Bli en klikkvinner! 6 enkle tips for fengende overskrifter 12

En god overskrift har som hovedmål å få leseren til å lese artikkelen. Derfor må den:

1. Finn ord som leserne dine tenner på og skap nysgjerrighet

Det er ikke for ingenting at tabloidpressen omfavner ord som sex, drap, tortur, juks, smerte, osv. Disse ordene suger leserne til seg som fluer til et fluepapir. Tabloidpressen er flinke til å kontinuerlig måle og analysere, og de vet hvilke overskrifter som selger, og dermed øker klikkraten.

Slike overskrifter gir suksess i tabloidpressen. Dette er ikke så overraskende. Titlene skaper nysgjerrighet, de fenger, og de inneholder ord som trigger lesernes oppmerksomhet.

Det er sjelden vi bloggere og fagfolk får muligheten til å bruke ordene sex, drap, tortur osv. i våre overskrifter. Men vi kan også skape en nysgjerrighet, gjennom å vise at her kan du få noe gratis (hei! Hvem vil ikke det?), du vil dele en hemmelighet med leserne dine (spennende), si til leserne at ”ved å gjøre sånn og sånn gjør du det enkelt for deg selv”, eller ”følg disse rådene og du vil bli rik”.

2. Gi brukeren nok informasjon til å forstå hva artikkelen din handler om

Hvilken overskrift synes du fungerer best:

  1. Hvorfor skremmer du kundene dine? eller
  2. Hvorfor kundene forlater nettsida di uten å kjøpe noe, og hva du skal gjøre med det

Selv om a) er en fascinerende overskrift, har b) noen fordeler a) ikke har. Overskrift b):

Overskriften er et løfte til potensielle lesere. Derfor må den kommunisere tydelig hvorfor leseren skal bruke av sin dyrebare tid på å lese din artikkel (“what’s in it for me?”).

3. Bruk tall i overskriften din

Overskrifter som lister opp et antall grunner, hemmeligheter, steg, måter, retningslinjer osv. fungerer, fordi de gir helt spesifikke løfter om hva leseren kan forvente. Det er en kvantifiserbar måte å vise hva leseren får igjen for investering av tiden sin, som vil øke sjansen for handling.

Overskrifter som inneholder tall fungerer også perfekt for å bygge din autoritet, og demonstrerer at du kontrollerer temaet. Så lenge du også leverer bra innhold med kvalitet, vil du ha en fornøyd leser :-)

Her er noen klassiske listeoverskrifter, som du kan gjenbruke i andre situasjoner:

Seks typer foredragsholdere – hvilken gruppe er du i?

Folk flest elsker det når de kan fokusere på seg selv. Gi dem kategorier hvor de kan plassere seg selv.

10 måter å spare penger

Dette er en klassiker som bare kan feile hvis selve innholdet i artikkelen flopper.

Fem kjente symptomer på psoriasis

Sympatiser med leserne dine og erkjenn deres bekymringer, og de vil kanskje bestemme seg for å lese ditt innhold.

Gratis bok forteller deg 12 hemmeligheter om bloggskriving

Det magiske ordet “gratis” og det spennende ordet “hemmeligheter” kombinert med et spesifikt tall, bør gi deg mange lesere.

4. Bruk ordet du så mye som mulig

Du ville aldri referert til noen med tredjeperson hvis du sto ansikt til ansikt med dem. Snakk direkte til leserne dine, bruk du, deg, dine. Det knytter leseren til deg, og skaper en fellesskapsfølelse: Dere deler noe.

Sammenlign disse to overskriftene

  1. Hvordan mine lesere hjalp meg med å forbedre bloggen min
  2. Slik forbedret du bloggen min

Ved å bruke ordet du i overskrift b) konverserer du med leseren din. Ordene du og min står også i fin kontrast til hverandre.

Ordet hjalp i overskrift a) trengs ikke, siden det at du forbedret min blogg betyr at du hjalp meg.

