Norske nettbutikker – bare for menn? 20

Jeg oppfatter majoriteten av norske nettbutikker som “nerdebutikker”. Se for eksempel hvordan datamaskiner, mobiltelefoner og annet datautsyr blir presentert med dårlige bilder og masse fakta som:

komplettpc.png

Denne produktbeskrivelsen fra Komplett , snakker ikke til meg. Jeg vil vite hvordan PC’n ser ut. Hvor stor er den, hvilken farge finnes den i og ikke minst hvor tung er den? At maskinen veier 5,5 kg inklusive emballasje er faktisk helt irrelevant. Det de har skrevet om produktet er kanskje selgende argument for noen, for meg er det komplett uforståelig og uinteressant.

Det er mange butikker i dette segmentet, som sikkert har enorm fortjeneste bare med å holde seg innenfor eksisterende segment, men er ikke jeg en interessant kunde?

Hørte for en tid siden et radioinnsalg om jenter og internetthandel på NRK Nitimen. Det handlet om internetthandel for jenter og presenterte fordelene med å handle på den måten og ikke minst adresser på nettsteder som burde oppsøkes.

Det interessante og kanskje urovekkende var at ikke et eneste norsk nettsted ble anbefalt. Og det er ikke første gang jeg ser utenlandske nettbutikker dominerer når nettsteder for jenter anbefales. Jeg tror det desverre er en tendens.

Norske jenter har begynt å handle mer og mer på internett, men skal vi ha noe annet enn reiser og bøker, så handler vi først og fremst på utenlandske nettbutikker. I min hverdag handler jeg jevnlig på nettsteder som www.lookfantastic.com, www.strawberrynet.com, www.figleaves.com eller www.victoriasecrets.com for sminke, shampo og undertøy.

Hvorfor har vi så få norske nettbutikker der det er både er gøy, inspirerende og lønnsomt å handle? Har ikke norske aktører i bransjen fått med seg at jenter er en kjøpesterk gruppe? Mens norske nettbutikker sitter på gjerdet blir de utenlandske nettbutikkene bare bedre og bedre.

Foreløpig holder jeg meg til utenlandske butikker, men jeg endrer gjerne handlerutiner dersom noen kan gi meg de gode eksemplene på norske nettbutikker.

Foreløpig er momsgrensen på kr. 200,- det beste argumentet for å handle på norske nettbutikker, forhåpentligvis forsvinner denne grensen snart.

Er jeg den eneste som opplever netthandel slik? Vis meg de gode norske nettbutikkene!

Mona Sverrbo Halland

Flere artikler av Mona CV

20 kommentarer

  1. Jeg sier heller, endelig en butikk som er tilpasset menn. Den type butikker er jo ikke eksisterende i shoppingsentre og handlegater. Så takk for internett og ehandel.
    Når det er sagt så har du et poeng med tilpassning til kvinner. At de er kjøpesterke vet vi etter uendelige handleturer i overfylte og overbefolkede butikker, med en betjening som enten er irriterende likegyldige eller infernaslkt innpåslitne.
    Fordelen med nettbutikker er at de kan lages i flere varianter. Hva med en radiobutton på forsiden. Velg Mann eller Kvinne og få innholdet presentert i en tilpasset form. Desverre er det ikke så enkelt og billig i byens travle og dyre shoppingstrøk.

  2. Pingback: → Filter for 3/10 2006 - Felt
  3. Jeg er til dels enig med deg, Mona – men siden jeg bor på landet (les:et stykke unna nærmeste h&m-butikk) må jeg si at jeg har mye glede av http://www.hm.com – shop online. Her kan jeg handle i ro og fred, og få tips om kombinasjoner og ‘andre plagg jeg kanskje liker’. Bildene av produktene kan forstørres, og mange kan sees fra flere sider. Jeg har min egen side med oversikt over bestillinger og hvor de er i leveringsprosessen. Det er egen tilbudsbutikk, og mange ulike innganger til produktene. Ikke verst. Norsk er den også.

  4. Jeg er enig i at HM har fått til en bra nettbutikk. Selv om jeg kan gå i butikkene her i Oslo, ser jeg at nettstedet er perfekt for planlegging av kleshandel i mitt tilfelle.

    Er HM en norsk nettbutikk? Nå var ikke målet å henge ut norske nettbutikker bare fordi de er norske. Men jeg frykter at hm.no er et veldig godt eksempel på hvor stor konkurranse de norske nettbutikkene har. Det at de oversetter nettstedet fullstendig til norsk, viser kanskje først og fremst høy grad av brukertilpassning?

  5. Mona, det er ikke bare kvinner som savner bedre bilder og god informasjon om produktene. Det gjør vi menn også!

    Jeg har brukt Komplett mye, men har som regel alltid lett opp informasjon om produktene jeg skal kjøpe på andre steder fordi nettbutikkene ikke er gode nok til å fortelle om produktene de selger. — Det samme kan forøvrig sies om produsentenes nettsider. :-( Et av de hederlige unntakene er Apples nettsider, men de har jo den fordelen av at de både produserer og selger sine egne produkter. — Skjønt det betyr ikke nødvendigvis at resultatet blir bedre; er det noen som har sett på Dells nettsider? ;-)

  6. Denne butikken er ikkje norsk, men den er ganske oversiktleg og fin når ein er inne på eit produkt og kikkar; http://www.finnishdesignshop.com/vuolle-pendant-p-468.html Sida gir òg relevant informasjon om produktet; som dimensjonar, materiale og leveringstid.

  7. Pingback: → 2010 - Målsetninger, muligheter, nettstrategi, web- og interaksjonsdesign
  8. Pingback: → Rasjonelle og emosjonelle løsninger at SPlay Blog
  9. Syntes kansje du bør besøke denne siden http://www.nytelse.no som helt klart er bygget for dere jenter. Hva er galt med denne siden Mona ?

