Eye-tracking – nå MED testpersoner 1

I en tidligere bloggpost skrev vi om Feng-GUI, som tilbyr eye-tracking uten testpersoner, og vi viste et eksempel fra vår egen forside. Nå har vi sammenlignet med resultatet fra en tradisjonell eye-tracking.

Mens eye-tracking vanligvis foregår ved at vi gjør opptak av hvor personer fokuserer blikket på skjermen, for så å illustrere dette grafisk, genererer tjenesten Feng-GUI  automatisk heatmaps fra regler basert på studier av menneskers persepsjon og erfaringer fra tradisjonell eye-tracking. Dersom tjenesten leverer det den lover, vil det være unødvendig å bruke levende personer i slike studier.

Her er en heatmap av forsiden vår fra Feng-GUI:

Heatmap fra Feng-GUI

Nylig lot vi testpersonene starte fra forsiden vår i en eye-trackertest, og fikk følgende heatmap:

Heatmap med brukere

Blant annet ser vi at de blå linkene får mye mer oppmerksomhet enn de “burde” ut ifra reglene for hva som skal trekke øyets oppmerksomhet (i hvertfall de reglene Feng-GUI bruker). Dette kan ha med å gjøre at personene i dette tilfellet skulle komme seg videre fra forsiden, og derfor naturlig lette etter lenker.

Enkelte ord kan fange mye oppmerksomhet, avhengig av den situasjonen brukeren befinner seg i, selv om det visuelt sett ikke er framtredende. I heatmapen med testpersoner har “Kurs og foredrag” fått spesielt mye oppmerksomhet, mens disse ordene i følge Feng-GUI knapt vil bli sett.

Vi er svært skeptiske til en slik automatisert tjeneste, fordi den ikke tar høyde for innholdet i skjermbildet – kun det visuelle. Hjernen vår avgjør hele tiden hva vi skal fokusere på, mye utifra hva som er relevant for situasjonen vi er i, og en slik prioritering er ikke mulig å gjenskape med faste regler.

Bruk gjerne Feng-GUI for å få et raskt inntrykk av hva som vil stå fram visuelt på siden, men ikke utover det kan ingenting erstatte tradisjonell eye-tracking – med brukere…

Med bakgrunn fra psykologi, interaksjonsdesign og programmering, brenner Kjell-Morten for å skape gode opplevelser i møtet mellom brukerbehov, forretningsmål og tekniske muligheter.

Flere artikler av Kjell-Morten CV

Én kommentar

  1. Morsom tjeneste, men vil nok (som dere skriver) være sterkt i tvil på at den fremstiller et troverdig bilde av hva den besøkende ser når man besøker en side. Testet kjapt selv, og ser blant annet at “testpersonen” flere ganger har fokusert på områder som kun inneholder luft. Avhengig av fargevalg, triggerord etc., er det nok relativt umulig å få en slik tjeneste til å fungere opp mot et bilde skapt av virkelige testpersoner. Men som sagt, morsom tjeneste. :-)

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>