Øk konverteringen og salget! En kikk på verdens "best-på-konvertering" webbutikker 24

proflowers-forside2

I følge Nielsen.com har følgende websider blant de høyeste konverteringsratene (andel besøkende i prosent som gjennomfører et kjøp) i e-Commerce i USA:

  1. ProFlowers.com 30,6 %
  2. Metrostyle 23,6 %
  3. QVC 21,6 %
  4. Office Depot 21,6 %
  5. L.L. Bean 21,5 %

Hvordan klarer de å oppnå så høye konverteringstall?

Les mer om fellestrekk for disse 5 sidene, noen tips til økt konvertering på din side, og en sammenligning mellom ProFlowers.com og norske blomsterbutikker på nett.

Les også: 10 råd for økt salg og bedre brukeropplevelse i din nettbutikk

Nær hver tredje person som ankommer ProFlowers.com kjøper en vare før hun forlater nettstedet. Innen e-handel er dette et veldig sterkt tall. I utgangspunktet er jo dette kjeder med stort vareutvalg og lave priser, og det er jo det viktigste for å oppnå høy konvertering. Det er dog flere viktige faktorer som spiller inn for å skape en høy konvertering.

Hva kan vi si er fellestrekket for de 5 sidene som har høyest konvertering? 

Ved en kjapp titt på de 5 sidene velger jeg å trekke ut følgende som er nogen lunde felles:

  1. Produktbildene er store og fristende. På klesbutikkene ser man klærne satt på en person (for å se passform og størrelsesforhold), og man kan se plagget i alle fargene som er tilgjengelig.
  2. Prisen og totalprisen er tydelig.
  3. Kun positive overraskelser: på noen av sidene får man rabatter underveis, så prisen synker. De legger ikke på gebyrer underveis, men tvert i mot senker den.
  4. Fraktinformasjonen er lett tilgjengelig, og man får vite eksakt hvilken dato varene kommer.
  5. Man kan navigere på produkttype, men også på tilgjengelighet og pris.
  6. Flere av butikkene har kvalitetsgaranti på produktene, og informerer om bytting
  7. Det er raskt og effektivt å bestille. Du blir kun spurt om det aller mest nødvendige.

Oppsummert: produktinformasjonen er konsis og nøyaktig, og brukeren føler hele tiden trygghet i valgene hun tar. Det er rett og slett få sperrer i bestillingsprosessen: brukeren får svar på de ting som hun lurer på og trenger ikke å tenke mer på det før hun tar en beslutning på å kjøpe produktet.

Noen tips for å øke konverteringen på din webshop: 

Forarbeid

Produktsidene:

Handlekurven:

Stegene i bestilling/kjøp:

Kvittering:

ProFlowers.com versus norske konkurrenter 

Som nevnt er ProFlowers blant dem som har høyest konvertering i bransjen. Hvordan gjør de det i forhold til norske konkurrenter?

proflowers-forside

ProFlowers.com Terningskast 5

Norske butikker innen blomster:

(terningkastene er gitt i henhold til en antagelser om hvor godt butikkene konverterer)

interflora-forside
Bildet over: Interflora.no

Interflora Terningskast 2

EuroFlorist-steg1
Bildet over: euroflorist.no

EuroFlorist Terningskast 4

mester-gronn
Bildet over: mestergronn.no

Mester Grønn Terningkast 4

800blomster_no_forside
Bildet over: 800blomster.no

800blomster.noTerningskast 4

Er du enig?

Les også oppfølgeren: Ikke mist kundene i checkout! Fjern sperrene og gjør det lettere å fullføre handelen

(husk at du kan få e-post når nye bloggposter blir publisert på IAllEnkelhet)

24 kommentarer

  1. Spennende artikkel Anders, og det er alltid interessant å se vurderinger av våre nettsider.

    Online blomsterbutikker har generelt sett veldig høy conversionrate som du sier. Dette henger nok sammen med mange faktorer som du nevner i forhold til brukeratferd, god visualisering, og enkelhet.

    Ettersom hele bransjen har generelt høyere conversionrate i forhold til andre bransjer så er det nok også selve produktet og tjenesten i seg selv som virker attraktiv for kunder.
    Ettersom vi har et stort nettverk av blomsterbutikker kan du få blomster levert samme dag rett hjem på døra i hele landet – noe de aller fleste nettbutikker ikke kan tilby. Behovet blir tilfredsstilt raskt og personlig med et blomsterbud.

    Samtidig er dette også utfordringen hos online blomsterbutikker – Vi trenger både avsender og mottakerinformasjon, leveringsdato m.m. fra brukeren. Dette skiller seg jo fra “vanlige” nettbutikker sine kjøpsprosesser.

    Vi jobber hele tiden med å forbedre brukeropplevelsen for våre brukere, og tar med kommentarene dine i vårt videre arbeid med nettsidene.

