Salg og konvertering på nett 4

Øk konverteringen

For å lykkes på nett må du møte kundenes krav til nærhet og personalisering. Akkurat som i en vanlig butikk. Det må være enkelt, effektivt og forståelig.

Våre to e-handelsguruer Anders Hoff og Even Risbakken delte sine erfaringer på Bjørvika konferansesenter. De som møtte opp fikk mengder med eksempler på grep man kan gjøre for å øke konverteringen og bedre salget.

Her følger en kort oppsummering fra frokostseminaret:

Bakteppet – det handles mer og mer på nett:

37 % av EU-borgere handlet på nett siste år (2010-tall)
70 % av nordmenn handlet på siste år (2010-tall)
49 % – anslag på smartelefonsalg i Q4, USA
90 % – andel solgte smarttelefoner, Netcom, Q1 2011

11 e-handelstrender du bør vær oppmerksom på:

  1. Gi brukerne en så virkelighetsnær følelse av produktet som mulig
  2. Kundeservice er viktigere og det krever kontinuerlig fokus på kundenes opplevelse og behov – kunden har alltid rett (også på nett)
  3. Bruk gjør-det-selv-guider og selvbetjening – gjør guidene så detaljerte og gode som mulig. Fører til mindre press på kundeservice
  4. Vær personlig – da øker du sjansen for at kundene vil kjøpe av deg
  5. Sett fokus på handel med smartelefon og nettbrett – markedet vil øke fremover – vil du være med så heng på!
  6. Stadig flere har fri frakt og enkle returordninger – dette vil kundene i større og større grad forvente og kan gi høy effekt
  7. Virale kampanjer kan være effektive
  8. Virtuelle kjøp kan funke
  9. Netthandel koblet mot fysiske elementer – bruk QR-koder for å gjøre oppsalg enkelt
  10. Måling av trafikk og ROI – finn målbare tall og bruk tallene til å teste og ta raske beslutninger om hvordan du går videre
  11. Bundling og oppsalg – Presenter produkter som passer sammen.

Hva som skal til for å øke ROI for nettbutikker

Hva er ROI? (Return On Investment)

Andelen penger vunnet eller tapt på en investering sett i forhold til andelen investert
(for å ha positiv ROI bør tallet være større en 1)

Økt konvertering gir økt verdi:

Konverteringsraten finner du ved å ta antallet kjøp delt på antall besøkende og multipliserer med 100. Eksempel 3 kjøp per 100 besøk = 3 % konverteringsrate

Man trenger både høy trafikk og høy konverteringsrate for å lykkes, men ofte er det mest å hente på å sette fokus på å øke konverteringsraten. Å kjøpe trafikk er en engangskostand med en engangs nytte, å øke konvertering er en engangs kostnad med en pågående

Bruk gjerne Anders sin ROI-kalkulator for å beregne hvordan du gjør det

Hvorfor handler vi på nett?

(vi må forstå dette når vi skal bygge gode brukeropplevelser)

Referanse:
http://www.nielsen-netratings.com/pr/pr_071120.pdf
http://www.useit.com/alertbox/990207.html

Gode brukeropplevelser gir økt salg:

“God brukeropplevelse = infridd eller overgått kundens forventninger”
- Even Risbakken

Ha kontroll på brukerbehov og forventninger:

Hvordan få kundeinnsikt? Bruk:

Dette koker ned til følgende punkter:

  1. Hvem er de prioriterte kundene?
  2. Hvilke forventninger og behov har kundene dine?
  3. Hvordan kan DU hjelpe dem å nå sine forventninger og behov?

10 råd for økt salg

Sett fokus på hvorfor folk gir opp midt i en handel og sett deg inn i hva som motiverer folk når de skal handle.

  1. Vis frem produktet, ikke bare snakk om det. Gjør det lett å forestille seg hvordan produktet ser ut. Bruk gjerne bilder som gjør at man forstår størrelsen på produktet.
  2. Ha riktig innhold, til riktig tid. Sett inn godt innhold i riktig kontekt som gjør at man forstår hva man kjøper, gir brukeren trygghet og gir svar på hva brukeren lurer på. Mangler du dette vil brukerne falle fra.
  3. Riktige nøkkelord og enkelt språk. Bruk gjerne målgruppeinnganger som supplerende innganger for typeinngang.
  4. Vær uforpliktende så lenge som mulig. La brukerne få totalprisen uten å måtte kjøpe. Ha en soft call-2-action og husk gjerne hva brukerne var interessert i selv om de forlater nettstedet
  5. Vær åpen og tør å gi anbefalinger. Vis gjerne fram hva noe koster hos konkurrentene
  6. Ikke skill produktsider og bestilling. Gjør opplevelsen så behagelig som mulig.
  7. Gode “Om oss” og kontaktsider. Vis gjerne fram de ansatte, det gjør det mer personlig.
  8. Gjenta viktig informasjon. For eksempel bør vilkår, frakt og sikkerhet gjentas.
  9. Send bekreftelser og følg opp. Ha gjerne segmenterte utsendelser.
  10. Test sidene, og gjør hyppige endringer.

Ha fokus på:

- Ludvig Friberger, Carpetvista.se

Presentasjonen fra frokoseminaret:

Salg og konvertering på nett from Anders Hoff

Noen eksempler på at det virker:

Eks. 1. Telenor nettbutikk (gjør det lettere å velge riktig mobil)

Case Telenor Nettbutikk Webdagene 2008 from sempai99

Eks 2. Vi er der du er fra Sparebank 1 (ROI i sosiale medier)
Eks 3. C-optikk (fokus på trygghet)

Anders og Even har en 6 timers dybdeworkshop på webdagene på området trender, ROI og økt konvertering Meld deg på nå!

Mer om netthandel:

5 grunner til at norske nettbutikker bør gå mobilt
Kundene skyr trøblete nettbutikker – se statistikken som viser hvorfor
Ikke mist kundene i checkout! Fjern sperrene og gjør det lettere å fullføre handelen
Øk konverteringen og salget! En kikk på verdens “best-på-konvertering” webbutikker
10 råd for økt salg og bedre brukeropplevelse i din nettbutikk
E-handelskonferanser i 2011
Nettbutikker og frakt

Eidar Grande Vollan

Flere artikler av Eidar CV

4 kommentarer

  1. Bra skrevet og mye nyttige tips ;)

  2. Takk for det Ramin:-) Kjekt at du synes det var nyttig.

  3. Tusen takk for et flott sammendrag. Er veldig takknemlig for at du deler siden jeg ikke fikk mulighet til å delta på seminaret. Supert!

  4. Pingback: → http://www.blackplanet.com/your_page/blog/view_posting.html?pid=3556524&profile_id=65753025&profile_name=use3nergytoget4&user_id=65753025&username=use3nergytoget4

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>