Netlife redesign 25

I dag lanserer vi vår nye merkevareplattform og grafiske profil. Her er et lite innblikk i prosessen bak designet:

Bakgrunn

Netlife Research er et selskap med sterke personligheter og mange meninger. Men den gamle profilen vår kommuniserte ikke de unike verdiene i selskapet og fremsto som altfor passiv og nøytral. I tillegg fungerte den dårlig til å presentere jobbene våre, og den fikk ikke frem personligheten til de ansatte.

Mål og strategi

Et hovedmål med redesignet er å fremstå som en mer troverdig design- og totalleverandør. I tillegg ønsker vi å bli (enda mer) synlige og å forenkle administrasjonen av nettstedene våre. Strategisk ønsker vi å differensiere oss ved å bygge vår egen personlighet og bygge en helhet ved å bruke de samme virkemidlene på tvers av nettstedene våre.

Konsept

Konseptuelt har vi jobbet med 3 hovedgrep:

Spisse budskapet: Vi kutter innhold!

1. Spisse budskapet

Når vi er ute og snakker med kundene våre, skriver blogginnlegg eller holder foredrag er vi ikke redde for å provosere. Vi sier oftere nei enn ja, og liker å spissformulere budskapet vårt for å få frem et poeng. Ved å presentere ett budskap om gangen fremstår vi som mer troverdige enn hvis vi hadde forsøkt å si alt samtidig. Samtidig setter anslaget en tone for resten av innholdet som vi tror vil skape interesse og vekke nysgjerrighet.

2. Bygge personligheter

Vi har jobbet med en illustratør for å få frem personligheten til hver enkelt ansatt. Målet er å bygge opp profilen til hver enkelt konsulent, samtidig som vi bygger et unikt visuelt språk som forsterker kommunikasjonen vår.

Øyvind, Thor-Fredrik og Ove.

3. Skru opp volumet

Vi har kastet alt annet, men tatt med oss det grønne fra den gamle profilen og skrudd opp volumet. Ved å bruke utelukkende grønt, i kombinasjon med grått, svart og hvitt kan vi skape en sterk og unik helhet som fungerer på tvers av nettstedene våre.

1. Netlife: grønt, 2. Blogg: lysegrått, 3. Konferanse: mørkegrått

Merkevareplattform

Tidligere har vi lansert den nye profilen på Webdagene og Intralife. Med dagens lansering er merkevareplattformen komplett. I løpet av året vil vi videreutvikle profilen og applisere den på alle de andre flatene vi bruker. Vi håper du liker vårt nye jeg, og vi gleder oss til å høre hva du synes!

25 kommentarer

  1. Grattis! Digger tegningene :-)

  2. Veldig friskt, vågalt og originalt. Gratulerer!

  3. Gratulerer med ny hjemmeside, Netlife!

    Det kule med dere at dere tør å gå egne veier og prøve ut nye ting. Noen spontane kommentarer:

    - Liker det spissede budskapet og forenklede språket. Men vet ikke hvor selgende “Kutt innhold” er for mange kunder, dere har en utfordring der.

    - Liker den enkle og oversiktelige informasjonsstrukturen.

    - Liker illustrasjonene av personlighetene kjempegodt.

    - Liker typografi og tekststørrelse, men liker ikke for svak kontrast mellom hvit tekst og grønn bakgrunn

    - Stusser litt over logotypen deres som er lik typografien i hovedmenyen, får nesten en følelse av at det mangler en logo…

    - Stusser over bruken av brødsmuler, som bare gjentar menyen på linjen over, men ikke går ned til den siden jeg står på. Er ikke bare brødsmulene overflødig slik det ser ut nå?

    - Liker ikke den grønne bakgrunnsfargen i lengden, blir litt “mettet” av den når jeg har lest noen sider.

    - Liker ikke fravær av lenkestil, overskrifter kan klikkes på noen ganger, noen ganger ikke.

    - Liker ikke manglende Title og Meta description, siten ser ikke bra ut i Google, har dere glemt det?

    - Liker ikke “Skriv ut produktark” som lover mer enn det holder, dette er jo bare alminnelig utskriftsmal.

    Lykke til med fortsatt vedlikehold og revisjon!

