Notater fra Luke W: Mobile to the Future 3

Onsdag 5. september var Luke Wroblewski på besøk i Norge og holdt foredrag hos IXDA. Han har opparbeidet seg litt av et guru-stempel, og arrangementet var stappfullt og folk på venteliste sto håpefullt i kø.

Mobilen som massemedia?

Han begynte med å snakke om massemedier. Dette er medier som lar deg kommunisere til mange mennesker av gangen, det være seg bøker, aviser, film, radio eller fjernsyn.

Luke W oppfordret publikummet på tenke på mobilen som et massemedium, og ikke en liten, kjip og begrenset dings.
Luke W oppfordret publikummet på tenke på mobilen som et massemedium, og ikke en liten, kjip og begrenset dings.

Spørsmålet er: kan vi forstå mobiltelefoner ikke som en liten, begrenset dings, men som den nyeste og mest mektige formen for massemedia? Hvordan ville det påvirket det hvordan vi oppfatter hva vi gjør med mobil og hvorfor?

Hva kjennetegner mobilen som massemedium?
Hva kjennetegner mobilen som massemedium?

Det er flere mobiltelefoner som blir aktivert hver dag (opp mot 2 millioner) enn det blir født barn. Smarttelefonene brukte 2 år på å nå 40% av det amerikanske markedet. Til sammenligning var tiden 10 år for elektrisitet, 9 år for datamaskinen, og telefonen brukte 40 år.

Så lang tid brukte ulike teknologier på å nå 40% av det amerikanske forbrukermarkedet.
Så lang tid brukte ulike teknologier på å nå 40% av det amerikanske forbrukermarkedet.

Folk gjør ting på smarttelefonene sine som de pleide å gjøre på PCene. Mobilen tar en større og større bit av den kaka. I tillegg inkorporerer smarttelefonen print, lyd, film, radio, Internett også videre.

Vi kopierer medier vi kjenner fra før av

Det som typisk skjer når vi får ny teknologi, er at vi fortsetter å gjøre det vi gjør i andre medier. For eksempel har tidlig fjernsyn mye til felles med radio. Mange iPad-apper har mye til felles med trykkede magasiner. Mye nett-TV hadde lenge mye til felles med tradisjonelt TV.

Det tar tid før vi klarer å utvikle ting som genuint passer for den nye teknologien.

Det stemmer heller ikke at man må gjøre mindre på mobil. Men Luke viste til flere eksempler hvor folk gjør mer på mobil, f eks Fab., Financial Times og Flipboard har større engasjement på mobil. På Twitter er 60% av bruken på mobil.

Hvordan kan vi tilpasse det beste fra desktop, så det funker for mobil?

Login-skjermer, hurra!

Luke W brukte login-sider som eksempel. Generelt er det store brukervennlighetsproblemer for login-sider. Problemene er enda større på mobilen. Av absurde grunner, så har flere nettsider fjernet lenken for “glemt passord” på mobilen. Resonnementet: “men ingen kommer til å gidde å få rette opp i et glemt passord på mobilen”.

Måter man kan gjøre det bedre på er blant annet å sette “type” på inputfeltene, slik at man får opp et tilpasset tastatur, som for eksempel viser @ på tastaturet. Luke W har også andre forslag til hvordan login-sider kan forbedres.

Oppsummert:

Betalingssider på nettbutikker

Luke W viste også til statistikk som viser at 75% faller fra når de kommer til siste side når de skal handle i en nettbutikk. Her er det også store forbedringer som kan gjøres, både på mobil og desktop. Igjen var mange av eksemplene snakk om god bruk av input-typer.

Mobilopplevelsen blir mye bedre av å bruke gode input-typer, som gir folk riktig tastatur.
Mobilopplevelsen blir mye bedre av å bruke gode input-typer, som gir folk riktig tastatur.

Som i hans bok Web Form Design, handlet det også om å fjerne unødvendig input. Om du selger digitale varer, så kan du vel klare deg med å slite som e-post-adresse, kredittkortnummer og navn?

Hvor mange input-typer trenger du egentlig?
Hvor mange input-typer trenger du egentlig?

Hvordan kan vi være forberedt på fremtiden?

Det at vi har mobiltelefoner med oss, gir nye spennende muligheter, eller et konsept i Sør-Korea, hvor Tesco har laget en virtuell butikk på t-banestasjonene. Du kan bestille varer når du står og venter på t-banen, og så kjører de varene hjem til deg. Eller at når du dukker opp i Apple Store, så vet betjeningen allerede hva du kommer for å hente.

Men det er mange av disse forbedringene som er vel så nyttig på desktop eller dingser som enda ikke finnes. Til login kan man for eksempel kombinasjonen av bilder og gestures, eller ansiktsgjenkjenning, funker også i nettleseren, ikke bare på mobilen.

Mobilen får oss til å tenke på nye løsninger, fordi vi har andre begrensninger, men også andre muligheter.

Tusen takk til Veronica, som tok alle bildene!

3 kommentarer

  1. Takk for at du la notatene ut!

  2. Brukertesting kunne eliminert noen av disse elementære manglene ved mange nettsteder, men blir nok altfor ofte nedprioritert desverre. Ved mange tilfeller har jeg måttet “late som” jeg skal handle for finne ut hva et produkt koster, eller om det er gode nok seter ledig i en kino-/teatersal for eksempel, til at jeg gidder å kjøpe. Blant 75% frafall av postensielle kunder på betalingssider, kan det altså være tilfeller hvor man har unnlatt å gi kunden nok informasjon i utgangspunktet, slik at den potensielle ikke bestemmer seg før man er kommet til en av de siste sidene. Det kan altså handle om så mye mer enn navigasjon og input-typer. Man må bare passe på å ta mange nok steg tilbake før man begynner å analysere. Og arrangere en brukertest eller 3….

  3. Aida: Takk!

    Lene: Veldig enig. Noe av det mest oppsiktsvekkende var dog at Luke W mente at dette har blitt værre. Fra 2010 til 2011 hadde det visst steget fra 71% til 75%. Man skulle tro vi var blitt bedre på dette nå!

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>