Nordic eCommerce Summit, en konferanse om e-handel. Brandos, Sportamore, Kitsch og LensOn deler erfaringer rundt hvordan de konkurrerer på annet enn lave priser. Her er en oppsummering."/>

Konkurrér på annet enn lave priser i din nettbutikk 8

Jeg er på Nordic eCommerce Summit, en konferanse om e-handel med skandinavisk fokus.

Brandos, Sportamore, Kitsch og LensOn deler erfaringer rundt hvordan de kan konkurrere på annet enn lave priser. Her er en oppsummering:

Brandos


Adresse: www.brandos.se
Brandos har 16 000 modeller sko (70 000 hvis man fordeler på størrelse), og når du åpner en kategori på siden (f.eks. damesko) blir produktene sortert på nyhetsfaktor. 250 000 kunder siden start i 2006.

Mange trodde at det ville bli umulig å lage en skobutikk på nett, fordi brukerne vil prøve skoene i butikk først. Løsningen er å tilby noe mer, som butikkene ikke kan tilby.

Slik konkurrerer Brandos med vanlige butikker:

Sportamore


Adresse: www.sportamore.se

Fakta om Sportamore

Selger sportsustyr på nettet. Startet opp med oppstartskapital på 50 millioner SEK. Økte 5500% de siste 8 mnd, og har over 50 000 kunder.

Slik konkurrerer Kitsch med vanlige butikker:

Kitsch


Adresse: www.kitsch.se og www.happystore.se

Fakta om Kitsch

Satser på gaver på nett, og på fin innpakning av varene. 10% av kundene bestiller innpakning. Omsetning 5 millioner, liten familiebedrift.

Slik konkurrerer Kitsch med vanlige butikker:

LensOn


Adresse: www.lenson.se

Fakta om LensOn

Lite gründerselskap, siden ble lansert i 2005. Omsetter for 100 millioner SEK i året, og har 12 lokale sider i Europa. Kåret til årets e-handler flere år på rad.

Slik konkurrerer LensOn med vanlige butikker:

Mer om netthandel:

8 kommentarer

  1. Så lenge det ikke er stor forskjell på pris, er det alt det andre som egentlig betyr noe for meg som forbruker. En behagelig, beleilig og gjennomgående bra opplevelse kan jeg enkelt betale 1-5% mer for. I mange tilfeller betyr det jo spart tid og frustrasjon, hvem er ikke villige til å betale for dét?

  2. @George:

    Jeg lurer også på akkurat det du skriver. Jeg tror brukerne har blitt såpass trent i å søke opp produkter i Kelkoo, DinPris og PrisGuide at de bare slå opp produktene de skal ha og plukker det billigste. Produkter som finnes i mange nettbutikker skaper nok ikke så bra lojalitet blant brukerne?

    Ved å være spesialisert og selge produkter som brukerne vil kjøpe flere av, vil man ha gode sjanser for å kunne ha en noe høyere pris og samtidig overleve på lang sikt.

  3. Min antagelse er at folk flest fremdeles ikke bruker slike prismotorer, selv ved kjøp på nett. For de som gjør det, begrenser det nok aktuelle nettbutikker til en håndfull. Hvis det ikke er vesentlig forskjell på prisen mellom disse, hva er det som avgjør?

    Jo, hvis du har handlet hos en av dem før, og hatt en fornøyelig opplevelse, så kommer du uten tvil til å velge dem igjen fremfor å spare 50 kroner på å velge den andre du enten ikke har hørt om før eller ikke har noen erfaring med.

    Hvis du har gjort en god jobb på brukervennlighet, vil også din nettbutikk ofte vises med høyere kundetilfredshet i rangeringer. The Wisdom of Crowds.

    Skader nok ikke å imponere vennene og familien til folk, da kommer de sannsynligvis til å anbefale din nettbutikk dersom de får spørsmål om hvor de bør få tak i noe du selger – uavhengig av prisnivå.

  4. Gode poenger :-) Selv har jeg valgt Komplett flere ganger fordi jeg vet at de har gode returordninger.

    Kanskje nettbutikkene bør bli enda flinkere på å kommunisere verdien av gode returordninger, brukervennlighet, lett å komme i kontakt med kundeservice osv? Er disse tingene tydeligere kan brukeren sette en verdi på det, og dermed være villig til å betale ekstra for selve varen.

    Heppo.no er en av nettbutikkene som går i denne retningen. De har 30 dagers åpent kjøp, gratis retur og frakt og lett å komme i kontakt med kundeservice. Vil tro dette bygger lojalitet og gjør brukerne mer betalingsvillige.

    Spent på å se hvordan det går med Heppo i Norge!

