Tid for ømhet
Det hjelper lite med kurs og kompetanse hvis vi ikke har tid. Juristen skriver dårlig, vi sender ham på skrivekurs. Saksbehandlerne eier ikke språkøre, vi arrangerer et kurs i nettskriving. [...]
iAllenkelhet er firmabloggen til Netlife Research. Vi lager slanke, lettstelte og effektive interaktive løsninger som gjør at du oppnår dine mål og får fornøyde brukere.

Som følge av en kampanje på Twitter er det nå flere nettsteder som tipser brukere med Internet Explorer 6 om å oppgradere nettleseren sin. Er dette brukervennlig?
Bakgrunnen for kampanjen er at IE6 er en gammel nettleser med mye feil, som dessverre fortsatt er mye brukt. Derfor er de fleste nettsteder nødt til å gjøre egne tilpasninger for IE6, dersom sidene skal fungere også for brukere som ikke har hengt med på oppgraderingene. Dette er det mange med ansvar for nettsteder som er leie av.

Finn.no, VG.no, Start.no, og flere blogger har nå lagt ut meldinger som kun vises til brukere av Internet Explorer 6. Der står det at de har en eldre versjon av nettleseren og kan laste ned en nyere versjon gratis. (Du kan se bilder av meldingene hos Teknisk Ukeblad, hvis du er en av de som har oppgradert.)
Det hele startet på Twitter, ved at Erlend Schei luftet tanken om en dugnad for å bli kvitt IE6. Du kan følge med på hvordan dette utvikler seg ved å søke etter #IE6 i Twitter.
Jeg fikk også spørsmål om vi skal henge oss på og vise en slik melding på netliferesearch.no.
Selv om jeg støtter kampanjens formål 100 % – det er ingen tvil om at verden ville vært et bedre sted uten IE6, må jeg si jeg er skeptisk til å legge ut en slik melding. Jeg er rett og slett ikke sikker på at det vil være i brukerens beste interesse når de kommer til nettstedet vårt.
Det er utvilsomt bra å få oppgradert nettleseren sin, men når kunder eller potensielle kunder kommer til nettstedet vårt med et mål – f.eks. å kontakte oss eller finne ut mer om oss, er det viktig at vi gjør alt vi kan for å støtte dem i dette. Forstyrrer vi dem ikke bare ved å fortelle at nettleseren deres er utdatert?
Dersom de tar oppfordringen og klikker linken for å oppgradere, vil de havne på en heller forvirrende side hos Microsoft. Her er de tydeligste knappene linker til siden du allerede er på, og du må velge operativsystem for å laste ned. Slike spørsmål kan være en av grunnene til at de som har IE6 ikke allerede har oppdatert, og det hjelper ikke at de får enda flere av dem via vårt nettsted.
Omtrent 16 % av de som besøker nettstedet vårt har fortsatt IE6. Er det så viktig å få dem til å oppgradere at vi vil risikere å gi disse en dårligere brukeropplevelse?
Det er nok i hovedsak to grunner til at mange fortsatt har IE6:
• De mangler kompetanse til å oppgradere
• De har ikke rettigheter til å oppgradere
Noen av de som mangler kompetanse kan nok bli hjulpet av en slik kampanje, fordi de får et dytt til å finne ut av det, men jeg tror de fleste vil overse også denne oppfordringen. Den eneste løsningen for mange vil være at Windows oppgraderer nettleseren automatisk for dem, men det er et lite sannsynlig alternativ i denne omgang. For denne gruppen må vi nok bare vente på at de kjøper ny PC med nyere nettlesere ferdig installert.
De som mangler rettigheter er gjerne ansatte i bedrifter der IT-avdelingen holder et stramt grep om PCene og ikke lar den enkelte oppdatere selv. Her kan en slik kampanje gjøre at flere krever å få oppdaterte nettlesere, men ville det ikke da vært bedre å rette kampanjen direkte mot IT-sjefer enn å rette seg mot brukere som kanskje bare blir forvirret av dette?
