Hvordan drepe synsingen om websidene dine 12

Gerry McGoverns siste bok "The stranger's long neck"

Sliter du med uklare prioriteringer og manglende fokus på nettsidene dine? Da kan jeg anbefale den siste boken til Gerry McGovern, “The stranger’s long neck”.

Jeg har lest mange bøker om webinnhold og nettskriving, men sjeldent blitt så inspirert som da jeg leste McGoverns forrige bok ”Killer web content” fra 2006. Selv om mye av innholdet var kjent fremsto likevel tankesettet til McGovern som et paradigmeskifte – med sin beinharde fokus på prioriteringer og oppgaver.

Men jeg savnet en ting i den forrige boka: Hvordan går du frem for å finne de viktige oppgavene? Hvordan finne og pleie det McGovern kaller ”top tasks”?

Ingen skrivetips

Vel, svaret foreligger nå – fire år senere – i boken ”The stranger’s long neck”. Boken, som har vært ute i et par måneder, er så godt som kjemisk fri for prat om innhold i tradisjonell forstand.

Her er det ingen skrivetips eller diskusjoner rundt innholdsutvikling. Boken fokuserer nådeløst på brukernes oppgaver, hvordan finne de og prioritere slik at du unngår evige interne krangler.

Det er interessant å sammenlikne boken med Kristina Halvorsons ”Content strategy for the web”. McGovern og Halvorson er kanskje de to største innholdsguruene i webverden for øyeblikket. Begge er opptatt av innhold fra et strategisk perspektiv, men er likevel svært forskjellige i måten de tilnærmer seg området.

Opptatt av metodikk

– ikke strategi

Der Kristina er opptatt av strategi og i liten grad går inn på taktikk, er Gerry først og fremst opptatt av  egen metodikk.

McGoverns utgangspunkt er klart. Han har allerede gjort analysen:

  1. Brukerne som besøker nettsidene våre er gretne og utålmodige
  2. Vi som publiserer dytter på brukerne massive mengder informasjon uten egentlig å vite hva de trenger
  3. Vi må prioriterere  de viktigste oppgavene – på bekostning av det mange kjenner som ”The long tail”.

”The Stranger’s Long Neck” går rett på sak: Vi elsker å publisere, men aner egentlig ikke hva vi vil med innholdet. Dette må vi gjøre noe med. Men det er først når McGovern gir oss fremgangsmåten for hvordan vi får fart på innholdet, boken virkelig blir interessant.

Den siste halvdelen er en samling eksempelcaser der han forklarer inngående hvordan jobbe med sin egen metodikk. Her går McGovern usedvanlig detaljert til verks. Han leverer i praksis en oppskrift til hvordan lage nettsteder med oppgavefokus og tøffe prioriteringer.Vi får blant annet caser fra Microsoft, Cisco, TetraPak og Innovasjon Norge. Sistnevnte er for øvrig et prosjekt han har gjort i samarbeid med Netlife Research.

Kjedelig tittel

Jeg har egentlig bare to innsigelser mot boken: Den litt prosaiske tittelen – “The stranger’s long neck”. Det lukter for mye skjønnlitteratur når det først og fremst er en kanonbra fagbok om hvordan lage knakende gode websider.

Boken blir også litt monoton på slutten. Vi har vært gjennom så mange prosjekter der metodikken fungerer, at de står i fare for å slå i hjel hverandre. Men dette er småpirk i den store sammenhengen.

Kule McGovern-sitater

Boken er i mine øyne en eneste stor verktøykasse for hvordan du kan drepe synsing i organisasjonen og komme frem til hva som egentlig er viktig: Brukernes oppgaver. I tillegg er den spekkfull av herlige McGovern-sitater som du kan henge opp over pulten. Best er kanskje (dere som allerede har hørt den får lukke øynene):

While traditional marketing is about getting attention, web marketing and communication must be about giving attention—there is a world of a difference between the two.

Vil du lære mer om ”The stranger’s long neck”? Meld deg på Masterclass i Task management med Gerry McGovern i november i Oslo.

Kurset er todelt: Dag 1 viser McGovern hvordan du identifiserer de viktigste oppgavene på nettstedet og hvordan du skal måle disse. Dag 2 lærer jeg og Eirik Hafver Rønjum deg hvordan du skriver tekster som løser oppgaver.

Gerry McGovern blir intervjuet om boken av Boxes and Arrows