Ikke mist kundene i checkout! Fjern sperrene og gjør det lettere å fullføre handelen 15

Hvor blir alle kundene av? Hvorfor detter de av lasset?
Du har sikkert opplevd det mange ganger… Du kommer til en nettbutikk, og du finner noe du har lyst til å kjøpe.

Men så gir du opp hele handelen fordi du ble usikker:

Kanskje gir du opp, går i den fysiske butikken istedet, eller hører med venner først før du eventuelt fortsetter handelen. Dette taper nettbutikken på.

Denne bloggpostene er en forlengelse av

Denne posten handler om det som mangler for å hjelpe brukeren å ta en beslutning!

Sperrer

La oss kalle usikkerhetsmomentene som brukeren opplever i en handelsprosess for sperrer. Du mister brukeren på veien i nettbutikken din fordi du:

  1. holder tilbake viktig informasjon
  2. lar viktig informasjonen drukne i annet innhold
  3. ikke får brukeren til å føle seg trygg
  4. ikke viser frem at du er tilgjengelig om noe skulle gå galt

Verstingen billettservice.no

Billettservice.no er et stjerneeksempel på en bestillingsprosess som det er lett å stoppe opp i. Jeg vet at billettservice i utgangspunktet kun er billettformidleren og at konsertinfo finnes andre steder. Men ofte går man ikke via arrangørens webside, men hører om at billettene finnes på billettservice. Da er det denne siden jeg kommer til, og den må besvare spørsmålene mine som jeg må ha besvart før jeg gjennomfører kjøpet.

Se på skjermbildet fra denne tilfeldig valgte konserten – ser du noen sperrer?

Her det samme skjermbildet, men med noen spørsmål som en bruker typisk tenker på:



Her mangler essensiell informasjon, noe som gjør brukeren unødvendig utrygg i kjøpsprosessen.

Balanse mellom riktig informasjon og “information overload”

En kjapp repetisjon fra posten
Øk konverteringen og salget! En kikk på verdens “best-på-konvertering” webbutikker
:

Du bør fjerne:

Du bør alltid fortelle kort, konsist og eksakt om:

Færre sperrer = økt trygghet = økt salg

I bloggposten Øk konverteringen og salget! En kikk på verdens “best-på-konvertering” webbutikker kikket jeg på blomsterbutikker.

Jeg har tegnet noen kjappe skisser på en bestillingsprosess med færre sperrer. Hva synes du?

Produktside

Kjøp

Kvittering

Hva synes du?