Det blir altså ikke noen slik melding på nettstedet vårt nå.
Selv om IE6 er en pest og en plage, er det fortsatt mulig å bite tennene sammen, tenke og kode litt ekstra, og tilby gode brukeropplevelser også i denne nettleseren – uten at brukerne må ta stilling til tekniske spørsmål. Dette er vårt ansvar som designere og utviklere, og det må veldig gode grunner til for at vi skal gi noe av dette ansvaret til brukerne.
Med bakgrunn fra psykologi, interaksjonsdesign og programmering, brenner Kjell-Morten for å skape gode opplevelser i møtet mellom brukerbehov, forretningsmål og tekniske muligheter.
Det hjelper lite med kurs og kompetanse hvis vi ikke har tid. Juristen skriver dårlig, vi sender ham på skrivekurs. Saksbehandlerne eier ikke språkøre, vi arrangerer et kurs i nettskriving. [...]
Lou Rosenfelds syv tips til hvordan du kan forbedre innholdet ved hjelp av nettstedsøket.
Kåre Garnes, 19.02.2009 14:30
Saken er at med en oppdaterings-oppfordring så viser du at du bryr deg så mye om brukeropplevelsen at du tar deg bryet med å hjelpe brukeren.
Brukervennlighet handler ikke bare om å ikke forstyrre brukeren, men også om å motivere denne til å ta steget videre.
Markusm, 19.02.2009 14:38
Det er ganske enkelt slik at IE6 har så mange begrensninger, at det er ytterst kostbart å utvikle store sider med støtte for både IE6 og moderne browsere.
Sider som Finn.no, VG, Dagbladet, Nettby etc. er store sider som til stadighet gjør små forandringer (tweaks) for å videreutvikle sidene.
Disse forandringene oppfører seg svært annerledes i IE6 enn i moderne browsere, og skaper dermed unødvendig mye hodebry for programmerere og designere.
At det ikke er et stort problem for enkle firmanettsider er forståelig, men for store sider som nevnt over skaper IE6 store problemer rundt videreutvikling.
Derfor er det på tide å gjøre brukerne oppmerksom på dette.
Det vil også kunne bidra at brukere klager til sin IT-avdeling om tynnklienten ikke har kommet lenger enn IE6, da er det en IT-avdeling som virkelig ikke gjør jobben sin ;)
mvh markusm
Øyvind Solstad, 19.02.2009 14:39
Jeg tror de fleste ikke har oppgradert fordi de ikke visste om at fantes noe nytt og tryggere. Dette er en bra måte å informere folk på. Så jeg er ikke enig i at folk ikke har oppgradert fordi de ikke har kompetanse eller rettigheter.
Dessuten – om dette var riktig – så er det klart at tante på Gjøvik vil ringe barnebarn Trond og spørre om hjelp når selv VG forteller at det er lurt.
Selvsagt er det brukerne selv som har ansvaret for sin egen nettleser. Og sitter de i et miljø der de ikke har det, så er det jaggu på tide at de begynner å tyne IT-avdelingen sin.
Pinglete av iallenkelhet.no – rett og slett…
Christian, 19.02.2009 14:47
Dette var skuffende tilbakeholdent av iallenkelhet.no. Tenk på det sånn: om man slipper å tenke på IE6 så frigjøres det i de fleste prosjekter ikke ubetydelige mengder tid – tid som kan brukes til å virkelig gi gode brukeropplevelser.
Tydelig at det er splid hos dere også forresten, Eirik Hafver er jo hypp på å kræsje IE6 :)
Martin, 19.02.2009 15:22
Vi er vel alle enige om at en verden uten IE6 ville vært bedre både for brukere, utviklere og prosjekter. Bedre opplevelser foran skjermen, mindre tid til koding og mer tid til å skape de gode opplevelsene.
