Brighton Digital Festival 0

“Celebrating digital culture” er slagordet til Brighton Digital Festival som gjennom hele september samler konferanser, workshoper, arrangementer og meet-ups her i Brighton. Det var bare å plukke og velge fra et fullspekket program. For min del ble det dConstruct og Updateconf.

dConstruct

Clear Left arrangerer årlig dConstruct, og årets tema var “Designing digital products”. Dette er konferansen der du bare kan lene deg tilbake og ta imot.

dConstruct  

Du er produktet

Åpningsforedraget ble holdt av Donald Norman. Han har skrevet flere bøker, blant annet “The Design of Everyday Things” og “Emotional Design”. Tidligere har han jobbet som vise president for “Advanced Technology Group” i Apple. Donald valgte å dele tanker uten å bruke powerpoint eller keynote. Noe utradisjonelt, men i dette tilfellet fungerte det veldig bra.

Donald gikk inn på flere ulike temaer. Et av dem var forretningsstrategi, og her tok han fram blant annet Google og Apple som eksempler.

Mannen i gata tenker at Google tjener penger på annonser. Altså er det annonsene som er produktet. Hvorfor gir Goolge egentlig bort mange av tjenseten sine gratis til oss? Jo, de bruker disse til å hente inn informasjon om deg. Tenk deg alt Google vet om deg! Alt som står i e-posten din, hva du søker på, kalenderen din, Google docs og sist men ikke mist nye Google+. Det er du som er produktet til Google. De selger deg og det er deg de tjener penger på.

Apple har en litt annen filosofi. De bygger et økosystem av enheter som har et godt samspill. Det skal være lett å gå fra iMacen, til iPhonen og til iPaden. De vil at du skal bruke deres produkter overalt. I hjemmet, på kontoret og på farten. Vi ser kanskje dette spesielt i det nyeste operativsystemet til Apple, Lion. Her har Apple begynt å hente designprinsipper fra iOS. Launchpad ligner veldig på hvordan man organiserer applikasjoner i iOS. I tillegg har de nå innført “naturlig scrolling” og andre “gestures” som også stammer fra iOS. Dette har de gjort for at det skal være mer sømløst å gå fra en enhet til en annen innenfor Apple.

Donald mener at det er mye vi kan lære av de to it-gigantene. Men kanskje først og fremst når det gjelder å lage gode deisgnsystemer og økosystemer.

Beyond Usability

Kelly Goto er en som virkelig brenner for å forstå brukerne. For henne holder det ikke med dybdeintervjuer og brukertesting. Hun mener at hvis du skal lage de beste produktene, må vi lære mer om brukerne i deres kontekst. Vi må også lære oss å forstå koblingen mellom følelser og opplevelser. Når du vet mer om brukeren, hvor og hvordan brukeren vil bruke produktet, først da kan vi virkelig skape gode produkter.

Hun gikk også hardt ut mot bruk av fokusgrupper. Spør en fokusgruppe om de vasker seg på hendene etter de har vært på toalettet. Da vil nok så å si alle svare, ja. Mens i realiteten er det kanskje bare 60% av de spurte som faktisk gjør det. Fokusgrupper kan bli kunstige, og de som er med vil bli påvirket av de andre.

Hvordan man avslører gode opplevelser var også viktig for Kelly. Et eksempel som hun brukte var iPhones hjemknapp. Den gir deg:

For å skape de beste produktene, må du forstå hvordan man lager de gode opplevelsene i den settingen brukeren er.

dConstruct har vært en spennende konferanse med mange gode foredrag. Jeg sitter kanskje igjen med flere spørsmål enn svar, men det har ihvertfall satt igang endel tankeprosesser.

Updateconf

Updateconf er en nykommer i år. Dette er en mobilkonferanse som fokuserer på iOS. Det er den engasjerte Aral Balkan som står i spissen for konferansen. Han åpnet selv det hele med et musikalsk innslag. Imponerende!

Updateconf  

More is better

Åpningsforedraget ble holdt av Matt Gemmell under slagordet “More is better”. Han viste oss hvordan vi skal lage applikasjoner som er gjennomgående vanskelig å bruke. En litt annerledes tilnærming på hva som er god brukervennlighet.

Et åpent Internett

Påfølgende foredrag ble holdt av Jeremy Keith. Han delte tanker om et åpent Internett. Videre snakket han om at proprietære løsninger som applikasjoner på iOS er en uting, fordi de kun fungerer på en spesifikk plattform.

Nettsider som ble lagd for 20 år siden kan vi fortsatt åpne på alle enheter som har en nettleser. I tillegg har du mulighet til å lage en lenke fra en nettside til en annen, uten om å be om tillatelse fra andre. For applikasjoner i iOS er ikke dette mulig. Keith mener derfor at webapplikasjoner er mye bedre rustet for fremtiden.

Paneldebatt

Tidligere i år skrev jeg et innlegg om app eller webapplikasjon. Aral hadde samlet ulike mennesker fra bransjen til en heftig paneldebatt om dette temaet. Det ble ingen enighet og favør av det ene fremfor det andre, men jeg tror vi vil se flere webappliaksjoner fremover.

Kvaliteten på det faglige under konferansen var noe variert. Det var ingen av foredragene som virkelig stod ut fra det jeg har sett tidligere. Men jeg vil spesielt trekke frem Sarah Parmenter for gode tips når det kommer til design for iOS, og Seb Lee-Delisle for hvordan man kan begynne å lage spill med CoronaSDK.

Updateconf var veldig bra gjennomført til å være første året. Jeg likte også godt at de hadde flere kreative musikkinnslag mellom foredragene.

Alt i alt har uken i sjarmerende Brighton vært inspirerende, og var absolutt vært å få med seg!

Nikolai Krister Strandskogen

Flere artikler av Nikolai CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>