Tverrfaglighet og typografi 3

Når det kommer til design for digitale kanaler virker det fortsatt som om noen tror at grafiske grunnregler er mindre viktige, eller strengt tatt kan nedprioriteres og overses. Min opplevelse er at mange av de norske byråene har et altfor lavt nivå på designhåndverket i sine leveranser. Grunnen til dette er ikke nødvendigvis at designkonseptet i seg selv alltid er dårlig, men at vi ikke er flinke nok til å inkorporere design, innhold og funksjon sammen.

En nøkkel her er å jobbe mer tverrfaglig, slik vi prøver å gjøre i Netlife Research, og som vi også har beskrevet tidligere. Som designere må vi tilnærme oss andre fagdisipliner for å heve nivået på sluttleveransen, og virkelig ivareta merkevaren til produktet/tjenesten. Nok med flate designskisser!

I tillegg til å prototype bruker jeg en rekke hjelpemidler til å lage et digitalt design. De fleste av disse går på håndtering/prioritering av innhold med hjelp av det viktigeste verktøyet en designer har. Typografi.

Hvis du ikke sett Tim Brown (Typekit) sitt foredrag: “More Perfect Typography” fra Build Conference, er det godt investerte 30 minutter.

Jeg bruker ofte Tim sin ModularScale for å finne riktig rytme i mitt typografihierarki. Det bør du også gjøre!

Jeg venter også nysgjerrig på tjenesten Typecast som gir mulighet til å prøve ut typokomposisjoner, og generere semantisk markup, direkte i din nettleser.

Det beste er selvfølgelig alltid å lage design med utgangspunkt i reelt innhold, men i de tilfeller dette ikke er mulig bruker jeg Loremify, en fin liten widget for OS X til å generere dummytekst raskt og enkelt.

På vei til/fra jobb er The Font Game for iPhone og iPad en velbrukt klassiker, som tar opp kampen mot Angry Birds og Cut The Rope. I skrivende stund er mitt rekord oppe i 26/30 på mode: ”Rather difficult”. Slå det om du kan!

Hva er dine favoritter?

3 kommentarer

  1. Jeg har brukt http://modularscale.com fra Tim Brown og det hjelper massevis. Det er lurt å begynne med brødtekststørrelsen (eller minstestørrelsen) og beregne ut derefra med typografi definert med ems istedenfor pixels (hvis man skal tenke ‘responsive’, som snart blir en vanlig tilnærming i bransjen, håper jeg).

    Men obs! Hvis man bruker en webfont er det best å se hvordan fonten oppfører seg i browseren(e) først … noen fonter på noen størrelser på noen browser på noen plattformer kan se merkelig ut. Test, test, test … og så definere en modular scale. Hvis man får brødteksten skikkelig nok til, så blir resten mye enklere. Jeg lover!

  2. Pingback: → Få strategien ut av skuffen og inn i ledermøtet — iAllenkelhet
  3. Pingback: → Ready to inspire – Leiden Nederland 2012 — iAllenkelhet

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>