  4. Gratulerer med ny nettside! Det er veldig gøy og inspirerende med folk som tør å utfordre. Flott med spisset budskap i ”Tjenester” – enkelt og forståelig. Jeg liker veldig godt måten dere presenterer prosjekter/referanser, der hovedbudskapet og resultatet er løftet frem.

    Men jeg må innrømme at jeg blir litt skremt av mannen med saksa på forsiden som sier at nesten hele nettsiden min er søppel. Som en potensiell kunde blir jeg til og med provosert. ”Truer dere med å slette nesten hele nettsiden vår?”, var min første tanke. På en annen side vekker det nysgjerrighet slik at jeg vil klikke videre for å finne ut hvem dere er. Men kan det hende at noen potensielle kunder, for eksempel fra offentlige nettsider med informasjonsplikt, synes det er frekt? De fleste webfolk er enig om at mye av innholdet som legges ut er unødvendig, men å slette 90% av innholdet på for eksempel offentlige nettsteder kan høres skremmende ut. Jeg gleder meg til å følge med og se om det var et smart knep for å øke salget.

    Jeg er veldig enig med Dag om grønn bakgrunn. Etter en stund ble jeg veldig sliten i øynene. Den grønne bakgrunnen er frisk og sunn, inntrykk av miljøvennlig, men for meg er den ikke lesevennlig. På en annen side er det kanskje ikke mening at man skal lese lenge, siden mye av innholdet allerede er fjernet… Lykke til med videre!

  5. Gratulerer med nye sider :)

    Illustrasjonene er knall!

    Konsulentprofilene har masser av personlighet. Jeg får lyst til å møte disse menneskene.

    Valget av typografi og bakgrunn synes jeg ikke er like vellykket. Det har gått på bekostning av lesbarheten. Det er for dårlig kontrast mellom bakgrunn og brødtekst, og teksturen på bakgrunnen hjelper ikke. Jeg opplevde den som slitsom etter kort tid.

    Den dekorative fonten som brukes på toppmenyen og andre steder er vanskelig å scanne, særlig der hvor e’ene er helt lukket . Jeg merker at jeg bruker akkurat nok ekstra energi på å lese til at jeg blir oppmerksom på det og litt irritert.

    Det er sikkert bare fordi akkurat den illustrasjonen var hvit og grønn og skled rett inn i resten av profilen deres, men ved første scroll ned til bunnen av forsiden så det ved første øyekast ut som om dere tilbød pakketransporttjenester.

    Her inne på bloggen er grønn tekst mot grå bakgrunn nesten uleselig på min thinkpad. Kanskje dere skulle investere i noen litt crappy ukalibrerte monitorer som designerne deres kan sjekke designene på?

    Vel, det var mine $0.02 :)

  6. Hei,
    Jeg ønsker å søke etter spesielle tema eller problemstillinger, ønsker ikke å lese alle innleggene for å finne det jeg er på jakt etter… Hvis det er søk på siden, så finner ikke jeg det.
    (Ser at blogginnlegg er sortert etter tema, men jeg syns ikke det var nok)
    “Men den gamle profilen vår kommuniserte ikke de unike verdiene i selskapet og fremsto som altfor passiv og nøytral. I tillegg fungerte den dårlig til å presentere jobbene våre, og den fikk ikke frem personligheten til de ansatte.”
    Syns dere virket “snillere” før, nå fremstår dere som litt “tøffe” og skumle.
    Er litt usikker på om jeg ville tatt kontakt med mitt firma, i frykt for å møte noen som “bare vet bedre”. Mulig det er sånn dere ønsker å fremstå?

  7. Takk for kommentarer! Vi er klar over at grønnfargen er intens. Målet er å bli tydelig, ikke nødvendigvis vakker. :) Men vi skal jobbe videre med å optimalisere lesbarheten (kontrast, typografi i Windows), og en del tekniske ting (søkemotorer, søk på bloggen, osv.). Når det gjelder logoen har vi ikke lagt så mye vekt på den, det er illustrasjonene, språket, farger og typografi som er de primære virkemidlene i profilen.

