Notater fra LeWeb 2010 – dag 1 3

Konferansen LeWeb gikk av stabelen i Paris i dag. På scenen stod blant andre Michael Arrington fra TechCrunch, Ethan Beard fra Facebook, Marissa Mayer fra Google og Mikael Hed, skaperen av spillsuksessen Angry Birds.

2400 deltagere fra 60 land. Og en enormt stram agenda lagt opp i 20-minutters intervaller, med speedforedrag, intervjuer og filmsnutter. Tidsskjemaet raknet før første keynote stod på scenen. Likevel har første dag av LeWeb 2010 vært en hit.

Her er en liten round-up:

WP7 skal være annerledes og engasjerende

Charlie Kindel, sjef for Windows Phone 7 Developer Ecosystem, pratet varmt om Microsoft nye plattform. Han fortalte at Microsoft er en underdog i markedet for smartmobiler, og at de virkelig har måtte legge seg i selen for å skape en annerledes brukeropplevelse.

Men da han kalte Windows Phone 7 for “The Xbox Phone”, satte jeg morgenkaffen litt i halsen. Snakker vi Red Ring of Death?

Is Facebook Evil?

Dette var et av spørsmålene Michael Arrington i TechCrunch spurte Ethan Beard i Facebook om. På diplomatisk vis klarte Ethan å vri seg unna de vanskelige spørsmålene om personvern og tillit. Andre temaer som ble tatt opp er kampen mellom Facebook og Google om de kloke hodene i Silicon Valley, og integrasjon med musikktjenester, for eksempel Spotify.

Gjør det enkelt

Jason Goldman i Twitter snakket om “nye Twitter” og om tredjeparts applikasjoner som TweetDeck. Han mener at disse applikasjonene er en naturlig del av Twitter-økosystemet og at de skal fortsette å eksistere slik de gjør i dag.

Jason pratet også om produktutvikling og hvilke tabber de har gjort. Han sa at generelt handler det om å gjøre ting så enkelt som mulig. Unngå å komplisere ting. Ikke fortsett å legge til nye fancy funksjoner i et produkt med mindre det er hensiktsmessig.

Omfavner andre sosial nettverk

Mike Jones, CEO i Myspace, virker som en sympatisk og hyggelig type. Men han har enorme utfordringer med å føre Myspace, den fallende og vaklende Web 2.0-kjempen, videre.

Han fortalte at de på et tidspunkt måtte innse at de ikke kom til å vinne kampen om å være verdens største sosiale nettverk. De måtte endre filosofi (og navn fra MySpace til Myspace), og jobber nå i større grad sammen med andre aktører som Facebook og YouTube. Mashup og aggregering er i større grad nøkkelord.

Sosiale og mobile spillopplevelser

Sebastien de Halleux fra EA Interactive og Mikael Hed fra Rovio, som har laget Angry Birds, pratet henholdsvis om sosiale spillopplevelser og spill på mobilen. Angry Birds er en suksesshistorie, med flere titalls millioner nedlastinger. Mikael snakket om distribusjon og utfordringer, blant annet tilpasning av spillet til ulike mobile plattformer.

De fire plattformene

Marissa Mayer, VP of geographic and local services i Google, ble intervjuet av Michael Arrington. Marissa holdt seg på matten og utdypet ikke spesielt mye rundt framtidsplanene til søkegiganten. Men noe buzz ble det rundt contextual discovery.

Hun pratet om “The four platforms of the web”: Søk, video, sosial og mobil. Google har fått en del tyn for den sosiale tjenesten Buzz, som ble lansert i februar i år. Marissa fortalte at Google likevel er tålmodige når det gjelder å ta tak i den sosiale dimensjonen av nettet.

Foursquare og veien til suksess

Dennis Crowley, en av grunnleggerne av New York-baserte Foursquare, fortalte om utviklingen av tjenesten siden lanseringen under SXSW i mars 2009. Fra desember i fjor til i år har selskapet økt fra fire til 40 ansatte. Nå sjekker to millioner personer inn hver dag og tjenesten får daglig 25.000 nye brukere.

For Dennis var de første 4000 brukere en høydare, men så flatet det ut. Inntil lokale butikker og forhandlere begynte å tilby rabatter til personer som sjekker inn ved hjelp av Foursquare (sjekk inn X antall ganger og få en kopp kaffe gratis). Det åpnet nye dører og ga Dennis og resten av Foursquare nye inntektsmuligheter.

3 kommentarer

  1. Fint sammendrag! Synes det var interessant at Sebastien de Halleux fra EA Interactive snakket om fokus på spillerne, og at de har sagt nei til flere store annonsører, mens Mikael Hed fra Rovio og AngryBirds heller mer mot finansiering gjennom annonser for å tilby gratis apps (han åpnet vel for at angrybirds på iphone vil bli gratis etterhvert også?).

    Foreløpig kjemper de på ulike plattformer (Facebook og mobil), men de vil nok konkurrere mer etterhvert nå som Playfish er kjøpt opp.

    Sees til et glass champagne hos borgemesteren i paris kl. 19.30 og mer LeWeb’10.

  2. Pingback: → Tweets that mention Notater fra LeWeb 2010 – dag 1 | IAllenkelhet -- Topsy.com
  3. Pingback: → Notater fra LeWeb 2010 – dag 2 | IAllenkelhet

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>