Veien frem til målet kan og bør vel likevel diskuteres. Kjell-Mortens poeng er, som jeg leser det ,at der er dumt hvis kampanjen skaper en dårlig dag for kunder gjennom avsporing og ørkesløse sløyfer i Microsofts Genuine Software Update Processes :)
Og Christian: Vi skal uansett forsøke å hindre Eirik i å kræsje brukere med IE6 – vi er ikke helt klare for å miste 16% av leserne våre riktig enda :)
Torstein, 19.02.2009 15:49
Men må de absolutt senda folk vidare til Microsoft? Kan de ikkje heller laga ei eiga side som på ein meir brukarvenleg måte forklarer folk korleis dei gjer dette? Er det ikkje det de lever av? ;)
Tor, 19.02.2009 16:02
Jeg er bevisst på at Iallenkelhet greier å få laget notis som er så brukbar og forklarende at brukerene blir fornøyde, og ikke frustrerte :)
Kjell-Morten, 19.02.2009 16:55
Takk for kommentarer!
Jeg har “splid” med meg selv også. Som tidligere utvikler vet jeg hvor ille IE6 er, og skulle gjerne fått bukt med problemet. Jeg kan bare ikke få meg til å sende tante på Gjøvik til Microsofts nedlastingsside, selv om hun etter å ha gitt opp kan ringe et barnebarn. Dette er noe jeg virkelig ønsker å skåne brukerne for.
Tror også mange ikke vet om at de burde oppgradere, men her er det nok stor overlapp med gruppen som ikke har kompetanse.
Men Torstein har et veldig godt poeng! I løpet av helgen lager vi den nedlastingssiden Microsoft burde hatt. Følg med…
Og takk for tilliten, Tor! :)
Terje Pedersen, 19.02.2009 20:45
Pingler. Kommer ikke til å besøke noen av deres nettsteder igjen.
Gerhard Sletten, 19.02.2009 21:02
Er det mulig!!!
Med det innholdet dere har, så er vel de 16 % med IE 6 besøk andre utvikliere som “tester” siden deres..
..for å sjekke om dere har skrevet hacks i stilmalene deres – slik at de må gjøre det selv..
Hilsen
* html {margin:0; padding:0;}
Sebastian Steinmann, 19.02.2009 21:06
Jeg vet ikke hvor mange som faktisk kommer til å ta hintet, men det vil være ufattelig spennende å se på statestikken om en månedstid.
Personlig er jeg henrykt over mengden publisitet dette har skapt, selv om jeg frykter at den muligens er begrenset til oss som faktisk bryr oss. Rart ikke VG, DB, osv skriver noen faktiske artikler om dette, sjansen er jo at de som bestemmer at noen stakkarder skal ha IE6 faktisk ikke bruker det selv, og kanskje blir litt flaue hvis de blir ledd av i avisene?
Håper dere klarer å lage en nettside som oppfordrer til å oppgradere eller bytte nettleser! Den kommer jeg til å bruke hvertfall.
Alexander, 19.02.2009 21:22
Vi hadde en lang diskusjon internt før vi valgte å delta i debatten. Jeg kjøper argumentene til Kjell-Morten. Allikevel ser vi at våre kunder gang på gang betaler ikke ubetydelige summer for å støtte en nettleser som har tatt over rollen til blant annet IE 5.5 og IE for Mac.
Konklusjonen for vår del, er at vi støtter kampanjen, og ønsker at våre kunder skal bruke tid og ressurser på brukeropplevelse, brukervennlighet og tiltak som øker ønskede konverteringer på et gitt nettsted.
Syntes det er spennende mer enn skuffende å få frem flere sider av denne saken. Det ligger jo flere motiver bak kampanjen til de store nettstedene
Sindre Fjeldstad, 19.02.2009 21:31
Det er virkelig skremmende hvor lite brukervennlig nedlastingssiden for IE er …
Lin, 20.02.2009 11:07
Jeg har ikke rettigheter til å oppgradere nettlesern min, og er allerede møkk lei disse oppfordringene. Nesten mer lei enn jeg er av å mase på IKT om å få oppgradert!
