Sagt på UX Week 2010, dag 1 0

Dag nummer en av UX Week 2010 er over. Her er de 5 kuleste sitatene fra dagen.

”Put hot triggers in the path of motivated people” – B.J. Fogg

B.J. er som alltid snill og oppsummerer årevis med komplisert forskning på en enkel måte. I følge B.J. kan all kunnskapen han har tilegnet seg oppsummeres i denne setningen. B.J. forklarer at en handlingsdriver (trigger) er varm dersom man kan utføre handlingen med en gang. En reklameplakat som oppfordrer til å kjøpe en avis, er en kald handlingsdriver.

En avisstand som selger aviser på gata er en varm handlingsdriver. Fogg mener at alle som skal lykkes må klare å gi varme handlingsdrivere til motiverte mennesker. Facebook, twitter, YouTube og Google er flinke på dette. Facebook sender for eksempel e-post om at noen har tagget et bilde av deg på facebook. Twitter fungerer i stor grad som en platform for å plasere varme handlingsdrivere av typen “sjekk ut dette”.

”(Find and) Follow the Recipe” – B.J. Fogg

Man trenger ikke å finne opp nye nytt når man skal overbevise mennesker. Reglene som gjelder for menneskelig adferd er de samme som alltid (vi er late, går i flokk og er vanedyr). Finn noen som har fått det til og kopier oppskriften. Hvis det ikke fungerer, gjør det enklere. Det er bare hvis alt annet feiler at du trenger å jobbe med å øke motivasjonen.

”The greatest risk is taking no risk” – Adam Mosseri, Facebook

Hver gang facebook endrer ting som er kjent, får de reaksjoner. Nyhetsfeeden fikk kritikk når den kom. Hadde de hørt på den massive motstanden, ville kanskje ikke facebook blitt den store sukksessen den er i dag.

”If you´re not embarrassed when you ship your product, you have waited too long.” – Jeffrey Veen

Prinsippet for hvordan webben fungerer er “rough consensus and running code”. Den første som har noe håndfast å vise til setter dagsorden. Jeffrey poengterer at det er viktigere hvor raskt man kan sette en ide ut i live, enn å sikre høy kvalitet fra første lansering.

Cubicals are not creative – Dave Gray

Man må samarbeide for å komme fram til de gode ideene. Det gjør man ikke ved å sitte i hver sin bås. Vitenskapen trodde lenge at man ikke kunne utvikle nye hjerneceller. Men forskningen var basert på mus i bur som ikke ble stimulert kreativt. Dette ligner kanskje på forholdene på noen arbeidsplasser? Dyr i naturen kan utvikle nye hjerneceller. Dave har samlet kreative metoder for å jobbe sammen, noe han kaller gamestorming. BetaCup er et eksempel på at det er viktig å sammarbeide for å komme fram til de gode ideene.

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>