I 2012 har brukerne fått nok 18

Brukere er møkka lei av reklame, salgsvås, marketingpjatt, bannere og unødvendig mye innhold som forkludrer veien til mål på et nettsted. Nå gjør de alt for å komme til kjernen fortest mulig. Det gjør prioritering mer aktuelt enn noensinne.

Nesten 90 prosent av de som tar opp TV-programmer skipper reklamen (presisert etter input fra Øyvind Solstad), viser en britisk undersøkelse fra 2010. Og i 2012: Stadig flere betaler for Spotify. Hvorfor? For å slippe reklame og for å kunne ta med seg musikken på mobilen.

På PC-en er det mange som bruker såkalt “Ad-blocking”. Mange blokkerer Flash, fordi de vet at det meste som lages i Flash er forstyrrende søppel.

På iPad og andre nettbrett bruker vi i stor grad Readability, Instapaper og innebygd funksjonalitet for å strippe vekk menyer og bannere fra artikler. Det gir en bedre leseopplevelse. Vi går rett til kjernen av det vi faktisk ønsker å konsumere.

Med andre ord: I 2012 er vi definitivt mettet på søppel. Det er nok nå. Vi orker ikke mer. Og vi tar i bruk det vi har av midler for å dempe mest mulig støy.

Går mot strømmen

Likevel fortsetter mange å forurense nettstedene sine med salgsprat, tomme løfter, reklamer, bannere, blomsterdekor, nyheter og annet skrot som stort sett bare står i veien for det brukeren faktisk ønsker å gjøre.

Webmonkey har tidligere samlet inn statistikk og funnet ut at nettet blir stadig feitere og tregere. 25% feitere i 2011 enn i 2010, faktisk.

Her er et eksempel:

Store og små bannere, nyheter og mye "clutter" generelt indikerer at Helse Vest ikke klarer å prioritere opp reelle brukerbehov. Inngangen til Helsenorge.no er visst også så viktig at den har fått både lenke og banner.

Mange er veldig opptatt av å fortelle alle andre hvor gode de er. De er opptatt av å reklamere for seg selv, produsere nyheter og vise frem bannere og bildekaruseller. Mange virker mer opptatt av oppsalg og mersalg, og av å fylle opp nettsiden sin med “levende innhold”, enn faktisk å hjelpe brukeren.

Slutt med det.

“Future-friendly”

For å oppfylle nye brukerkrav har flere webguruer (blant andre Josh Clark, Brad Frost og Jeremy Keith) gått sammen om det de kaller Future-Friendly Thinking. De pusher for at vi må tilrettelegge nettstedene og de digitale flatene for fremtiden.

En av grunnsteinene i denne filosofien er “Laser Focus”. For å imøtekomme fremtiden må vi fokusere på det som er aller viktigst for brukerne. Og det er mer aktuelt enn noensinne. Ikke bare fordi brukerne er lei av søppel. Men også fordi mobil, nettbrett og kontekst i større grad tvinger oss til å prioritere.

La meg forklare litt nærmere. Brukere er ofte på farten, de har dårlig tid eller de surfer på treg nettlinje med små skjermer. Vi må respektere brukerens tid og begrensninger. Det gir oss enda en grunn til å strippe vekk, prioritere og presentere kjernen på en fornuftig måte.

Samtidig må vi unngå å tro at brukerne aldri ønsker å utføre mer komplekse oppgaver på mobilen. I mange tilfeller vil de gjøre mer enn å lese nyheter. Da må vi gi dem den muligheten, uten at det er krever 17 steg å komme seg dit. Igjen handler det om prioritering og brukeroppgaver, og å gjøre veien så ryddig og enkel som mulig.

Før brukeren trygt i havn

Hva skal du prioritere? Du skal prioritere å lage et nettsted og en tjeneste som svarer på brukerbehov, fører brukeren trygt i havn og som gir brukeren den støtten han trenger underveis i prosessen og til evig tid.

Satt litt på spissen: Dersom en bruker skal kjøpe ny sykkel, så skal du hjelpe ham å velge riktig sykkel. Ikke prøv å prakke på ham en Ferrari. Dersom brukeren skal laste ned et skjema, ikke prøv å prakke på ham en årsrapport. Dersom brukeren ønsker å booke bord på en restaurant, ikke prakk på ham en intetsigende bildekarusell, audio og Flash-intro for å “skape stemning”.

Trafikanten prioriterer brukeren:

Planlegge reise, laste ned rutetabell, sjekke trafikkstatus eller finne avganger i sanntid. Trafikanten tilrettelegger for faktiske brukeroppgaver.

