Er det håp for Store Norske Leksikon på nett? 24

Kampen mellom Store Norske Leksikon (SNL) og Wikipedia er Davids kamp mot Goliat. Store Norske har satset knallhardt på å fremstå som mer troverdig og kvalitetssikret enn Wikipedia.

Dessverre hjelper det ikke å kvalitetssikre innholdet hvis brukeropplevelsen ikke står i stil.

store_norske

Her er tre grep Store Norske må gjøre for å ha en sjanse til å nå opp i det hele tatt:

1. Fikse søket!

Et dårlig fritekstsøk er så godt som den eneste inngangen til innholdet i Store Norske Leksikon. Her er bare noe av det som er galt i et enkelt søk på “Jens Stoltenberg”:

soke_resultat

Søk etter Jens Stoltenberg

Dette er brudd på de fleste elementære retningslinjer for gode søkeopplevelser:

Dette banalt enkle søket burde faktisk ha et enkelt og tydelig fasitsvar; det har det på ingen måte i dag. Dermed hjelper det ingenting om hver enkelt artikkel er kvalitetssikret, fordi jeg som bruker ikke klarer å finne dem eller skille dem fra hverandre.

I 2009, etter over 10 år med Google, er det helt katastrofalt å svikte på søkeopplevelsen. Store Norske Leksikon har ihvertfall ikke råd til det.

For å fikse søkeopplevelsen må SNL rett og slett sørge for at det beste treffet kommer først, og at resten av søkeresultatene også er enkle å forstå.

For å få til dette må de blant annet:

2. Bruke lenker!

“Nettskriving er lenkeskriving” er et av hovedbudskapene til innholdsguru Gerry McGovern. Med det mener han at hvordan du deler opp innholdet og hvordan du lenker, er vel så viktig som innholdet i seg selv.

Denne grunnleggende innsikten om hvordan innhold fungerer på nett ser dessverre ut til å ha gått fagpersonene i SNL hus forbi.

De enkelte artiklene er mer eller mindre konsekvent fri for lenker. Og de få innholds-lenkene som er, skriker stort sett ut det intetsigende “Les mer”, som i seg selv ikke sier noen ting om lenkens retning eller verdi.

Konsekvensen er at jeg som bruker til stadighet må klikke meg rundt på måfå, mellom søkeresultat og artikler for å finne ut hva jeg egentlig trenger å vite.

Et eksempel: Velger jeg “Jens Stoltenberg (litteraturliste) i det tidligere omtalte søkeresultatet, kommer jeg til denne siden:

null_treff
Jens Stoltenberg (litteraturliste)

Det denne siden presterer å gjøre er altså å liste opp én enslig oppføring, nemlig Norsk Biografisk leksikon – men uten å lenke dit, selv om dette innholdet faktisk er en integrert del av leksikonet!

Riktignok står det tydelig merket at artikkelen er kvalitetssikret, men hva i all verden betyr det? Kan det å tvinge brukerne til å gjette seg til hvor innholdet befinner seg kalles kvalitetssikring? Jeg skjønner det ikke.

Et annet eksempel: Søk på “israel-gaza konflikten” på Wikipedia ga treff på en artikkel med mye og aktuell informasjon fra de siste hendelsene i 2008, med kart, kildehenvisninger, aktiv lenking og bilder.

På Store Norske fant jeg etter litt leting en svært teksttung artikkel om “Midtøsten-konflikten“. Dette er helt sikkert en god redegjørelse fra tidenes morgen, men så å si fri for linker og kildehevisninger. Noen krysslinker til eget innhold er imidlertid i ferd med å komme på plass, og det er bra.

Artikkelen blir avsluttet med en henvisning til “Se også historieavsnittene under de enkelte land”, uten lenker…

For å sikre at brukerne finner fram til og mellom artiklene bør SNL umiddelbart:

3. Lag informasjonsstruktur og tenk kjernesider

Slik nettsiden framstår i dag får jeg den bestemte følelsen av at Store Norske først og fremst har dumpet papirinnholdet sitt over på nett, sammen med litt annet innhold de har fått tak i (blant annet Norsk Biografisk leksikon).

Dette er tilsynelatende gjort uten at man har tatt de nødvendige grepene for å restrukturere informasjonen til å passe i mediet, noe som blir svært synlig (og forvirrende) i blant annet søkeresultatene (se ovenfor).

For å komme ut av dette uføret bør Store Norske gjøre noen helt grunnleggende grep med informasjonsstrukturen sin:

URL-strukturen kan de imidlertid beholde. http://snl.no/Jens_Stoltenberg er faktisk en av de bedre nettadressene vi har sett på lenge. Bravo!

Avslutning

Store Norske har sagt at de trenger 100 000 besøkende i uken for å overleve. Vi tror brukeropplevelsen er helt avgjørende for om dette er mulig å få til eller ikke.

Det er ikke sikkert at disse endringene i seg selv er nok for å konkurrere mot wikipedia, men med en kvalitetssikret brukeropplevelse er det i hvert fall mulig å få fram styrkene ved det kvalitetssikrede innholdet.

Hva tror du? Vil Store Norske overleve med disse endringene? Eller bør de gi opp og heller donere hele innholdet sitt til Wikipedia?