    Mvh,
    Håkon Lofthus
    Business Development Leader – EuroFlorist AB
    http://www.euroflorist.no

  2. Hei Håkon! Takk for tilbakemelding!

    Jeg er helt sikker på at dere har et knallbra produkt, og at dere har høy kvalitet og bra leveranse. Tror også dere dekker brukernes behov. Men det er likevel ikke det som er kjernen i problemstillingen som jeg trekker frem i artikkelen. Selv om produktet er bra, så tror jeg potensialet for salg er mye større. Brukerne får ikke tak i de bra produktene fordi de ikke får riktig informasjon og gir opp.

    Dette er en kommentar som jeg fikk gang på gang fra venner og kollegaer jeg spurte om netthandel:

    “Jeg kunne nok handlet mye mer på nett, men jeg gir ofte opp fordi jeg må opprette konto eller fordi jeg ikke får nok informasjon.”

    Jeg har tegnet noen skisser som en oppfølger på denne bloggartikkelen. Der ser jeg på hvordan man kan kutte ned på uviktig informasjon og gjøre den viktige mer fremtredenede.

  3. Kjempebra innlegg som belyser godt mange av de viktigste aspektene ved konvertering på nett. Og det er jo åpenbart at nettstedene på Topp 5-lista er rimelig godt skrudd sammen for online salg.

    Men har dere noen tanker rundt hvilke intensjoner kundene har når de kommer til nettstedet? Jeg tenker at det er sjelden man går innom en blomsterhandler for å kikke? Og QVC er jo en egen TV-shop-kanal (er det ikke det?) som må spille på hva som skjer i TV-ruta. Jeg vil ikke vært overrrasket om L.L. Bean og Metrostyle er gamle postordrekataloger som har mange trofaste kunder.

  4. Hei, bra innspill Jørgen!

    Det er jo veldig riktig det du sier, at web er ofte en kanal som er koblet inn mot andre, blant annet TV og kataloger. Intensjonene er meget forskjellige. Kun et fåtall i bransjen KAN oppnå så høye tall på web.

    Allikevel så tror jeg mange norske butikker har et stort potensiale for økt salg, uansett hvilken intensjon brukerne har. Mange netthandlere gir opp fordi de ikke får nok og riktig informasjon. De topp 5 nettstedene er proffe på kvalitetsgarantier, store bilder og å oppgi tydelig informasjon og fraktpris. Kanskje har de lært gjennom tiår av salg gjennom TV og kataloger og vært nøye med å måle hva som funker? :-)

    Når jeg bladde gjennom butikkene, så tenkte jeg at jeg personlig nok hadde oppsøkt en blomsterbutikk istedet for å velge nett (og det på tross av at jeg gjør det aller meste på web). Når du ikke har butikkpersonale til å støtte opp om viktig salgsinformasjon, så må man nok ha mer informasjon på web som erstatning…

  5. Henger meg på Jørgen og sier “kjempebra innlegg”, og i tillegg kom du med en viktig tilleggskommentar:

    Kanskje har de lært gjennom tiår av salg gjennom TV og kataloger og vært nøye med å måle hva som funker?

    Man kan lære mye av de beste, men det er ikke sikkert det bestandig er lurt å kopiere de beste sånn uten videre da man ikke kjenner bakgrunnen for valgene de har gjort.

    Amazon er et slikt eksempel. Før de begynte å selge bruktbøker begynte de å forberede nettstedet for dette. Det de gjorde ble kopiert av andre, noe som medførte at salget stupte for de som kopierte. Først når Amazon lanserte bruktboksalget ble endringene de hadde gjort fornuftige.

    Moralen kan være – lær av de beste, ikke kopier “rått”, ha en teori og hva endringen vil føre til, og mål endringene slik at man kan lære noe av de.

  6. Hei Eivind, takk for innspill :)

    Det er jo vanskelig å gi generelle råd som passer for alle butikker, når ulike nettbutikker fungerer så forskjellig. Å kjøpe en billett versus å kjøpe en komfyr er ganske forskjellig. Derfor er det nok også skummelt å bare kopiere andre rått slik som du nevner.

    Ser du har en spennende blogg om måling. Skal lese litt på den fremover :-)

  7. Vil bare nevne Threadless som en nettbutikk som gjør det utrolig lett å “shoppe rundt”, man kan sitte veldig lenge og ende opp med veldig mange varer i handlekurven.

    De klarer å kombinere det at de bruker masse plass på å vise frem produktene, samtidig som det også er lett å klikke seg gjennom ulike kategorier.

    http://www.threadless.com/

  8. Dette synes jeg faktisk var en av de bedre norske artiklene jeg har lest på lenge. Kudos!

  9. Hei Kenneth, kult at du likte artikkelen. Det tar jeg som et tegn på at det er bare å fortsette å blogge om emnet :)

  10. Topp artikkel!

  11. Som en av de største aktørene innen blomster på nett, får vi selvsagt mange tilbakemeldinger om vår nettside.
    Noen av tilbakemeldingene er Interessante og kan brukes i vårt videre arbeid med nettsidene, av det du skriver kan kanskje noe være nyttig.

