La Hellstrøm rydde opp på nettsidene dine! 8

Alt for mange kjøkken og nettsider består av uoversiktlige ”fryselager” og dårlig ”råvarer”. Her er seks råd mesterkokken Hellstrøm ville gitt deg om han skulle ordnet opp på sidene dine.

1. Lag en enkel meny

Vit hva du vil tilby kundene dine. Ikke presentert dem for en lang meny med 100vis av valgmuligheter.  For mange valg gjør at du blir dårligere på det du egentlig ønsker å tilby, og at kundene blir usikre på kvaliteten.

2. Ha gode rutiner på kjøkkenet ditt

Det er viktig å ha rutiner for vedlikehold, hygiene og produksjon. Det nytter ikke å tenke at ting gjør seg selv.  Det finnes mange eksempler på at nettredaktører jobber energisk med å lage nyheter og annet innhold ingen er interessert i, mens innholdet som kundene egentlig vil ha er mangelfullt eller dårlig. Det gir for få kunder. Sørg for at du har orden i lageret ditt. Kast gammelt innhold. Ha klare rutiner for sletting.

3. Det trengs én leder

For å lage smakfullt innhold må man vite at det er et håndverk å tenke strategisk og arbeidet godt. Man må ha web-ansvarlig som skjærer igjennom og gjør prioriteringer. Markedsavdelingen bør ikke få bestemme at man skal ha et stort banner på forsiden hver gang de har kampanje. Det funker ikke å trykke maten opp i tryne på folk, det svekker appetitten. Én person bør være ansvarlig for nettstedet, og de prioriteringer som gjøres.

4. Konseptet må være tydelig

En god markedsfører fremmer noe som er unikt, noe som gir et særpreg. Ikke la nettstedet ditt falle i kafeteria-fella. Et gjennomført design vil gjøre at folk føler seg hjemme, forstår at de blir godt tatt vare på og får tillitt til stedet. La det visuelle bygge oppunder det du ønsker å formidle til brukerne, og la innholdet (maten) tale for seg selv.

5. Ha orden i regnskapet

Dersom nettstedet ditt blir målt på hvor mye innhold/nyheter (mat) du produserer vil det neppe gi svar på om det faktisk fører til at man tjener penger eller at kunden blir fornøyd. Det gjelder å ha orden på hvordan og hva som gir konverteringer, og stamgjester.  Vær også lydhør for tilbakemeldinger.

6. Velg kvalitet

Sørg for å knytte kontakt med kvalitetsbevisste leverandører som tilbyr gode råvarer – slik at du kan utvikle egen kompetanse og konsept.

Det finnes mengder med rotete, uspiselige webløsninger med dårlig service og med inkompetente medarbeidere. Er vi for diplomatiske i møte med dårlige nettsider? Hellstrøm ville vært nådeløs om du hadde fryselageret fullt av umerket og gammel mat, og da fortjener man vel en regle av typen: ”Dette er det verste jeg har vært med på! Her trengs det en skikkelig opprydding!”