer at “søk” er primærnavigasjonsmetoden på nettstedet deres.

    Jupiter Research hevder at 82% av besøkende benytter nettsted søk for å finne informasjon.

    Jeg undrer hvilke nettsteder som har blitt spurt..

    KP

  14. Jeg foretrekker å navigere i en meny som viser mangfoldet på nettsiden. Helst vil jeg se dette uten å måtte klikke meg inn på nye sider, jf. debatten om nedtrekksmenyer her på bloggen.

    Jeg tror også at min forkjærlighet for menyvandring er at jeg liker å se (eller ane) strukturen på nettstedet (Kjell Morten, Martin).

    Men enda viktigere: Jeg har opplevd så mange dårlige søkeopplevelser (internsøk) med til dels irrelevante treff eller ingen treff i det hele tatt. Mange søk har ikke integrert stavefeil, så et nettsted som har så dårlig menystruktur at man tvinges til å søke, gjør det vanskelig for dyslektikere og mange andre (det er skremmende hvor dårlig folk skriver, selv med doktorgrad og fjær i hatten er det ingen selvfølge å kunne skrive riktig).

    Siden jeg er stor fan av NetLife Research, kan jeg tillate meg å være litt halvslem og bruke deres nettside som eksempel: Jeg husket å ha sett en liste over brukervennlighetsbegreper på deres nettsted. Jeg lette i menyene, klikket på det som luktet mest, men fant ingenting. Gikk til internsøket og søkte på “ordbok”. 0 treff. Søkte på “ordliste”: 2 treff. Ingen av dem sier meg noe særlig, men den nederste fører meg frem til ordlisten. Mitt første søkeord finnes også her i en sammensetning med bindestrek (brukervennlighets-ordbok), så ideelt sett burde man fått treff på internsøket på ordet “ordbok”.

    Et annet eksempel: Skal man finne Updates på Adobe.com, ser man med en mouseover på menyelementet “Support” hvor det ligger. Jeg slipper å klikke, slipper å søke, kan ikke havne feil. Menyen er perfekt, i hvert fall i denne sammenheng.

  15. Pingback: → » Hva er det første en kunde gjør når de kommer til et nettsted? - Kuttisme.no - En blogg fra .IXD
  16. Pingback: → Webdagene 2007 - åpnet for registrering - Kuttisme.no - En blogg om internettmarkedsføring, webutvikling og webanalyse

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>