  5. Takk for masse interessant info. Veldig bra med slike innlegg som dette. Det fokuseres altfor ofte utelukkende på pris når man diskuterer netthandel. Selv har jeg vært opptatt å skape en helhetlig opplevelse på nett for kundene i flere år, og etter at jeg fikk jobben med å drifte nettbutikken Jernia.no (vi åpnet i november i fjor), har jeg fått mulighet til å teste mine teorier i praksis. Selv så synes jeg at vi har kommet godt i gang, men at vi fortsatt har mye å gå på. Tenkte å dele noen av mine erfaringer…

    Det finnes nok av eksempler på at pris er viktig for forbrukerne og det ser vi også på Jernia.no for eksempel i forbindelse med våre populære helgetilbud, men det er slettes ikke det eneste man bør vektlegge.

    God produktinformasjon mener jeg er blant det aller viktigste. Kunder som handler på nett, kan ikke ta og føle på produktene og trenger bilder, tekster og videoer. Dette har vi vektlagt i stor grad på Jernia.no. Vi har for eksempel nå nylig rundet 50 000 videovisninger siden oppstarten av nettbutikken i november i fjor, og vi ser flere eksempler på at dette også gir seg utslag i økt salg. På samme måte trenger kundene ofte litt hjelp med å velge riktig produkt. Vi har laget en egen samleside med noen av våre griller: http://www.jernia.no/k/kcf.aspx?id=6507 der vi forsøker å hjelpe kunden litt på vei. Et annet eksempel er vår gressklipper-side: http://www.jernia.no/k/kcf.aspx?tag=gressklippere.

    Dialog med kundene er tidkrevende, men nødvendig for å skape tillit, forstå kundenes behov og skape langsiktige relasjoner. Jeg tror derfor man aldri kan satse nok på kundeservice, enten det er via telefon, e-post eller via sosiale medier. Jeg føler at vi har kommet godt i gang her, men samtidig er pågangen så stor at vi innen ikke altfor lang tid kommer til å ansette en person som utelukkende skal jobbe med å styrke kunderelasjonene.

    Hvordan vi skal finne det optimale produktutvalget er noe av det som har blitt diskutert mest etter at Jernia.no ble lansert. Da vi lanserte hadde vi ca 2000 ulike varer, nå har vi passert 3000 og vi ser klart størst interesse for kjente merkevarer og kapitalvarer. Veien videre blir spennende.

    Bekvemmelighet er en av de viktigste grunnene til at folk handler på nett. Det betyr at om man skal lykkes, må det være enkelt å navigere seg rundt i nettbutikken, lett å betale, lett å få varen levert og lett å eventuelt returnere varen om noe skulle være galt. Her tror jeg at man aldri kan bli flink nok.

    Sikkerhet og det at man tar personvernet på alvor er en av styrkene for norske nettbutikker som kjemper mot internasjonale lavpris-nettbutikker. Et annet poeng her er at kundene nok ofte foretrekker å handle hos kjente aktører når det gjelder netthandel. Med tanke på at Jernia er en kjent merkevare, får vi nok en del gratis, men samtidig må vi nok i tiden fremover bli enda tydeligere på at Jernia ikke bare er en lokal faghandel med mye kunnskap om verktøy og maling, men at vi også kan netthandel.

    Dette ble kanskje litt langt, men måtte bare kaste meg på debatten om hva som bør vektlegges når man drifter en nettbutikk.

  6. Hei Ole Martin!

    Takk for supert innspill! Veldig gøy å høre erfaringer fra en stor nettbutikk som dere :-)

    Informasjonen under taggen “gressklippere” er veldig nyttig og relevant for den siden, veldig bra! Hadde vært bra med en sammenligning av produktene direkte på denne siden, slik at man lett kan se hva man får for pengene uten å måtte klikke inn på hver grill.

    Hvordan er avkastningen på kundeservice? Ser dere god konvertering fra sosiale medier og e-post?

    Liker forresten godt fordelsboksen øverst til venstre (45 dagers bytterett, etc.)!

  7. Vi har en sammenlikningsfunksjon for produkter, men den henter informasjon fra en tredjepartssystem som per dags dato ikke holder høyt nok nivå til at det er noe å skryte av. :)

    Når det gjelder kundeservice, så har vi foreløpig ikke spesielt gode målinger for ROI, men kommer til å jobbe mer med det etter hvert. Imidlertid er vi veldig fokuserte på at kundeservice ikke nødvendigvis gir så mye avkastning på kort sikt, men skal sikre oss lojale og tilfredse kunder i et lengre perspektiv.

    Sosiale medier har vi foreløpig ikke prioritert spesielt høyt, men bli ikke overrasket om vi blir mer aktive i tiden fremover. Vi sporer liten andel av salget vårt til disse mediene og tror vel heller ikke at andelen i fremtiden blir så stor, men mediene er en fin arena for kundeservice og dialog.

    E-post prioriterer vi høyt. Det er et meget effektivt verktøy for å informere kunder om tilbud, produktnyheter og andre aktuelle saker. Etter hvert som kundedatabasen vår vokser, regner jeg med at e-post vil bli vår klart viktigste inntektskilde. Foreløpig er vi relativt avhengige av betalt søk og prissammenlikningstjenester.

  8. Pingback: → 11 trender innen e-handel – dette er hot i 2011 — iAllenkelhet

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>