Som Jason Fried i 37signals sier: “Less is less. Give the users just what they need to accomplish their goals and then move along”. Det er det vi mener når vi snakker om slanke nettsteder og løsninger.

Fortsatt utfordringer med søppel på eget nettsted? Prøv en selvhjelpsbok. Jane Brody i The New York Times sier at The Hoarder in You: How to Live a Happier, Healthier, Uncluttered Life er den beste selvhjelpsboken hun har lest i sine 46 år som skribent og bokanmelder.

Bjørn Bergslien

Flere artikler av Bjørn CV

18 kommentarer

  1. Tror kanskje Amazon og de fleste andre nettbutikker vil være uenig i at det er dumt å drive mersalg og oppsalg på nettsidene.

  2. Så lenge det ikke går på bekostning av kjerneoppgaven, så er det greit å drive mersalg og oppsalg i nettbutikker. Så lenge jeg får gjennomført kjøpet mitt uten å bli prakket på ekstradingser i hvert eneste steg på vei til betaling. Det må ikke bli forstyrrende. Poenget er å hjelpe brukeren. I en nettbutikk som på de fleste andre nettsteder handler dette om kontekst, prioritering og relevans. Tilby noe som er relevant. Og respekter brukerens tid og preferanser.

  3. Jeg skrev forresten ikke at du IKKE skulle drive med mersalg og oppsalg :)

    Amazon gjør det riktig. Knappen “Add to cart” eller “Buy now” er langt mer synlig og prioriert enn “Customers who bought this item also bought”.

  4. Hva med nettsteder som baserer sin drift på reklameinntekter? Tror du trenden peker i retning av mer betalingsvennlige brukere, eller er nettsteder som Spotify kanskje i en særstilling fordi de har en konkret vare (og ikke tjeneste) å tilby?

    Har for øvrig nylig lest at vi kanskje vil se annonser i FB-feeden på mobil. Det vil i så måte være å gå i motsatt retning – men så er kanskje Facebook også i en helt spesiell stilling..

  5. Hei Merete. Jeg tror folk etter hvert vil betale for flere typer innhold på nett, ikke bare musikk og video. En undersøkelse utført av Nielsen i 2010 (http://bit.ly/6QxoWx) indikerer at villigheten til å betale er relativt høy, også når det gjelder innhold som nyheter, magasiner og podcasts. Det betyr ikke at aktører nå kan begynne å ta betalt for alt mulig. Nøkkelen er kvalitet, tilgjengelighet og “convenience”. Både New York Times og Financial Times lykkes med såkalte “paywalls”. Men det er nok et stykke igjen før avisene kan stå på egne ben helt uten støtte fra annonsering.

    Annonser i Facebook-feeden? Høres kjipt ut. Men de har en såpass unik posisjon at de sannsynligvis kan eksperimentere med mye forskjellig før brukerne flykter. Jeg tviler uansett på at annonsene kommer i veien for det brukerne faktisk ønsker å gjøre på Facebook. Såpass god kontroll på brukeropplevelse har de.

  6. Hei!
    Bra innlegg og helt enig! Jeg prediker oppgavetenkning på Sørlandet blant en haug av byråer som ikke forstår web, så kall meg gjerne evangelist. Et område jeg likevel synes er utfordrende, er når du har caser som ikke er åpenbare “oppgaveløsere”, eller der du har “oppgaveløsere” som har ikke nødvendigvis får konverteringer bare fordi oppgaven er tydelig og enkel å utføre. Ta eiendomsmeglere. Du kan kjøpe en bolig av de, og da bruker du finn. De fleste driter i hvem som er megler, ferdig snakka. Men så skal du selge, og hva da? du besøker de ulike meglersitene og alle sier “kom til oss”, men du vil vel gjerne møte megleren før du selger via dem? Du kan jo ha et perfekt skjema med “ja, jeg vil at dere skal selge boligen min”, men hva med salgsargumenter osv? Du har også andre typer bransjer der “oppgavene” ikke er like åpenbare, eller der du ikke overbeviser brukeren bare fordi oppgaven er lett å utføre. Mange vil her argumentere med at flotte bannere med one-linere bygger opp under en god stemning osv som konverterer. Comments? (og, jeg er fortsatt enig i tenkningen, men vil høre om dere møter tilsvarende utfordringer og hva dere tenker)

