11 trender innen e-handel – dette er hot i 2011 3

Jeg var på to konferanser om e-handel i år: Nordic eCommerce Summit og Internet Retailer 2011. Her er en oppsummering av de viktigste trendene.

Norge er verdensmestre i e-handel

Norge er et av de landene der folk handler mest på nettet. Omkring 70% av nordmenn har handlet på nett siste år (2010-tall).

I Norge er også 9 av 10 solgte telefoner smarttelefoner. Potensialet er dermed særdeles stort for e-handel og mobil-handel i Norge.

Her er de viktigste e-handelstrendene i 2011:

Høyere bildekvalitet, video og 360-visning

Det blir stadig høyere kvalitet på bilder og video, og selv om dette ikke er nytt, er det en trend at man kombinerer høykvalitetsbilder, video og 360-visning på samme side.

Eye-tracking, nelly.com

Kundeservice er viktigere


Vi får flere segmenterte og spesialiserte nettbutikker, og det blir i høyere grad fokus på kundeservice.

Slik-gjør-du-guider

Butikkene blir stadig flinkere i lage videoguider/skritt-for-skritt-guider slik at brukerne ikke bruker kundeservice for å finne ut hvordan produktet skal brukes. Det gjør også økt trygghet og økt salg.

Effektivisering av retur

Miinto har sider som forenkler retur

Det koster mye penger å håndtere retur. Tydelige produktsider og guider reduserer mengden retur. Men det er også viktig å effektivisere returprosessen for å ikke belaste kundeservice.

Vær personlig!

Mange nettbutikker optimaliserer stadig butikkene for å bli mer personlige i alle ledd, og bruker dette som en konkurransefordel.

Virtuelle kjøp

Handel på mobil og nettbrett

90% av solgte telefoner er smarttelefoner i Norge i dag, alt ligger til rette for at mobilhandel vil ta av innen kort tid.
Les 5 grunner til at norske nettbutikker bør gå mobilt.

Fysiske elementer koblet mot e-handel

Fri frakt

Stadig flere begynner å operere med fri frakt – samt fri retur. Spesielt skobutikker har satset på dette.

Virale kampanjer

Virale kampanjer er ikke lenger et fenomen. Det finnes hundretalls eksempler på gode virale kampanjer, f.eks. Klassekassen fra GE Money Bank, Impossiball fra DnB NOR og Vi er der du er fra SpareBank 1 Rygge-Vaaler Sparebank. Alle har vært store suksesser. De “hemmelige ingrediensene” er å lage en gøy og enkel aktivitet som det er veldig enkelt å dele i sosiale medier.

Verdisett trafikken din!

Det ble av flere nevnt at det er viktig å konkretisere verdien på trafikken inn til siden – og finne måltall som man kan følge. Følgende tips kom fra gründeren av CarpetVista:


Sjekk artikkel om ROI-kalkulering i Smashing Magazine.

Mer om netthandel:

3 kommentarer

  1. Tack för en mycket bra post. Gillar dock inte trenden med “fri frakt”. Fri frakt undergräver både företagets ekonomi och kundrelationen. Det finns inget som är gratis, någon måste betala för det. Även de butiker som säger sig ha fri frakt tar ju faktiskt ut det i sitt pris, skillnaden är bara att man inte visar fraktpriset separat. Uttrycket fri frakt (tolkat av kunden som gratis frakt) är alltså vilseledande. Ska man ha något “fritt” så ska det isf vara retufrakt tycker jag. Det överbrygger köpmotstånd och ger kunden trygghet, win win för alla. /P

  2. Super post, jeg samler på statistikk om denslags, så det var veldig nyttig.

    Jeg blogger om sosiale medier, markedsføring etc. i Norden på http://www.socialmedianordic.com – ville det være OK om jeg oppsummerer noen av disse tallene på engelsk og gjengir dem der? Med full linking og henvisning hit, selvsagt!

  3. Stadig flere begynner å operere med fri frakt – samt fri retur. Spesielt skobutikker har satset på dette. sko-nett.no har
    sko-nett.no tilbyr et nytt servicekonsept, Spesialtilbud til deg som bor i Oslo!
    Tilbyr derfor å sende en agent GRATIS hjem til deg

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>