Hundre epler om dagen 0

Apple gjør ikke alt riktig, men nok til at den som vil bruke noe Apple har gjort som eksempel ikke kan forvente særlig annet enn gjesp fra salen. Folk har hørt de gode historiene og lest sitatene før. Ikke minst kjenner de produktene ut og inn.

Apple Knowledge Navigator, en framtidsdrøm som nesten har blitt til virkelighet.

Et eksempel er den litt skumle filmen om Apple Knowledge Navigator. I filmen, som er fra 1987 og som du dermed sikkert har kunnet se før, bruker en professor noe som ligner ganske mye på en iPad/iPhone. Denne fantasidingsen fra en fjern framtid (nærmere bestemt september 2011) ble aldri laget på ordentlig, men er altså tenkt som en tablet med blant annet touch-skjerm, en mannlig versjon av stemmestyringen «Siri» og videochat. Legg til CPU-kraft nok til å håndtere forespørsler av typen «Computer, please calculate the meaning of life», så skjønner du at dette var høytflyvende tanker på midten av 80-tallet.

Når man kommer over en slik video på nettet, er det vanskelig å ikke bli fristet til å en eller annen gang vise den fram i en presentasjon (eller linke til den fra en blogg).

Likevel er det nok noen som kvier seg for å igjen trekke fram Apple som det gode eksempelet.

På konferansen User Interface 16 i Boston 7.-9. november falt foredragsholderne i tre kategorier:

  1. De som brukte Apple som eksempel
  2. De som brukte Apple som eksempel, men unnskyldte seg
  3. De som sa de ikke ville bruke Apple som eksempel

Brandon Schauer fra Adaptive Path innledet slik:

Brandon Schauer fra Adaptive Path ville ikke bruke Apple-eksempler

Da hadde han riktignok allerede vist videoen av jenta som tilsynelatende tror at magasinet hun blar i fungerer slik som en iPad.

– Vi vil være som Apple

Konsulenten Kevin Hoffman fra Happy Cog brukte ingen eksempler fra Apple selv, men fortalte hva de gjør når kundene deres sier at de vil være som Apple.

Ved hjelp av et spørreskjema som både kunde og konsulent svarer på, får man innsikt i hvor man står i viktige spørsmål om prosjektet.

Utdrag fra spørreskjema:

Utdrag fra spørreskjema fra Kevin Hoffman

Hoffman pekte på at gjennomsnittet kan lyve. Kunde og konsulent kan hver for seg være nærmest enige i gjennomsnitt, men spredningen avslører hvem som er mest enige.

Eksempel på resultat fra undersøkelse. Kunde og konsulent svarer i gjennomsnitt det samme, men svarene spriker mer hos kunden.

Det Apple gjør like bra som andre

Luke Wroblewski, blant annet kjent for en bok om skjemadesign, fortalte om noe Apple har gjort som har de samme problemene som andre løsninger. Ikke så smart likevel?

Under checkout fra Apples nettbutikk vises de ulike delene av skjemaet på én side i det han kaller et «Inline Multi-step Form». reiseregningen.no fungerer på samme måte. Ifølge Wroblewski, som har testet dette opp mot å dele skjemaet over flere sider, møter brukerne de samme problemene i begge løsningene. Forskjellen er at de fullfører på kortere tid med Apples måte å dele opp skjemaet på.

Checkout-prosessen hos Apple skjer på én side

… og de som bruker helt andre eksempler

Jared Spool fra User Interface Engineering, firmaet som stod bak konferansen, unngikk problemstillingen ved å bruke mange eksempler fra tiden før Apple var på alles lepper. Microsoft Bob kan fortsatt få salen til å le, om enn mest for å være høflig.

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>