Syns det ville være spennende å se statistikk før og etter “kampanjen”! Fungerte den?
Oslofyr, 20.02.2009 11:13
Helt personlig ser jeg ikke hvorfor brukerene skal “skånes” mot å måtte oppgradere. Denne holdningen at brukerene aldri skal måtte lære seg noe som helst er nettopp den holdningen som fører til at folk ikke _gidder_ å sette seg inn i ting.
Dette igjen fører til manglende oppgradering, at virus og trojanere får fritt spillerom, og så videre.
Det er en holdning som er direkte destruktiv og brukerfiendelig – på lengre sikt. Så, i stedet for å hjelpe brukerene, så er du blant de som gjør brukerene en bjørnetjeneste. Virker OK på kort sikt – katastrofalt på lang sikt.
Eyvind A. Larre, 20.02.2009 11:24
Hei,
fin artikkel men jeg er uenig med artikkelforfatteren. Som utviklere bør vi alltid strebe etter å gi en så god brukeropplevelse som mulig. Jeg er helt enig i at det er viktig at brukere generelt ikke skal bli forvirret. Det er slik at hovedproblemet i dag ligger hos bedriftene og ikke hos den enkelte bruker. Statistikken vår viser 25% vs 10% (dagtid/kveld/helg). Det er også slik at det er mange faktorer som gjør at bedriftene i dag har IE6 som standard nettleser.
Når dette er sagt, har jeg den oppfatnig at det er mulig å gjøre en slik aksjon uten at brukere med IE6 skal bli forvirret. FINN.no har henvist til en en artikkel FINN anbefaler IE6-brukere å oppgradere sin nettleser der vi forsøker å forklare hva dette betyr. Samtidig oppfordrer vi også brukerne til å ta kontakt med IT-ansvarlig slik at de kan få en forståelse av hvor problemet ligger.
Vi mener at årsaken til at ingen har startet en slik kampanje er nettopp fordi argumentene som brukes i denne artiklen råder hos mange rådgivere. Det er derfor vi i FINN labs har satt igang denne kampanjen. Når vi som en av de største nettstedene i Norge gjør noe slikt, vil det være lettere for andre og følge etter (noe som viste seg å være en korrekt hypotese). Vi tror ikke dette vil forstyrre brukeropplevelsen for mye. Når det er sagt så kan man så kaste staffettpinnen til Microsoft som typisk kan lage en god landingsside for slike forespørsler.
Veldig flott at dere tar opp dette temaet og har et motsatt syn enn oss! Dette er en viktig debatt.
Med vennlig hilsen
Eyvind A. Larre
Pingback: → Altamagazin.com » Blog Archive » InternettExplorer
Thomas Hansen, 20.02.2009 12:12
Jeg mener at du er helt på bærtur her…!
Det du sier er at vi ikke skal bruke *det eneste våpenet* vi har for å redusere bruken av en browser som er laget i steinalderen og for steinalderen. IE generelt og spesielt IE6 holder tilbake weben og mulighetene web utviklere kan benytte seg av med flere *tiår*. Et godt eksempel er f.eks. Canvas og Video som kommer i *alle* browsere de neste månedene bortsett fra IE da selvfølgelig.
For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvordan det er mulig engang å tenke de tankene du ytrer her på denne bloggen, det lukter faktisk rett ut korrupsjon av denne bloggen…!
Hvem har du fått betaling av for å skrive denne?
Eller har de/dere kanskje applikasjoner som ikke *funker* på annet enn IE6 som dere prøver og selge i bedriften din…?
Eller er dere på en annen måte “investert ned” i IE6…?
Her er MIN mening; http://ra-ajax.org/the-fair-upgrade-from-ie6-banner.blog
God jul…!!
Thomas Hansen, 20.02.2009 12:14
Ref; “I løpet av helgen lager vi den nedlastingssiden Microsoft burde hatt. Følg med”
.