    Vi i Interflora er fornøyd med konverteringene på vår nettside, vi har stor fokus på vår nettside og videreutvikling av løsningen for å oppnå gode brukeropplevelser og økt salg.

  12. Takk for tilbakemelding Randi! :)

    Håper du syntes at innspillene er konstruktive. Jeg er også sikker på at dere satser på en god brukeropplevelse og har en god konvertering.

    Må bare understreke at det som er fokuset i denne artikkelen er den potensielle konverteringen, og ikke den overordnede brukeropplevelsen på nettbutikken eller kundenes opplevelse av Interflora.

    Det jeg har basert artikkelen på er statistikk, jobbing med nettbutikker og konvertering, samt at jeg har snakket med en del folk om deres erfaringer på ulike blomsterbutikker. Det er selvfølgelig ingen fasit, men en hypotese :)
    Du skriver at dere har høy konvertering allerede, og det er bra. Jeg mener dog bestemt (som det fremgår av artikkelen) at dere har potensiale for å øke selve konverteringen enda litt mer.

  13. Pingback: → Ikke mist kundene i checkout! Fjern sperrene og gjør det lettere å fullføre handelen | IAllenkelhet
  14. Pingback: → Kundene skyr trøblete nettbutikker – se statistikken som viser hvorfor | IAllenkelhet
  15. Nyttig artikkel. Følger bloggen din regelmessig og må si jeg har hentet mange tips herfra som har gitt resultater. Takk Anders!

  16. Pingback: → E-handelskonferanser i 2011 | IAllenkelhet
  17. Einig i “all of the above”, – kjempegodt innlegg! Eg har faktisk spart på ein link til dette innlegget i lang, lang tid med tanke på at eg ville få bruk for det. No lurer eg på om de veit om noko stoff om konvertering når det gjeld heilt andre typar produkt og tenester. Blomsterbutikkar og Amazon har vel det til felles at dette er produkt der ein allereie veit kva ein skal ha, og allereie er kjøpeklar når ein går inn i butikken. Kva med produkt der bilde ikkje er relevant, (som t.d. straum) eller sal av tenester? Forstår at det å skape tryggheit hos brukaren/kunden er viktig. Har de konkrete tips, undersøkingar osv. om korleis ein gjer det for andre typar produkt og tenester?

  18. leste en artikkel om disse konverteringskjempene.
    mesteparten av disse toppsidene har påtvunget registrering og flere andre detaljer som er stikk i strid med hva man skulle tro.
    de er heller bygd for at folk enkelt skal komme tilbake og handle mer. har man et høyt antall brukere som kommer tilbake for å kjøpe på nytt er det klart at konvertering skyter i været. oppfølging av kunden, viktig.

  19. Pingback: → Salg og konvertering på nett — iAllenkelhet
  20. likte denne godt, kansje du burde vurdere vår ;-)
    Men utsene og google ranking, hva tror du er viktigest.

    vist ingen finner webshopen så blir det ingen handel, men ser det uproffosionel så handler de heller ikke ;-)

    Nå bruker vi euroflorist sin webshop, men jeg er lite fornøyed med mye av det vi har Vår vebshop finner du her

  21. Jeg er også ganske sikker på en ting når det kommer til konvertering i blomsterbutikker på nett.

    Dette er bare antakelser, men jeg blir ikke forbauset om jeg har rett.

    I kjøpsøyemed, så er nok menn fort raskere til å ta avgjørelser enn kvinner. Det er lite tvil om “han” først har bestemt seg.

    Uten at jeg kan si det sikkert, er kanskje en stor del av blomsterbutikkene brukt av nettopp menn som handler gaver, mens kvinner ser jeg for meg fremdeles går i en fysisk butikk for å velge blomster.

    Ergo sier jeg vel kanskje da at når menn skal ut med typiske “følelses-penger”, så er det ikke så mange tanker for og imot, det er kanskje mer en tanke om å “få det gjort”?

    Mulig jeg er veldig kynisk her nå, og at likestillingsmennesker vil mislike både meg og utsagnet, men kan dette være en grunn til at blomsterbutikker konverterer så usannsynlig godt som de gjør?

  22. Pingback: → Julekampanjer i Google Adwords | Kåre Garnes Content Marketing
  23. I’m keen on explore as a result of what you do, nevertheless as a result of exactly who I am certain while i have always been along with you. nikejordanretro4ok.com http://nikejordanretro4ok.com/site_map.html/

  24. Pingback: → Puss opp nettbutikken i 2014 — iAllenkelhet

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>