4002 testpersoner tar ikke feil 7

Ca. 4000 testpersoner har vært innom oss i Netlife Research for å teste på alt fra papirskisser, via mobiltelefoner til web og automater. Vi har stilt oss noen spørsmål:

Thor har delt noen av konklusjonene våre tidligere. Her er flere:

Hva har vi lært om navigasjon?

Plasser brukeroppgaver tydelig på forsiden

Folk har definerte behov og mål når de kommer til nettstedet ditt.

Nettsteder har en tendens til å bli for komplekse, basert på kompromisser og tanken om at alt skal med. Det passer ikke med brukernes verden. De er fokusert på den oppgaven de skal løse. Det som ikke er relevant for oppgaven filtreres.

Det er nok mange som vet dette. Men det som er vanskelig å ta inn over seg er hvor ensartet brukerne er ute etter det samme. Et språk består av 10.000-talls ord. Men 1-2% av ordene står for halvparten av bruken. Tilsvarende vil ca. de 10 mest etterspurte oppgavene på et nettsted stå for halvparten av trafikken.

I de seneste årene har vi forsøkt å først finne ut hva de få prioriterte brukeroppgavene er, og så konstruere nettstedet ut fra dette. Erfaringene fra brukertestene forteller oss at prioriterte sider som fokuserer på å løse bruksoppgaver fungerer godt.

Du trenger ikke menyer på et nettsted

I 2011 hadde vi en debatt om hvor mye menyer vi egentlig trenger.

Det har vært vanlig praksis å først lage en oversikt over alt innholdet på et nettsted for så å kategorisere alt i en hierarkisk konsistent informasjonsstruktur. Noen av de negative konsekvensene av dette blir at nettstedet blir fullt av sider som er skrevet mest for å fylle et hull i strukturen. Og de viktigste kjernesidene kan bli gjemt nederst i hierarkiet. Mange brukertesttimer er blitt brukt til å se på brukere som leter og leter i store menystrukturer.

Vår erfaring er at sider der man har fokusert på de viktigste bruksoppgavene og innholdet og så tilpasse navigasjonen til å støtte dette fungerer bedre.

For Norsk luftambulanse la vi innganger til de viktigste oppgavene på forsiden. På undersidene ble plassen brukt til å løse bruksoppgavene. Navigasjon til mindre viktige ting la vi i bunn av siden, men vi så aldri noe egentlig behov for å legge på den klassiske toppmenyen med faner. Brukertesten viste at dette nettstedet fungerte bra uten toppmeny.

Norsk luftambulanse, helt uten menyer i toppen.

”Alt innhold”-trikset fungerer

Å skjule menyen bak ”alt innhold” er et triks som fungerer bra. Det lar deg fokusere på noen tydelige, prioriterte oppgaver. Samtidig blir større mengder innhold som brukes sjeldent også tilgjengelig.

Telenor sine nettsider
Toppmenyen på telenor.no er på noen sider skjult bak en “alt innhold”-knapp.

Husk på hygienefaktorene

En del av de gode gamle gjengangerne gjelder fortsatt.