Jeg trekker herved tilbake *HELE* min forrige kommentar og ber *YDMYKT* om unnskyldning og ønsker deg velkommen inn i det godes kamp … :))))))
Kjell-Morten, 20.02.2009 13:13
@Oslofyr: Jeg ønsker ikke at brukere skal skånes mot å oppgradere, jeg ønsker bare ikke at de skal bli satt i en situasjon der de blir presset til å gjøre noe de ikke har forutsetninger for – enten det er fordi de mangler rettigheter eller fordi Microsofts installasjonsprosess er uforståelig for dem. Alle bør oppdatere, men ansvaret ligger på oss som utformer teknologien – vi må gjøre det overkommelig for dem. Og på IT-avdelingene der de holder igjen, så klart.
@Eyvind: Er hvertfall enig i at det går an å gjøre mye for å forvirre mindre. :) Jeg må si at Finns advarsel er den som kommer lengst her, av de jeg har sett, både tekstlig og med at det er mulig å fjerne advarselen når man har sett den. Det gjør kampanjen mindre irriterende for brukere som Lin, som ikke har rettigheter til å gjøre noe med det, og må leve i en IE6-verden enn så lenge. Håper Finn tar i bruk vårt bidrag til bedre nedlastingsside når den er klar over helgen.
@Thomas: Det står respekt av den siste kommentaren din! Håper vi lykkes uten at det ligger sårede, uskyldige brukere igjen bak oss – for å bruke metaforen. :)
Eyvind A. Larre, 20.02.2009 19:09
Flott at dere lager en bedre nedlastingsside. Vi venter i spenning! Desverre gjorde vi ikke Microsoft oppmerksomme på denne kampanjen før den lå ute slik at de ikke har hatt mulighet til å tilby noe. Det var en tabbe av oss.
børge, 20.02.2009 21:12
“Jeg kan bare ikke få meg til å sende tante på Gjøvik til Microsofts nedlastingsside, selv om hun etter å ha gitt opp kan ringe et barnebarn. Dette er noe jeg virkelig ønsker å skåne brukerne for.”
Vel, så ikke send dem dit, da. Send dem til Firefox (og eventuelt andre) isteden. Ikke så vanskelig.
Ikke at det blir et problem nå snart, siden MS tydeligvis har skjønt at de trenger en bedre IE7-nettside. Det er bra.
Thomas, 21.02.2009 09:28
Der mistet jeg respekten for Netlife. Daarlig at dere ikke er med aa ta ansvar.
Christian, 21.02.2009 19:05
Firefox eller Opera er nok en bedre anbefaling om man skal ta brukervennlighetsvinkelen. Oppgradering av IE er ofte langt mer komplisert enn å bare innstalere Firefox – både å få tak i installeren, men også selve prosessen.
Dere har forøvrig en utfordring i forhold til brukskvaliteten på iallenkelhet.no på Opera Mini – får ikke opp noen innlegg i det hele tatt :)
Pingback: → Time to End IE6 … ? | TopicObserver.com
Sondre, 22.02.2009 00:05
Som en aktiv nettbruker så må jeg desverre si at verden har blitt mye verre i det siste … IE6 må fases ut snarest, støtter ikke engang gjennomsiktige PNG filer. Noe jeg bruker i nesten alle websidene jeg gjør. “Hacks” som finnes for IE6 fungerer heller dårlig for gjennomsiktige PNG, så de unngår jeg som pesten.
Nå er det slik at man sitter med IE8 beta, Chrome 2 beta, og FireFox 3 og alle nettleserene må brukes for å kunne bruke nettet effektivt idag. Enkelte tjenester fungerer bare noen plasser… håpløst.
Nå er det kanskje ikke verdens smartest ide å kjøre på det nyeste hele tiden, men blir litt slitsomt i lengden å forholde seg til flere verktøy.
aata, 22.02.2009 13:36
Har IE6 fordi jeg kjører Windows2000 ennå. Kommer ikke til å oppgradere.
