Hovmester, plei ditt nettsted 13

Norske restauranter generelt er håpløse på nett. Kreativitet og finurlige finesser tar overhånd på bekostning av tilgjengelighet, lesbarhet og brukervennlighet. Det er på tide å snu trenden.

Matlaging og kokekunst handler om sanseinntrykk. Smak, lukt, utseende, konsistens, temperatur. Detaljene bestemmer hvor god opplevelsen blir for kunden. De fleste som driver en restaurant vet dette.

Det norske restauranter nødvendigvis ikke er like flinke på er brukeropplevelse på nett. Mange restaurantnettsteder gjør rett og slett ikke jobben.

Her er noen av feilene som går igjen:

Fem nettsteder som stinker

La oss se på noen konkrete eksempler.

  1. Prøv å navigere rundt på nettsidene til Løvebakken. Du blir sjøsyk av mindre. Ikke er den tilgjengelig for alle heller, fordi den er laget i flash. Og menyene finnes kun som pdf.
  2. Nodee har en flashløsning som tar nesten 30 sekunder å laste med mindre du klikker “skip”. Når du omsider er kommet inn oppdager du at det å navigere rundt er tidkrevende. Og ikke minst: De har bakgrunnsmusikk – i 2010.
  3. Hos Oro Restaurant & Bar må du først velge Oro restaurant fra hovedmenyen. Verken kart eller bilder er tilgjengelig under denne fanen. Klikker du på “Om Oro”, så kommer du til en side uten innhold.
  4. Bølgen & Moi sliter også. Etter å ha valgt spisested, får du opp en hovedmeny i hvit skrift på lys grå bakgrunn – nesten uleselig. De bruker dessuten dårlig lenkeskikk (“Klikk her”) og menyene finnes kun i pdf.
  5. Restaurant Oscarsgate serverer eksepsjonelt god mat. Men hva med nettsiden? De bruker hele forsiden på å ønske velkommen, istedenfor å løfte fram matmeny, vinkart, priser og kontaktdetaljer. Restaurant Oscarsgate hadde – som mange andre restauranter – faktisk ikke trengt en navigasjonsmeny.

Tre brukbare norske og to gode utenlandske

Det er ikke lett å finne virkelig gode ledestjerner innenfor restaurantbransjen på nett. Et av de bedre norske nettstedene vi fant er Posthallen. De har kommet et godt stykke på vei: Tydelig og enkel navigasjon, store bilder som er enkle å finne, kontaktinformasjon, kart og guide, god kontrast i innholdsfeltet og et tilgjengelig spisekart med priser.

Et annet eksempel er Mares Restaurant. Enkelt og oversiktlig nettside som ivaretar viktige oppgaver som kontaktdetaljer, åpningstider, se meny og priser og bestille bord. Vi tar også med thairestauranten Yaya’s, som pakker alt inn på én flate og gjør mye riktig.

Til slutt skuler vi til utlandet og tar med to restauranter som gir et bra inntrykk på nett: Kanadiske The Noodle Box og amerikanske Ruby Tuesday. Begge fokuserer på lokasjon, kontaktinformasjon, menyer og tilbakemeldinger fra kunder.

7 grep som snur fiasko til suksess

Det er ikke nødvendigvis så store og kostbare grep som skal til for å skape en bedre brukeropplevelse for restaurantkunder på nett. Her er noen forbedringsforslag:

Enig? Uenig? Eksempler på restauranter som gjør det godt eller dårlig på nett?

13 kommentarer

  1. Pingback: → Tweets that mention Hovmester, plei ditt nettsted | IAllenkelhet -- Topsy.com
  2. Strålande observasjonar.

    Sist eg var i Oslo sat eg på kafé og åt lunsj med ein kollega då vi tok til å planlegge middag. Eg hadde berre mobiltelefonen til å hjelpe meg med, og søkte på restaurantar i Oslo for å finne menyar, prisnivå, adresse og tlf.nr. for bordbestilling.

    Det treng vel ikkje nemnast at eg galant hoppa over restaurantar som hadde flash-baserte nettsider.

    Eg vil tru at særleg restaurantbransjen vil ha nytte av å bygge nettidene slik at dei kan lesast på alle plattformer, dvs. først designe for mobil. Det er nemleg ikkje alle som har med seg PC når dei ruslar i Oslos gater og får lyst på ein matbit…

  3. @Arild: Luke Wroblewski har snakket og skrevet mye om dette. Nå nylig på Webdagene i Oslo: http://www.lukew.com/ff/entry.asp?933

    Om du velger å gå for en redesign med “mobile first”-tilnærming eller bare brushe opp eksisterende sider – det er uansett viktig å tenke på at de bør fungere i ulike nettlesere på ulike dingser og plattformer.

    Dette gjelder forresten ikke bare for restauranter i Oslo. Men også de i Førde. Og alle andre steder :)

  4. Vet ikke hvor mange ganger jeg har forbannet meg over akkurat dette. De fleste nettsider til restauranter kunne blitt løst på én enkeltside, uten masse Flash, uten å gjøre at brukeren roter seg helt bort i det som oftest er et ganske tynt nettsted.

    I og med at man allerede har gått inn på nettsiden til restauranten, er sjansen høy for at man faktisk valgte den spesifikt eller med omhu. Da bør man levere alle relevant detaljer “up front” uten noe mas, hvor mye koster det, hvor er det hen, hva slags mat er på menyen.

    Å få lagd en enkel nettside som ser fin ut og leverer all info man trenger burde ikke være vanskelig, eller dyrt!

  5. @George: Latterlig enig, for de fleste restauranter holder det med én side som inneholder meny, priser og kontakt/veibeskrivelse. Hva mer trenger du? Nada.

  6. På tide noen påpekte dette ja.

    Og nok en ting: Er det noe restaurantene er elendige på, så er det orddelinger! (Som f.eks. “safran gratinerte blåskjell”….!)

    Dette ser man i grunnen overalt om dagen, selv steder hvor man virkelig IKKE forventer å finne så dårlig språk. Men menyene tar ofte kaka!

    Hva pokker slags virus er det som har lagt språket i brakk!?
    Det er vel sms, og også engelsk påvirkning som har mye av skylda…

  7. @Kristine: Generelt dårlig språk er noe jeg har latt ligge enn så lenge. Selv om jeg er klar over at det er en utfordring. Ordelingsfeil går igjen.

    @George: Riktig. Enig. Mange restauranter hadde klart seg helt fint med en enkelt side. Men de føler muligens at de må ha en dyp struktur og overbærende navigasjonsmeny, og sliter med å fylle hver av fanene med innhold? Feil tilnærming.

  8. Flott med en ny (?) vinkling på dette med tilgjengelighet. Det er viktig for alle, uansett :-)

  9. Ordelingsfeil? Ikke så sikker!! Kan være en bevisst, og smart, SEO strategi!!!

  10. Pingback: → Året 2010 på 3 minutter | IAllenkelhet
  11. Det ser ut som Nodee har lest dette her og fikset litt på siden sin. Ikke noe lenger flash-intro, musikken er borte selv om jeg fortsatt finner en play-knapp øverst på siden. Menyen og åpningstidene er lettere å finne, og er lesbar i mobil, men langt fra optimalisert. Hva syns du nå Bjørn?

  12. Hei William. Har tatt et kjapt blikk på det nye nettstedet til Nodee, og må si at det har blitt betydelig mye bedre. De har gått bort fra en ren flashløsning, navigasjonen er enklere og spisemenyen med priser er mye mer tilgjengelig. Alt går mye raskere og sidene fungerer som bare juling på Iphone :)

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>