Bruk nettstedsøket til å forbedre innholdet ditt 9

Nettstedsøket, altså nettstedets interne søk, kan gi verdifull informasjon om hva brukerne dine vil og når innholdet ditt feiler.

Eksempel på vanligste søkeord fra nettstedsøk (hentet fra Google Analytics)

Google Analytics samler ikke inn data fra nettstedsøket automatisk, dette må du skru på selv.

Dårlig tid?

Google Analytics (og andre statistikkverktøy) sin store styrke er at du får tilgang til masse data om hva brukerne dine gjør på siden.

Statistikken sier imidlertid ikke noe om hvorfor brukerne gjør som de gjør, og alle tallene kan fort bli overveldende når det er hundre andre ting på arbeidslisten din.

På Confab 2012 ga Lou Rosenfeld syv tips til hva du bør se etter i statistikken fra nettstedsøket og hva du kan gjøre med det du finner.

Rosenfelds råd var å se på så mange søkeord du har tid til, selv om det bare er ett. Fordi det mest brukte søkeordet normalt er mye mer søkt på enn nummer to på listen, kan dette alene forbedre sidene dine for et vanlig bruksscenario.

Prioritere innhold

  1. Hent ut listen over de mest brukte søkeordene i nettstedsøket
  2. Gå gjennom topp 50 søkeord, eller 20 % av all søketrafikk
  3. Slå sammen søkeord som ligner hverandre («barnehage skjema» og «skjema barnehage»)
  4. Slå sammen antall søk på hver gruppe av søkeord (hvor mange søker totalt på noe som ligner på «søknad om barnehage»)
  5. Skriv ned hva slags innhold de ulike gruppene av søkeord burde lede til

Resultatet kan du bruke som en del av datagrunnlaget når du prioriterer innhold på sidene dine.

Gode veier videre

Denne teknikken kan du bruke når du ønsker å gjøre lenker videre så relevante som mulig.

Finn ut hva folk søker på fra ulike undersider på nettstedet ditt. For eksempel: Hva søker folk på når de står på undersiden om skole på et kommunalt nettsted?

Bruk det du finner til å sjekke om det mangler viktige lenker videre fra sidene.

Forbedre dårlige sider

  1. Finn sider (utenom forsiden) som genererer mye søketrafikk
  2. Sammenlikn hvilke ord folk søker på med ordene du har brukt på sidene

Hvis det er stor forskjell, kan det være et tegn på at brukerne tror siden inneholder noe annet enn det den gjør.

Unngå stammespråk

Denne er enkel:

  1. Se gjennom ordene folk har søkt på
  2. Legg merke til hvilke søkeord som blir mest søkt på, og sammenlikn med hvor mye mindre interne ord og uttrykk blir søkt på

Bruk resultatet til å (igjen) slå fast at vanlige ord og uttrykk er bedre å bruke enn stammespråk.

Finn ut hva ulike målgrupper er interessert i

Dersom du er i stand til å skille ut ulike grupper av brukere, for eksempel basert på innlogging, kan du sjekke hva ulike målgrupper søker på. Sjekk hva som skiller dem og hva likhetene er.

Du kan for eksempel bruke det du finner til å lage bedre personas.

Rett innhold til rett tid

  1. Lag en oversikt over de mest brukte søkeordene over tid, for eksempel måned for måned
  2. Store variasjoner over tid kan hjelpe deg til å prioritere opp og ned innhold i ulike perioder gjennom året

Blant annet Skatteetaten prioriterer innhold på denne måten, men de trengte neppe å sjekke søkestatistikken for å vite at april er en viktig måned for innlevering av selvangivelse.

Forutse fremtiden

  1. Se etter søkeord som plutselig blir populære
  2. Hvis du finner finner noe overraskende: Kanskje er noe i ferd med å skje som får konsekvenser for innholdet eller virksomheten din?

Se Rosenfelds presentasjon på Slideshare

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

9 kommentarer

  1. Gode tips her. Til punktet “Unngå stammespråk” vil eg tilføya at ein på eit meir generelt plan må jobba med vokabular – orda som beskriv innhaldet.

