iPhone er fremdeles best 14

3037260051_ed78f4182f_o
Foto av Lars K Flem

Apples iPhone virker ustoppelig om dagen og viser en solid vekst i tredje kvartal i forhold til samme tid i fjor. I en undersøkelse utført i fjor hadde de også de mest fornøyde kundene. Hemmeligheten er at den fremdeles er mye enklere å bruke enn konkurrentene. Hva kan vi lære av Apples suksess?

1. iPhone tilbyr mindre funksjonalitet enn konkurrentene

iPhone kjennetegnes ved at den har mindre funksjonalitet og færre innstillinger enn de fleste andre telefoner. Helt siden starten har iPhone har fått mye kritikk for mangel på funksjonalitet. MMS, GPS, 3G, klipp og lim, godt kamera og multitasking er ting man har tatt for gitt i en moderne telefon.

Det er lett å tro at for å slå konkurrentene så må man gjøre mer enn dem: Mer funksjonalitet betyr et bedre produkt. Har produktet til konkurrenten din 4 egenskaper må du ha 5. Et slikt opprustningskappløp fra den kalde krigen er et dødt løp. Det er kostbart og du vil aldri bli bedre enn konkurrentene dine hvis du lager det samme eller et mer komplisert produkt.

2. iPhone fokuserer på det viktigste

iPhone har etterhvert fått støtte for både MMS, GPS, 3G, klipp og lim og et bedre kamera. Men dette ble ikke ansett som viktig nok i starten til at det ble tatt med. I stedet ble det lagt større vekt på å lage et godt grensesnitt og en god nettleser. Når Apple har gitt litt etter og kommet med for eksempel MMS og klipp og lim viser det seg at de hadde helt rett: Man trenger det ekstremt sjeldent.

Det som skiller et godt produkt fra et dårlig er at et godt produkt fokuserer på de viktige tingene, og dropper resten. Det skorter ikke på gode ideer til hva iPhone bør være. Likevel sier Steve Jobs i et intervju med BusinessWeek at innovasjon kommer fra å si nei:

And it comes from saying no to 1,000 things to make sure we don’t get on the wrong track or try to do too much. We’re always thinking about new markets we could enter, but it’s only by saying no that you can concentrate on the things that are really important.

Det er er bedre å lansere mindre enn planlagt enn å lansere noe middelmådig.

3. iPhone kopierer ikke markedslederen

NOKIA har vært verdens største leverandør av mobiltelefoner siden før iPhone kom i 2007. Apple kunne prøvd å finne ut hva som funker for NOKIA og laget noe tilsvarende. Det gjorde de ikke, og både grensesnittet og hvordan programmer distribueres på iPhone var noe nytt på mobiltelefoner. Resultatet er at Apple har snudd mobilmarkedet fullstendig på hodet, og mobilprodusentene bruker nå Apple som inspirasjon. Det vil si: De kopierer rått.

telefoner
Fra venstre: Samsung, NOKIA og BlackBerry

4. iPhone tar valg slik at DU slipper å gjøre det

Det høres kanskje ut som en begrensning, men hvis du har brukt andre telefoner så vet du at iPhone er befriende fri for innstillinger. Kun ett program kan kjøre om gangen, og hvordan programmer startes og lukkes er svært enkelt i forhold til tilsvarende telefoner.

Flere innstillinger og måter å gjøre ting på betyr ikke nødvendigvis mer frihet. Det betyr heller at det er mer å lære for brukeren, mer å huske. iPhones enklere mentale modell kan bety at du som bruker føler at du har mer kontroll fordi du vet hvordan telefonen din faktisk fungerer. Se Luke Ws gode analyse av hvordan iPhone håndterer applikasjoner enkelt og Android gjør det komplisert.

Er du ikke overbevist? Da har du aldri brukt en iPhone i mer enn 1 uke.