10 råd for økt salg og bedre brukeropplevelse i din nettbutikk 14


De 10 rådene oppsummert – det viktigste først

  1. Oppgi fraktpris!
  2. Fjern obligatorisk innlogging i kjøpsprosessen
  3. Gi brukeren en virkelighetsnær følelse av produktet
  4. Oppgi leveringsvilkår
  5. Gode “Om oss”-sider
  6. Ta høyde for at en stor andel bruker nettbutikken til prisberegning
  7. La brukerne få si sin mening om produktet – og ikke vær redd for det
  8. Gjenta de viktigste detaljene på hver side
  9. Bruk de riktige triggerordene
  10. Send bekreftelses- og oppfølgingsepost

Å lage en god nettbutikk er utfordrende. Én ting er å vite hva brukerne vil ha av varer, men det vanskeligste av alt er kanskje å forstå hva brukeren tenker i en kjøpssituasjon. En liten detalj som mangler eller skremmer i prosessen kan gjøre at mange brukere dropper å gjennomføre kjøpet. Det er jo så lett og kjapt å handle på nettet, og du kan gjenopprette den samme handlekurven hos konkurrenten på minutter.

1. Oppgi fraktpris!


Brukerne handler på nettet for å spare tid (i butikk) og penger. Dersom du holder tilbake informasjon om kostnadene for frakt, vil du – selv om kostnadene er lave – skape en stor barriere for brukeren. Av egen erfaring vet jeg at jeg har droppet mange nettbutikker fordi det plutselig ble lagt til ekstra kostnader på regningen, da spesielt frakt.

Dårlig

Bra

Les mer

Nettbutikker og frakt på IAllEnkelhet.no

High Shipping Costs Top List of Reasons for Shopping Cart Abandonment

2. Fjern obligatorisk innlogging i kjøpsprosessen

Trenger du egentlig innlogging? Husk at de fleste brukere sannsynligvis har glemt brukernavn og passord allerede neste gang de ankommer siden. Dette vil være en barriere for mange.
Butikken trenger kanskje en slags “min” side der man kan samle ordre, retur og kundedetaljer. Dette krever innlogging. Det er imidlertid viktig å ikke la krav om innlogging og brukeroppretting hindre brukeren midt i kjøpsprosessen!

Det er for mange kontroversielt å droppe innlogging i nettbutikken. De fleste nettbutikker er bygd for at brukeren skal logge inn, og noen ganger er det teknisk vanskelig å endre på det. En omvei kan være å spørre om e-post på slutten av kjøpsprosessen, og automatisk opprette en profil. Hver gang man sender epost til kunden, kan man legge ved en lenke som gjør at brukeren logger rett inn.

Jeg kjenner til flere nettbutikker som har fått en kraftig omsetningsløft etter at de gjorde det mulig å gjennomføre kjøpet uten innlogging.

Designforslag

Eksempler på nettbutikker som krever innlogging: Netshop.no, Komplett.no.

Registering på NetShop

NetShop krever innlogging for å fortsette og se fraktpris.

Eksempler på bra nettbutikker: OsloKino.no, Landbruksforsikring

utfylling_landbruksforsikring

Hos Landbruksforsikring får du oppgitt fordeler med å opprette login, men det er ikke obligatorisk for å fortsette.

innlogging_oslokino

Les mer

Oslo Kino har fjernet innlogging og spør kun om e-post til slutt i prosessen.
The $300 Million Button. Historien om hvordan Amazon.com økte sin årlige omsetning med 300 millioner dollar årlig ved å fjerne registrering.

3. Gi brukeren en virkelighetsnær følelse av produktet

Det er veldig viktig å få en følelse av hvordan produktet ser ut, for å kunne forestille seg hvordan det vil passe brukeren. Mange norske nettbutikker er nok ganske dårlige på nettopp dette. De fleste slenger inn bilder fra produsenten, mens det brukeren vil er å se produktet i en naturlig kontekst (å se et kjøleskap på et kjøkken fremfor et fancy produktbilde eller et produkt fra et lager).

Hva med å la brukerne laste opp sine egne bilder av produktet?

Bra

fysisk_redbubble2

Hvor stort er egentlig bildet? RedBubble viser størrelsesforholdet i forhold til en person, og viser rammene og målene tydelig rundt bildet.

fysisk_shirtsmyway

Shirts my way viser skjorten slik den vil se ut når du får den i posten. Når du justerer farge, krage osv. vil bildet av skjorten endres umiddelbart.

Apple
Apple er flinke til å inkludere mennesker og bruke hender for å vise interaksjoner og størrelser.

fysisk_bolia
Bolia viser produkter slik de vil se ut i et hjem, og viser ofte flere ulike bilder per produkt.

Dårlig

Elkjop.no.
fysisk_elkjop
Elkjøp viser mange detaljer, men det er vanskelig å få en god, virkelighetsnær følelse av produktet. Det er nok best å besøke en butikk før man kjøper på nett :-)

4. Oppgi leveringsvilkår

Hva tenker brukeren når hun sitter foran skjermen? Antageligvis noe slik:

Nå har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe produktet. Prisen er god, produktet passer i hjemmet mitt og nettbutikken er solid og trygg. Nå vil jeg betale og ha produktet så fort som mulig, mens jeg enda er i kjøpsmodus! Men må jeg virkelig lese gjennom hele “frakt”-kapittelet hos kundeservice før jeg er klar til å kjøpe?

Designforslag:

Det brukeren vil vite

5. Gode “Om oss”-sider

I flere brukertester med kjøpssituasjoner har jeg sett at brukeren klikker “Om oss” aller først. Det brukerne antageligvis tenker er: “hva hvis jeg kjøper hos noen som går konkurs, og varen blir ødelagt?”. Ofte er brukeren villig til å betale mer hvis bedriften er solid.

Designforslag