Øk konverteringen og salget! En kikk på verdens "best-på-konvertering" webbutikker 24

proflowers-forside2

I følge Nielsen.com har følgende websider blant de høyeste konverteringsratene (andel besøkende i prosent som gjennomfører et kjøp) i e-Commerce i USA:

  1. ProFlowers.com 30,6 %
  2. Metrostyle 23,6 %
  3. QVC 21,6 %
  4. Office Depot 21,6 %
  5. L.L. Bean 21,5 %

Hvordan klarer de å oppnå så høye konverteringstall?

Les mer om fellestrekk for disse 5 sidene, noen tips til økt konvertering på din side, og en sammenligning mellom ProFlowers.com og norske blomsterbutikker på nett.

Les også: 10 råd for økt salg og bedre brukeropplevelse i din nettbutikk

Nær hver tredje person som ankommer ProFlowers.com kjøper en vare før hun forlater nettstedet. Innen e-handel er dette et veldig sterkt tall. I utgangspunktet er jo dette kjeder med stort vareutvalg og lave priser, og det er jo det viktigste for å oppnå høy konvertering. Det er dog flere viktige faktorer som spiller inn for å skape en høy konvertering.

Hva kan vi si er fellestrekket for de 5 sidene som har høyest konvertering? 

Ved en kjapp titt på de 5 sidene velger jeg å trekke ut følgende som er nogen lunde felles:

  1. Produktbildene er store og fristende. På klesbutikkene ser man klærne satt på en person (for å se passform og størrelsesforhold), og man kan se plagget i alle fargene som er tilgjengelig.
  2. Prisen og totalprisen er tydelig.
  3. Kun positive overraskelser: på noen av sidene får man rabatter underveis, så prisen synker. De legger ikke på gebyrer underveis, men tvert i mot senker den.
  4. Fraktinformasjonen er lett tilgjengelig, og man får vite eksakt hvilken dato varene kommer.
  5. Man kan navigere på produkttype, men også på tilgjengelighet og pris.
  6. Flere av butikkene har kvalitetsgaranti på produktene, og informerer om bytting
  7. Det er raskt og effektivt å bestille. Du blir kun spurt om det aller mest nødvendige.

Oppsummert: produktinformasjonen er konsis og nøyaktig, og brukeren føler hele tiden trygghet i valgene hun tar. Det er rett og slett få sperrer i bestillingsprosessen: brukeren får svar på de ting som hun lurer på og trenger ikke å tenke mer på det før hun tar en beslutning på å kjøpe produktet.

Noen tips for å øke konverteringen på din webshop: 

Forarbeid

Produktsidene:

Handlekurven:

Stegene i bestilling/kjøp:

Kvittering:

ProFlowers.com versus norske konkurrenter 

Som nevnt er ProFlowers blant dem som har høyest konvertering i bransjen. Hvordan gjør de det i forhold til norske konkurrenter?

proflowers-forside

ProFlowers.com Terningskast 5

Norske butikker innen blomster:

(terningkastene er gitt i henhold til en antagelser om hvor godt butikkene konverterer)

interflora-forside
Bildet over: Interflora.no

Interflora Terningskast 2

EuroFlorist-steg1
Bildet over: euroflorist.no

EuroFlorist Terningskast 4

mester-gronn
Bildet over: mestergronn.no

Mester Grønn Terningkast 4

800blomster_no_forside
Bildet over: 800blomster.no

800blomster.noTerningskast 4

Er du enig?

Les også oppfølgeren: Ikke mist kundene i checkout! Fjern sperrene og gjør det lettere å fullføre handelen

(husk at du kan få e-post når nye bloggposter blir publisert på IAllEnkelhet)