  10. Veldig bra å få eksempler på nettsteder som virkelig vil nå frem til jenter, Geir. Jeg vil jo aller helst ha en hel samling av slike, slik at jeg slipper dette med moms etc. hver gang jeg skal handle.

    Jeg blir imidlertid forbauset over hvordan menyen oppfører seg på http://www.nytelse.no. Nivået på første nivå endrer seg ikke, det er først på andre nivå man får opp noe annet enn forsiden. Opplevelsen min var at jeg gikk inn på “For henne” og ble presentert for bl.a “Clit Smoocher” en liten myk vagina i Loveclone-materiale. Da begynte jeg å lure på om de kjente målgruppen sin.

  11. Jeg har sendt kommentaren din videre til de og de skulle endre dette umidelbart sa de. Du skriver at du vil helst ha en hel samling av nettsider for og slippe moms ? Du må betale moms på alle varer i Norge. Hvis det er frakt du mener så skjønner jeg deg bedre. Fraktsatsene i Norge er ikke så høye at frakt er et problem for netthandelen i Norge. Jeg bestiller selv en del varer fra utlandet og det hender jeg blir overrasket av at frakten ble høyere en jeg hadde trodd.

  12. Du har så rett ang moms, men på norske varer “ser” vi den ikke.

    Når man bestiller en vare fra utlandet må man imidlertid betale et gebyr til Posten på kr. 89,- i tillegg til moms. Dette gjelder også om du selv betaler moms via internett.

    Dette gebyret kan jo i mange tilfeller være mer enn selve momsen. Men det er sikkert god butikk for posten?

  13. Jeg synes komplett sin måte å vise ting på er ypperlig.
    Kanskje regnes jeg som nerd, men selv mener jeg at om jeg er nerd, og vår generasjon skal være datagenerasjonen (jeg er 15år), så sliter vi virkelig!

    Og hva med andre reklamer, som er ren svindel!
    En 120GB bærbar med Intel for 8000kr!
    Det er kanskje greit nok, men det sier meg ingenting!
    Og det spiller bare på det at alle kjenner til Intel og tror stor harddisk er alt.
    Såklart sto det ikke alt om maskinen i reklamen, men når jeg senere fant all infoen, var den rimelig overpriset.

  14. Det finnes ganske mange butikker for damer også. Vi har drevet nettbutikk i over 2 år som selger scrappeutstyr (ustyr til å pynte i fotoalbum) og stempler. Damene som handler her er både krevende i at de vet hva de vil ha og de gir oss beskjed om hva de liker og hva de savner.

    Det er bare rettferdig at gutter også får sine nerdesider. Men, det kan være greit å oversette noen ganger til et språk som flere forstår om dere vil også henvende dere til en kjøpesterk kvinne gruppe… (unnskylt til dere damer som kan alle disse forkortelsene).

    Monica ;.)
    Kin Flicks AS
    http://www.kinflicks.no

  15. Har en opplevelse av at nettbutikkene har blitt veldig mye flinkere til å
    rette seg mot begge kjønn, iallefall det siste året.
    Driver selv en nettbutikk hvor jeg importerer tegneserier .
    Trodde i utgangspunktet gutta ville handle mest i denne butikken.
    Og jeg har vel flest gutter som kunder.
    Men det er faktisk jentene som bruker mest penger, ofte flere tusen i
    en og samme handlekurv.
    Handelen på nett vil nok bare bli bedre og bedre etterhvert som en blir flinkere til
    å legge ut nok info om varene en selger.
    Slik som i tegneserier og mange andre ting så vil en som oftest ikke ha muligheten
    til å bla gjennom bladene eller se varer fra flere vinkler i en nettbutikk.
    Men noe av dette kan en oppveie for ved å bruke mange bilder.
    Gjerne ha muligheten til å forstørre bildene. En må også selvfølgelig prøve å
    legge ved en beskrivende tekst.

  16. Hei
    Jeg synes nettbutikker har blitt mer for jenter etterhvert. Nå har nok mye endret seg på 4 år, håper jeg iallefall. Tenkte bare å nevne min nettbutikk som selger klær til litt rundere barn. Der er det foreløpig bare kvinner som handler :) Ikke rart sikkert. Men det er vel noen menn som kjøper klær til barna sine også, de foretrekker kanskje butikker? Kjøper ikke klær på nett?
    Hilsen Ingebjørg
    (www.akkurat-passe.no)

  17. I think this article is great! Online stores are definitely becoming more aware of the male and female divide. I think males need to be better represented and its something we will be doing for our site also! lingerieplease.co.uk

  18. Hvis du ikke skjønner hva som står om produktet er det kanskje ikke for deg, eller kanskje gjør som andre gjør når de ikke forstår noe trykk på produsentlinken og vipps der står alt du trenger og vite.

  19. Synes du har et godt poeng, og mitt inntrykk er at nettbutikkene som selger elektronikk har blitt sløvere enn før, både for de som er opptatt av det tekniske og det visuelle ved produktene. Før var det i det minste en beskrivelse av produktet, hvor det sto litt mer om hva “GO7200 Turion 52″ innebærer. I dag må man i gang og søke opp alt selv. Kanskje dette er en konsekvens av at de fleste norske nettbutikkene ser ut til å bruke en eller to ulike hyllevareløsninger for nettsiden sin, og at de har spart penger på å ikke gjøre like mye av jobben in-house? Det er i alle fall mitt inntrykk av at det var mer mangfold, mer informasjon og bedre presentasjon av produktene for en del år siden.

  20. oi… så først nå at du skrev dette i 2006. Men den er jo like aktuell i dag. Komplett.no ser vel helt lik ut fortsatt.

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>