5. Legg til ordet “hvordan…” eller “slik…”

Eksempler:

  1. Hvordan sy din egen kjole og vinne festen på 1-2-3
  2. Hvordan bli rik ved å gjøre ingenting

Det morsomme er at mye av grunnen til at “hvordan…” overskrifter fungerer, er at folk ikke egentlig har lyst til å lære noe som helst. De har det travelt nok som det er, tusen takk.

Men det er nettopp pga våre sinnssyke travle liv at vi umiddelbart leter etter “billige” triks, råd, tips og metoder for å gjøre livet enklere for oss selv.

Legger du inn en dobbel belønning som i b), bli rik og gjøre ingenting, har du økt sjansene for at leserne skal fange opp din artikkel ytterligere.

Se på disse tre eksemplene, fra hhv Aftenpostens Oslopuls og Cosmopolitan:

  1. Mett og blid for lite
  2. Få en glad kjæreste på 1,2,3
  3. Kle deg som en million dollar

Alle tre vekker en interesse. Overskrift c) fordi den lover en dobbel fordel (mett og blid for lite), d) fordi den lover en enkel og rask vei til blid kjæreste, og e) fordi, – hvem ville ikke like å se ut som en million dollar?

Ved å legge til frasen hvordan, lover vi med ett enda mer til leseren, og overskriften blir enda mer kraftfull:

Ordet “slik” har samme effekt som “hvordan”, og lover også noe spesifikt til leseren:

6. Let etter de riktige nøkkelordene

I tillegg til punkt 1-5: Bruk søkemotorer for å finne ut hvilke nøkkelord leserne dine har i hodet for det temaet du skal snakke om.Både interne søkelogger og søkemotorenes egne logger, f.eks. Google Trends.

Hvorfor? Fordi en overskrift må snakke leserens språk for å fenge, tiltrekke seg oppmerksomhet fra flere lesere, bli lenket til fra flere steder, og få flere sosiale bokmerker.

Som en bonus vil gode nøkkelord hjelpe din artikkel med å nå høyt opp i søkemotorer.

“Takk for tips”, tenker du kanskje tørt nå. “Men hvordan skal jeg komme opp med verdens beste overskrifter?” Det beste svaret er: Let etter inspirasjon. Scan overskrifter i aviser og tabloidpresse, sladreblader, motemagasiner og blogger. Les bøker som inneholder konkrete forslag på overskrifter. Gode overskrifter som er bevist å fungere kan alltid tilpasses andre kontekster. Det er ikke stjeling, det er gjenbruk, og helt ok.

(Med “bevist å fungere” mener jeg overskrifter som har fått folk til å dra fram lommeboka og gjennomført et kjøp, fått mange til å lese og kommentere en bloggpost, klikket inn og lest en hel nyhetsartikkel, osv.)

Er du interessert i flere tips om hvordan skrive gode overskrifter? Mange av tipsene servert her er hentet fra Copyblogger, som er en fantastisk kilde til informasjon!

Her er Victor Schwab’s 100 forslag til gode overskrifter for reklame.

Du finner flere eksempler og analyser i David Garfinkels bok Advertising Headlines That Make You Rich: Create Winning Ads, Web Pages, Sales Letters and More

12 kommentarer

  1. Pingback: → Tweets that mention Bli en klikkvinner! 6 enkle tips for fengende overskrifter | IAllenkelhet -- Topsy.com
  2. Pingback: → uberVU - social comments
  3. Victor Schwab skrev forøvrig også alle titlene og overskriftene i Dale Carnegies klassiker “How to win friends and influence people”.

    Den er verdt et studie – Bare smak på disse titlene:

    - A sure way of making enemies – and how to avoid it
    - How to criticise – and not be hated for it!
    - When nothing else works – try this
    - Do this and you’ll be welcome anywhere

    PS: Legg spesielt merke til bruken av “this”. Det er et knep mange overser. Pek på noe konkret. De fleste skribenter har hørt “3 tips som gjør overskriften bedre”, men ved å skrive “Disse 3 tipsene gjør overskriftene bedre” eller “De 3 tipsene som gjør overskriften bedre” så vil selv blaserte skribenter tenke “hmmm… jeg har hørt mange tips, men har jeg hørt DISSE?”