  8. @Dag: “Vet ikke hvor selgende “Kutt innhold” er for mange kunder, dere har en utfordring der.” Det selger. Hadde det ikke solgt, ville jeg sagt det åkke som. Moral over biz, right?:)

  9. @Eirik: Klart det er et godt poeng å kutte innhold, og mange kunne dessverre ha godt av å kaste 100% innhold og legge 10% nytt tilbake. Men enig med Vilda over: Mange blir også provosert/skremt, ikke fordi de har en øm tå, men fordi dere tar feil. Det gjelder “noen prosent, de fleste nettsteder” ikke generelt “ditt nettsted 90%”. Og noen nettsteder har faktisk for lite innhold. Men for all del, om dere får data på at ny forside selger mer PGA. skummel uteliggertype med saks, tar jeg av hatten for det.

  10. @Dag han mannen med saksa er ikke skummel, han er veldig snill, har jeg fått vite . Sjekk hvem han er på “Om oss” på http://netliferesearch.com/om/

  11. @Dag: “skummel uteliggertype”:) Jeg er lyset og sannheten. Eller noe sånn …

    Seriøst: Hvis noen blir provosert av budskapet, helt fint. Vi ønsker å hjelpe kundene våre, ikke jatte med dem. Og, min diagnose: For mye innhold (søppel) er hovedproblemet til de fleste norske nettsteder. Offentlige som private.

  12. Jeg liker at nettstedet får en effekt langt utover hjemmesidene deres.

    Når dere kommenterer på andre blogger, twitrer eller lignende med det grønne særegne profilbildet fungerer det på en måte som en “kvalitetsgaranti” om du vil.
    Gitt at de som poster bruker det grønne profilbildet da, selvsagt.

  13. Stilig! Jeg liker at dere er en grønn fargeklatt i nettverdenen. Ser at dere allerede har provosert noen, men er grunnleggende enig i at det er for mye dill og dall på nettsider. Det er det viktig å ta tak i i ei tid da mangel på informasjon er en knapphetsressurs (som Thomas Hylland Eriksen skrev for 12-13 år siden. Enda mer treffende i dag).

    Gratulerer!

  14. Gratulerer med en ny og unik profil!

  15. Det ble grønt gitt. :-)
    Veldig fine illustrasjoner.

  16. @dagtjemsland – Hvilke nettsteder mener du har for lite innhold?

  17. @thor-fredrik: Sport1, de mangler sider for hver butikk, noe av disse butikkene mangler altså helt (eget) nærvær på web.

    Eller NRK, skal jeg se eller høre et program? Får ikke nok beskrivelse av hva det handler om.

    Men fordypning bør være “ekstra lag”, mange vil ha bare bittelitt, kjempefort.

  18. Stilig at det er teksten “iallenkelhet” som fungerer som røyk når man holder pekeren over huset på toppen av siden :)

  19. …om ein ser bort frå at røyken, i strid med alle kjende fysiske lover, går ned i pipa i staden for å koma opp av den ;)

    Gratulerer med nye nettsider, Netlife!

  20. Grått og grønt. Modig :-)

  21. Gratulerer med vakkert og inspirerende design. Jeg synes ordene modig og intenst / skummelt dekker det. Jeg synes på ingen måte dere virker snillere. Hadde vært interessant å høre hva potensielle kunder synes.

  22. Gratulerer med nytt nettsted! Et anderledes prosjekt som jeg ser kan passe deres bedriftsprofil. Gleder meg til å se revisjon, endringer o.l. Fortsett å blogge om det dere gjør. Inspirerende.

  23. Føyer meg i rekken av gratulasjoner. Grønt og modig :) Jeg ser at dere har tatt tilbake «Forside» i menyen. Dette hadde dere ikke før, og da tolket jeg det som at lenke til forsiden på logoen er godt nok. Hvilken vurdering ligger til grunn for dette? Ikke helt i «kuttisme»-ånd.

    Savner også muligheten til å abonnere på kommentarer. Hvordan skal jeg nå vite om noen svarer meg?

    Takk for en god blogg!

  24. Pingback: → Topp 10 på Iallenkelhet i 2011 — iAllenkelhet
  25. Pingback: → Slik jobber vi i Netlife — iAllenkelhet

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>