Norwegians intranett: Fra dødt til levende 4

De hadde et rustent, utdatert intranett. Nå har de Norges kanskje lekreste og mest effektive intranett. Og Bjørn Kjos elsker det.

Webredaktør i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen og Netlife Researchs Eidar Grande Vollan fortalte på Intralife 2011 om veien til suksess for flyselskapets nye intranett.

Tre tydelige mål

Norwegian begynte med å sette seg tre mål for det nye intranettet: De ansatte skulle bli mer effektive, kostnader knyttet til kommunikasjonsarbeidet skulle kuttes og intranettet skulle samtidig styrke motivasjonen, bedriftskulturen og samholdet i organisasjonen.

Dette har de lykkes med. De ser spesielt at de ansatte nå bruker intranettet i mye større grad – at de kommenterer artikler, deler kunnskap, bidrar med nyheter og oppdaterer personlige detaljer.

Kort og smidig prosess

Lasse beskriver prosessen fra start til lansering som kort og smidig. Dette gjorde de på knappe seks måneder:

I tillegg jobber de hele tiden med å videreutvikle og forbedre løsningen. De bruker Google Analytics aktivt og ser hva slags innhold som funker og ikke funker. I tillegg følger de med på hvilke plattformer de ansatte bruker: Windows, Mac, iPhone, iPad og Android. Slik kan de tilpasse intranettet til ulike flater og mobiler enheter.

Lærdom

Først og fremst må prosjektet ha forankring i ledelsen. HR og IT er også avgjørende å få med på laget – de bør være involvert.

Utover dette må du ha myndighet til å kunne ta avgjørelser i forhold til design og løsninger kjapt og smidig, uten å måtte avholde møter på møter. Og ikke minst: Godt innhold må hele tiden stå i fokus.

Hva inneholder intranettet?

Fellesnyheter, KPI-er (punktlighet og aksjekurs) og Norwegian i media er med. Arbeidsflaten er dessuten rollestyrt, som betyr at den enkelte ansatte får nyheter og verktøy tilpasset seg og sin situasjon. De kan også legge opp egne snarveier og enkelt oppdatere personlige detaljer.

Bjørn Bergslien

Flere artikler av Bjørn CV

4 kommentarer

  1. Takk for glitrende artikkel!
    Moro å høre at Norwegian har tatt enkle grep og fått effekt.

  2. Hei Vegard. Takk for hyggelig respons :)

  3. Takk for at dere deler så mye bra relevant innhold! Interessant å se konkret hva dere gjør for kunder :)

  4. Hei Tone. Satser på blogge om flere konkrete caser etter hvert. I mellomtiden kan du lese mer om diverse kundeprosjekter her: http://netliferesearch.com/prosjekter/

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>