  4. “Overskrifter som inneholder tall fungerer også perfekt for å bygge din autoritet, og demonstrerer at du kontrollerer temaet.”

    Nåja. “45 Ways To Supercharge Your Blog” o.l. gir ikke et inntrykk av autoritet eller kontroll, snarere grådighet og lettvinthet. Listekonseptet er i utgangspunktet helt suverent, men har blitt fullstendig tatt knekken på av tabloidaviser og ikke minst blogger. Anser det som en appell til “lowest common denominator”. Nå er det muligens det som er målet for noen, men er det så lurt for oss småfolk i internettverden, hvor det å kapre nisjer og skape tribes kanskje er sikreste vei til suksess?

  5. Er ikke helt enig med deg Halvard :-) Så lenge innholdet i artikkelen gir det overskriften lover, syns jeg absolutt man skal gi gass og bruke tabloide vinklinger der man kan. Også i seriøse blogger. Fordi det fanger interessen til potensielle lesere som kan ha glede og nytte av artikkelen.

    Dølle overskrifter får færre klikk, og du får dermed færre sjanser til å nå ut med budskapet ditt. For det er jo artikkelen som er budskapet: Ikke overskriften. Sånn jeg ser det har måten overskriften er formulert på lite å gjøre med å kapre nisjer og skape tribes :-)

    At tabloidavisene misbruker overskriftenes makt er jeg 110% enig med deg i! Ingen blir surere enn meg når jeg tror at Dagbladet virkelig skal gjøre meg supertynn via fem enkle trinn. Forventningsfulle meg kjøper avisa eller klikker meg inn på artikkelen, og konstaterer at her var informasjonen presentert i artikkelen *verken* ny *eller* inspirerende…. Ja, jeg er (fortsatt) lettlurt ;-)

  6. Herlig Kåre! Jeg fikk lyst til å lese artiklene tilhørende alle de eksemplene, men kanskje aller mest det siste – “Do this and you’ll be welcome anywhere”. Guuuud jeg lurer på hva dette store “this” er.

    Fascinerende hvordan ett lite ord som disse kan gjøre så mye for interessen. Takk for innspill!

  7. Jo, det kan jeg si meg enig i: det er når artikkelen ikke holder det den lover at overskriften mister sin autoritet. Men nettopp fordi det forekommer så ofte får jeg dårlig smak i munnen av en del av disse overskriftene. Og når overskriftene ikke assosiereres med autoritet i tilstrekkelig grad, vil de nødvendigvis svekke også godt innhold (eller rettere sagt, presentasjonen/salget av innholdet). Jeg ville i det minste bygget opp et solid renommè før jeg tok i bruk denne type overskrifter/strukturering av innhold. Et annet poeng: det er en dårlig måte å skille seg ut på.

  8. Overskriften må holde det den lover. Og den må funke som skilting for leserne. Enig så langt.

    Men … Mener du at vi bør skrive dølle overskrifter i mangel på solid renommé? (Hva legger du i så fall i renommé?)

    Hva synes du om denne fra Oslo kommune:

    Håndtering av forsendelser som mistenkes å inneholde biologisk angens

    Hvorfor ikke:

    7 ting du selv kan gjøre hvis du mistenker miltbrannpulver i et brev eller en pakke

    Liker du denne (hentet fra et intranett):

    Intet nytt fra HR-avdelingen

    Min påstand er at budskapet kommer bedre frem med tittelen:

    Ingen flere oppsigelser

    Ellers digger jeg denne bloggposten: http://www.espen.com/julie/archives/norway_according_to_julie/ Oppsummerer hele diskusjonen vår:)

  9. Pingback: → Helge Johnsen » Bli en klikkvinner! 6 enkle tips for fengende overskrifter pluss ett tips til
  10. Pingback: → Slik skriver du en god overskrift | Caroline Maria Nilsen
  11. Pingback: → 10 tips til å drive en blogg | Moderna Museet
  12. Han brukte sitt eget triks på oss!

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>