  7. Hei Kjell Ingvar. Fint at du likte blogginnlegget!

    Målgrupper er en viktig faktor. Hvem skal nettstedet primært være for? Kjøpere eller selgere av bolig? Begge deler? Hvem er viktigst? Dersom jeg hadde vært en eiendomsmegler ville nok nettstedet mitt fokusert på boligselgeren. Hvorfor? Fordi, som du sier, de fleste som skal kjøpe uansett går til Finn.no. Med andre ord: Du må prioritere målgrupper og brukeroppgaver. Et nettsted kan ikke være alt for alle. Meglernettstedet mitt ville ha satt fokus på kontaktdetaljer, pris, tilgjengelighet, kompetanse og andre faktorer som betyr noe for de som skal selge. Tips: Det lønner seg alltid å gjøre litt grundigere research for å finne ut hva brukeren faktisk er ute etter.

    Flotte bannere med one-linere tror jeg stort sett ikke på. Med mindre du er Apple og banneret viser en flunkende ny iPad. Bannerblindhet gjelder fortsatt :)

  8. 90% skipper reklame ved å ta opp programmet? Det er positivt feil. Det kan godt hende 90% på et eller annet tidspunkt har tatt opp tv-programmer. Og at de da spiker forbi reklamen – naturlig nok. Men å si at 90% skipper reklamen er rett og slett feil.

    Det er fortsatt få som ser tv i opptak, selv om tallet øker når folk får moderne PVR med kanalguide.

    Sosiale medier har gjort at mer tv sees direkte fordi samtalen ved siden av er viktig. Og selv om da reklamepausene brukes til Facebook og Twitter så får folk med seg de bra reklamene. Og snakker om dem!

  9. Hei Øyvind! Upresis formulering, ser den. Det skal være 90% av de som tar opp TV-programmer skipper reklamen. Legger meg flat :) Ellers: Er det få som ser TV i opptak? Og gjør sosiale medier at flere ser TV på direkten? Og snakker folk faktisk om reklamene på Twitter og Facebook? Det er definitivt ikke det inntrykket jeg har.

  10. Pingback: → Den viktige markedsføringen | MediaPlus bloggen
  11. Synes bloggen deres er veldig bra, men er det en grunn til at dere ikke har svar muligheter på kommentarer? (får sikkert dette spørsmålet ofte)

  12. Hei Lasse. Vi er så opptatt med å fortelle andre at de bør forvalte og videreutvikle nettstedene sine at vi ikke har tid til våre egne! Men fra spøk til revolver: Flere aspekter ved bloggen er under lupen, blant annet responsiv design og kommentarfunksjon. Fint at du pusher oss! :)

  13. Hehe, men det er jo ofte sånn at man har så mye å gjøre at egne prosjekter går litt til siden. Merker dette på min jobb og. Men uansett veldig kult at dere deler så mye her :)

  14. Takk, det setter vi veldig pris på! :)

  15. Bra blogg. Men reagerer på en påstand:

    “På PC-en er det mange som bruker såkalt “Ad-blocking”. Mange blokkerer Flash, fordi de vet at det meste som lages i Flash er forstyrrende søppel.”

    Har du noe belegg/statistikk for dette. Mitt inntrykk er nemlig at det er en veldig liten andel av nettbrukere som bruker “Ad-blocking”. Hva er det som gjør at du kan slå fast at det er mange?

  16. Hei Morten. Har sjekket litt rundt med forskjellige plug-ins og add-ons. Ta for eksempel AdBlock Plus for Firefox. Denne har blitt lastet ned totalt 155 millioner ganger. 3 millioner ganger i løpet av de siste 30 dagene. Mer enn 14 millioner daglige brukere. Sjekk mer her: http://bit.ly/yycegx

    Og dette er bare én blant mange ulike typer blokkeringsverktøy. I tillegg er det mange som ikke har Flash-muligheter i browseren eller de bruker iPhone og iPad som ikke støtter Flash.

  17. @Bjørn “Er det få som ser TV i opptak? “. Det er faktisk forsvinnende få som ser på tidsforskjøvet TV, ifølge NRK. Ca 28% av norske husstander har PVR-boks (Get, AltiBox, Canal Digital, RiksTV, etc). Men kun 5 av de 178 minuttene Kari & Ola bruker på TV daglig, er tidsforskjøvet (pause eller opptak).

  18. Takk for input, Ivar. Hvor mange er det som går på do eller stikker ut på kjøkkenet og tar seg en brødskive i reklamepausen? Grattis med ny jobb forresten :)

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>