Webdagene 2008: Dogmereglene for webkommunikasjon 1

Eric Reiss åpner foredraget med å fortelle hvor tøft det kan være å ha sin presentasjon etter McGovern og vitser med at han egentlig var tenkt til å kalle foredraget sitt “Killer content? Or content that kills!”

Han følger opp med å skryte av Jostein sine skudd fra hofta, som speiler hans eget foredrag bra. Reiss har arbeidet som tekstforfatter og online-kommunikasjon, og han har et noe anstrengt forhold til regler: de er til for å brytes.
Eric Reiss

Foredraget begynner med en refleksjon rundt tre begreper. Han begynner med best practice, og arbeidet som er gjort i å studere hva det er med mønstre i bedrifter som gjør det bra. Det er bra i seg selv, men det andre ved studiene er at de kommer inn på innovasjon: Best practice oppstår gjerne av innovasjon.

Så hvordan kan man forene best practice og innovasjon? Mange ser på det som engelen og djevelen på skuldrene som ber deg gjøre det som Jakob Nielsen sier eller gjøre det for deg selv.

Dette tar ham til begrepet dogma, noe som egentlig er et negativt ladet ord. Gjennom sitt møte med Lars von Trier og Dogme95 har han fått en annen forståelse av dogmer, det har posivitiv mening: Det ekspertene sier er ‘absolute bullshit’.

Så under en konferanse i Vancouver i 2006 ble idéen han lenge hadde diskutert med kollegaer presentert: en liste med webdogmer. Idéen var å lage et sett av design-, innhold- og usability-retningslinjer som ikke er underlagt forbigående mote og oppadgående teknologi. Han skrev en liste på 10 regler, hang den opp på konferanseområdet og til sin forbauselse begynte folk å signere dogme-listen.

Resten av foredraget skal deretter handle om disse ti reglene, hvor han utdyper de gjennom eksempler fra typiske nettsteder. Jeg fikk dessverre ikke notert alle eksemplene eller referansene, men vil gjengi punktene her sammen med det jeg rakk notere. :)

1. Anything that exists only to satisfy the internal politics of the site owner must be eliminated.

Hver gang du finner et organisasjonskart vet du at organisasjonen har vært tungt inne i designarbeidet. Har noen som besøker en nettside noen gang bedt om et organisasjonskart? Så viser han de norske IBM-sidene og kaller de ‘crap design’, du kan få kjøpt sånne sider på dotster.com for noen dollar – med flash! Han spør hvorfor vi trenger designere og svarer seg selv med samme filosofi som McGovern: vi trenger de til å designe lenkene.

Han viser til en pressemelding (finner ikke referanse til den) fra IBM og Lenovo som illustrerer hvordan det juridiske og politiske i organisasjonen har tatt styringen på bruksopplevelsen til en bruker som i utgangspunktet kun besøker siden for å finne ut mer om en laptop.

2. Anything that exists only to satisfy the ego of the designer must be eliminated.

Eksemplifiserer dette med å vise hvordan reklamebyråer må overgå seg selv i kreative løsninger som til slutt mister sitt budskap. IKEA har også en lenke til hva de kaller demokratisk design med en flash applikasjon som han synes er et bevis på at de har mistet synet på hva hovedmålet er.

3. Anything that is irrelevant within the context of the page must be eliminated.

Da Reiss forsøkte å printe ut notater om en vin fra wine.com blir halve siden spammet av brukergenerert innhold som skyver vekk informasjonen han er ute etter og har bedt om å få. Bruker skjermbilder fra dette til å vise at irrelevant innhold må fjernes.

4. Any feature or technique that reduces the visitor’s ability to navigate freely must be reworked or eliminated.

Han viser en video fra et forsøk på å skrive ut kvitteringen på en blomsterbestilling fra interflora. Drop-down menyene rundt om på nettsiden spretter opp i det han beveger musepekeren opp mot utskriftsknappen i nettleseren. Musepekeren trigger mange mouse-over hendelser som gir en utrolig forstyrrende brukeropplevelse.

5. Any interactive object that forces the visitor to guess its meaning must be reworked or eliminated.

Et ikon på en side utviklet for espressokaffen illy gir ingen mening hos tilhørerne i salen. Reiss må forklare betydningen av ikonet og bekrefter med det at det ikke fungerer.

6. No software, apart from the browser itself, must be required to get the site to work correctly.

Viser hjelpesidene hos BBC som forklarer hvordan RealPlayer brukes og hva playeren krever.

7. Content must be readable first, printable second, downloadable third.

Mange nettsteder tvinger brukerne til å laste ned store pdf’er for å finne informasjonen de leter etter. Folk vil ikke ha pdf’er, hevder Reiss, du kan legge det inn som et tillegg, men ikke bare lim det opp på nettstedet som den eneste informasjonen. I stedet for å si at noe er ‘veldig stort’ og så refere til det nedlastbare dokumentet for detaljer, er en dårligere løsning enn å fortelle centimeterstørrelsen med en gang.

8. Usability must never be sacrificed for the sake of a style guide.

Designfolk blir ofte forført av design som er gjort for printede medier. Han demostrerer sidene til novosymes og hvor mange steg du må igjennom for å finne produktinformasjon. På veien mister du også oversikt over hvor du er og hvor du er på vei fordi designet ikke støtter brukeren i måloppnåelse.

9. No visitor must be forced to register or surrender personal data unless the site owner is unable to provide a service or complete a transaction without it.

Denne dogmeregelen ble spesifisert som lov av EU like etterpå. Han demonstrerer igjen wine.com og et pop-up vindu som ber deg oppgi hvilken stat du bor i, og i det du har valgt det må følge en sekvens av lange tekstforklaringer og skjemautfylling. Alt han ønsker er å finne ut hva det koster ham å få sendt en vinflaske til Florida, men må oppgi det meste av personlig informasjon – inkludert kredittkortinformasjon, før han får fraktkostnadene oppgitt.

10. Break any of these rules sooner than do anything outright barbarous.

Regelen er inspirert av George Orwell, mannen bak bøkene Animal Farm og 1984. ‘Rules are there to be broken’, men du må forstå regelen før du bryter den…

Han oppfordrer deretter tilhørerne i salen til nettsiden wordsatplay.com, som han synes er elegant og vennlig – og som bryter alle disse reglene.

Så takker han for seg.

Web dogma signed by bobulate
Bilde av bobulate på flickr.com

Én kommentar

  1. Pingback: → Webdagene 2008 | Ctrl .no

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>