    Sidan du brukar Lou Rosenfeld som kjelde, vil eg tilrå boka hans “Search Analytics for Your Site”. Har skrive om boka på bloggen min

  2. Boka, ja. Den glemte jeg å nevne. Flinke på å selge merchandise disse amerikanerne… :-)

    Takk for link, og helt enig med deg om ordvalg. Å velge riktige ord er ikke lett, men tipset fra Rosenfeld i denne sammenheng var veldig enkelt. Han hadde brukt søkestatistikken til å overbevise en markedsavdeling om at reklamekampanjer for å få folk til å søke på andre ord nok var bortkastede penger.

  3. Enig, gode tips. Hvorfor har dere ikke søkefelt på netliferesearch.com?

  4. Godt spørsmål :) Vi vurderte det, men fant ut at det var så lite innhold å søke i at vi droppet det. Filosofien er at vi ikke legger til funksjoner som ikke øker kvaliteten signifikant, siden enkelhet er en kvalitet i seg selv.

  5. Pingback: → Internsøket hjelper deg til bedre kommunikasjon « PRprat.no
  6. Takk for god artikkel. Ref punktet Prioritere innhold; dette handler jo om å identifisere viktige brukeroppgaver der gjennomgang av søkelogg (+ besøkstall) er en minstevariant, mens Customer Carewords (Gerry McGovern) er en langt mer omfattende prosess som åpenbart vil tilføre mer verdi i et webprosjekt.

    Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med de ulike tilnærmingene og kan si noe om treffsikkerheten til dem. Altså, dersom man først gjorde øvelsen med å gjennomgå søkelogg og besøksstatistikk for så å sammenligne det med “full pakke” varianten; hvor stor forskjell vil det være på sluttresultatet. Tenker her på listen over prioriterte brukeroppgaver og ikke på webprosjektet i sin helhet :)

  7. Bra spørsmål, André.

    Jeg jobber med et intranett der vi både har sett gjennom søkelogg, besøksstatistikk og gjort Customer Carewords-undersøkelse. For de som ikke har hørt om CC-undersøkelser, så er det en undersøkelse der brukerne stemmer på hva de synes er viktigst på nettstedet.

    De mest brukte ordene i søkeloggen var intranettklassikere som timeregistrering, navn på mye brukte systemer (tenk reiseregning osv.) og ansattgoder. Den mest brukte siden var helt suverent ansattsøket, med over 4 ganger så mange sidevisninger som den nest mest brukte siden (som var lister over ansatte og dermed også et slags ansattsøk). I CC-undersøkelsen havnet ansattsøket på tredjeplass, med under halvparten av stemmene til førsteplassen (som var rutiner).

    Felles for alle kildene er at resultatene fordeler seg langs en zipf-kurve, der noen få ting peker seg ut som langt viktigere/hyppigere. Short head og long-tail i internettverdenen, altså. Hva som ligger helt på topp varierer litt fra kilde til kilde, men bildet er mer likt enn det er forskjellig.

    At ansattsøket ikke dukker opp som et mye søkt ord i søkeloggen er jo ikke så rart, så om vi bare hadde sett på søkeloggen hadde vi bommet ganske grovt på hva folk trenger.

    Hovedmålet med intranett er jo gjerne å hjelpe folk til å gjøre jobben sin, og de ulike kildene gir litt ulike svar på hva jobben er. Hadde vi bare sett på én av disse tre kildene, hadde vi gått glipp av muligheter til å forbedre intranettet på andre områder enn det som hver kilde forteller oss er viktig.

    I tillegg er det viktig å tenke på at selv om ansattsøket kanskje står for 50% av bruken av intranett, så trenger det ikke 50% av plassen på forsiden.

  8. Pingback: → Internsøket hjelper deg til bedre kommunikasjon - fosseng.info
  9. Pingback: → Slik gjør du nettstedsøket ditt bedre — iAllenkelhet

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>