Webdagene 2008: Finn.no – Kjip med vilje? 1

FINN.no hadde ikke vært der de er i dag hadde det ikke vært for brukerne sine. Uten kjøpere, selgere og varer er det lite som utgjør en markedsplass. Å være brukerne sine bevisst var et av hovedbudskapene til Wold i foredraget “FINN.no – kjip med vilje?”

Jon Gunnar Wold

Det FINN gjør når en vare legges ut for salg er å fasilitere at en selger møter en kjøper. Det gjøres ikke om FINN står i forgrunnen. Wold viser skjermklipp fra FINN sitt utseende fra nettsiden ble lansert som Vis@visen i 1996 til der FINN.no er i dag med sitt karakteristiske grå/blå utseende. Selv om noen synes designet er i overkant tilbaketrukkent, er strategien bevisst, sier Wold.

FINN satte seg designmål i 2002 om å være enkel, klar og trygg. Da de diskuterte om nettstedet skulle sikte seg inn mot et spesielt segment, satte de seg det målet å “være for alle”. Det skulle ikke være annen forutsetning for å bruke FINN enn internettilgang og en nettleser. Brukertestene inkluderte brukere som fikk forklart hvordan musen og lenker fungerte, før de skulle finne hus, bil og jobb. Det var første gangen på internett for mange.

Wold viste deretter et skjema for innlogging og registrering av nye brukere. Fra å snakke om at de ikke ville kreve kredittkort som betalingsmiddel men også støtte andre betalingsmåter som gjennom å ringe et nummer, gikk han over til å beskrive arbeidet med å gjøre registreringen enkel. Alle skal klare å registrere seg og betale for tjenesten.

Det var viktigere å rydde opp i hvordan ting kom inn på FINN, før de begynte arbeide med informasjonsarkitekturen. Derfor ble arbeidet med å rydde opp i kategori-inndelinger som diverse/diverse/diverse nedpriortert frem til løsningen for å registrere seg og et salg var forbedret.

De tegnede ikonene for forsiden er også kjipe med vilje. Wold fremholder at et enkelt ikon med understreket link er veldig klar tekst. Ikonene er svart/hvitt fordi de skal skille seg klart ut fra varene folk selger. De er også enklere å gjenkjenne uten farger, samtidig som stilen gjenspeiler målene enkel, klar og trygg.

Videre forteller han om hvordan de har arbeidet med å strukturere søkeresultatene sine, og hvordan annonsene skal være lette for brukeren å skanne med god oppstilling av innholdet. Dette arbeidet kan du også lese om i en bloggpost Wold har skrevet tidligere.

FINN.no vinner ingen designpriser. Nettstedet ser ut som det gjør fordi de har et bevisst forhold til rollen sin som markedsplass hvor selger og kjøper skal finne hverandre. Han referer til Jared Spool og undersøkelser av eBay som sier at suksess er basert på brukeropplevelse som helhet, ikke logo, profil, font eller visuelt budskap.

PS. Se bilder fra konferansen på flickr, og les hva folk sier om webdagene på twitter. Du finner også bloggposter fra konferansen på kuttisme.no.