Når 2000 ikke lenger er brukenes, blir det Linux for meg.
Bruker IE6 kun til oppdatering.
Microsoft er et utrolig tullete operativsystem, men dessverre har jeg ennå en del applikasjoner som kun kan kjøres i Windows (f.eks. regnskap med skatt og selvangivelse). Et av dem kan kjøres i Wine.
børge, 22.02.2009 19:41
aata: Et godt alternativ kan være å bruke Linux som ditt hoved-operativsystem, og så bruke Windows i virtualisering til å kjøre de programmene du må ha Windows for. Søk litt rundt. på det. :)
IAllenkelhet: Veldig plagsomt at jeg ikke kan tabe meg fra denne tekstboksen til “kommenter”-knappen, men må bruke musa. Ikke særlig enkelt..
Pingback: → A better download page for Internet Explorer | IAllenkelhet
Kjell-Morten, 23.02.2009 13:08
Nå har vi lagt ut en bedre oppdateringsside for Internet Explorer: http://www.iallenkelhet.no/a-better-download-page-for-internet-explorer
Ta gjerne i bruk denne i stedet for Microsoft’s. Vi setter også pris på om dere vil teste den og melde tilbake om det er feil eller mangler. :)
André Rakvåg, 24.02.2009 22:28
Det virker som enkelte i kampanjen har blitt såret av dette innlegget, og dermed reagerer veldig defensivt. Jeg vil derimot gi stor honnør til Kjell-Morten for å tørre å ytre dette. Vi som støtter kampanjen må for all del unngå å drepe all kritikk. Det er en fremgangsmåte som vi har sett nok av i de siste årene på andre siden av atlanteren…
Kampanjen omhandler et svært komplekst emne, og brukervennlighet og psykologi er like viktig som tekniske forbedringer i nyere nettlesere. Det er derfor viktig at vi får frem flest mulig synspunkter på flest mulig områder, slik at strategien og virkemidlene videre blir best mulig.
Gjennom å lytte til kritikerne og ta de på alvor, men ikke nødvendigvis være enig, blir kampanjen bare sterkere!
Thomas Hansen, 24.02.2009 22:55
@Andre Rakvåg
Enig, og ikke enig…
Man skal selvfølgelig ikke slakte folk med andre meninger, men når folk ytrer meninger som er så totalt bak mål at det virker som om de er nesten på grensen til korrupte og også direkte feil og missvisende og ender opp med å øke forvirringen så har vi en *guddommelig plikt* til å høre på de, men også etterpå og totalt imøtekomme de med de sterkeste argumentene man kan klare å grave frem…
Jeg mener f.eks. at store problemer som rasisme, neo-nazisme, Holocaust-denial osv. skal *snakkes* i hjel og ikke *ties* ihjel. Og det betyr at de som innehar slike meninger må få lov til å komme til ordet. Men når de så har “hatt ordet” så skal de rennes i senk som et slagskip som kjører over lekebilene til Ole Brum…!
Og det er selve meningen bak demokrati…
Fritt omskrevet; “Jeg er ikke enig med deg, men jeg vil ofre mitt liv for at du skal få lov til å si det du sier” … “men jeg er også villig til å bruke resten av livet mitt på og få deg til og forandre mening”… ;)
Anonymous, 06.03.2009 14:42
>Det er ansvaret til designere og utviklere å sørge for gode brukeropplevelser, da kan man ikke skyve brukerne foran seg,
Hot damn. Her har utviklere og IT-sjefer hatt en Web-Evighet(tm) på seg uten synlig å ta innover seg at det har kommet noe nytt, og at IE6 virkelig har bruk for å bli vårrengjort.
Om dette er å ‘skyve brukerne foran seg’, så gjelder det kun for steder hvor IE6 fortsatt er i omløp, og her er det åpenbart at enkelte TRENGER å bli stilt litt mer krav til, enn hva tilfellet har vært så langt.
Pingback: → Bytt ut Internet Explorer (IE) 6