60 000 Android-enheter ut daglig, i form av 115 ulike mobiltyper. iPhone selges i nesten like stort opplag. Er det på tide å brette opp ermene og få på plass en mobilstrategi?"/>

Trenger du en mobilstrategi? 11 tips til hva du bør tenke på 1

Flickr-bilde 4556617846 fra juehuayin

Salget av mobile enheter er i ferd med å eksplodere fullstendig. I USA sendes 60 000 Android-enheter ut daglig, i form av 115 ulike mobiltyper. iPhone selges i nesten like stort opplag.

Er det på tide å brette opp ermene og få på plass en mobilstrategi?

Jason Grigsby fra Cloud Four holdt presentasjonen “Get me a mobile strategy or you’re fired” under Web 2.0 Expo i San Francisco der Thor og Anders fra NetLife Research deltok.

Kort oppsummert: å tenke mobilt internett bør være en viktig del av strategien til alle som jobber på web.

Jason kom med en rekke råd til hva du bør tenke på når du jobber med mobilstrategi, her følger en oppsummering av rådene:

1. Ikke gå ut i fra at brukerne dine finner deg gjennom AppStore

Chanel har utviklet et eget mobilprogram for iPhone, som man finner gjennom iPhone AppStore. Problemet er bare at hvis du prøver å gå til Chanels websider for å finne programmet, vil du bare møte en stor Flash-animasjon. Og som kjent, iPhone støtter ikke Flash.

Derfor: publiser appen på flere steder, ikke bare i markedet for telefonen.

2. Sørg for å detektere brukerens plattform

Plants vs. Zombies, som finnes for PC, Web, iPhone og iPad, lar brukerne laste ned spillet fra siden sin – men tilbyr Flash-versjonen til iPhone-brukere.
Sørg derfor for å detektere brukerens plattform på siden, og tilby den riktige nedlastningen.

3. Gjør det lett å finne butikkadresser og åpningstider

For brukere som åpner websiden din gjennom en mobil nettleser må du kanskje snu om på menyen, og prioritere oppgavene som brukerene oftest har mens de er på farten:

4. Ikke kutt kjernefunksjoner

Gjør de mest brukte funksjonene lett tilgjengelig. I mange av RSS-appene på iPhone finnes det ingen knapp for å legge til en RSS, du må legge den til via lenker eller forhåndsvalgte kategorier.

5. La innholdet være lett tilgjengelig

Mobile skjermer stiller helt nye krav til prioritering av det viktigste innholdet og kutt av det mindre viktige.
Kutt ned på navigasjon og reklame, og la brukeren komme rett til innholdet (uten for mye skrolling) når han/hun klikker på lenker.

6. Finn ut hvem dine hovedmålgrupper er og hvilke enheter de benytter

Det finnes flere smarttelefoner på markedet enn iPhone! Android og Nokia er på kraftig fremmars med sine mobile plattformer, og det er på tide å vurdere flere av dem.

7. Apps gir mange muligheter, men ikke glem SMS og MMS

BMW brukte 70 000 USD på en MMS-kampanje, og fikk et resultat på 45 millioner USD.

8. Vurder å lage flere varianter av app-ene dine som er spesialtilpasset målgruppene

eBay har én generell app som ga 400 millioner USD i inntjening i 2009. De har også en app for “skattejegere”, med spesialutviklede funksjoner for disse.

9. Gi en konsistent brukeropplevelse på web og mobiler

La den gode opplevelsen på websiden også bli overført til mobil og vise versa. I Amazon sin mobile app logges du for eksempel automatisk inn og navnet ditt blir gjentatt øverst i app-en. Slik som på Amazon.com.

10. Sett deg inn i, og forstå den mobile konteksten

Mobil er ikke det samme som Desktop. Mobil har unike egenskaper som gir helt nye muligheter man kan utnytte:

11. Mobil først

Google utvikler først og fremst sine tjenester for mobile enheter, fordi de er “bedre” og fordi programmererne har mest lyst til å lage mobilprogrammer.

Derfor: vurder om du kan starte utviklingen på en mobil plattform. Da får du enklere programmer, og programmererne blir enda mer ivrige.

Hva syntes du?