Innhold på mobil 5

Mobil er kommet for å bli. Responsiv design er framtiden. Hva betyr dette for hvordan vi utformer, presenterer og vedlikeholder innholdet vårt?

På Confab 2013 i London i forrige uke snakket Karen McGrane, forfatter av boka Content Strategy for Mobile, om to trender:

  1. Mange foretrekker å bruke mobilen når de skal på nett. Hovedgrunnen til dette er at mobilen er mer praktisk og tilgjengelig. Den er alltid innen rekkevidde.
  2. Mange har primært eller kun tilgang til nettet via mobilen. De er såkalte “mobile-first users” eller “mobile-only users”. I India, for eksempel, bruker 49% av mobile nettbrukere aldri eller nesten aldri en annen PC for å gå på nett.

Annenrangs brukere

Ok, mobil er brennhett.

Likevel er det fortsatt mange virksomheter som enten ikke har et mobiltilpasset nettsted eller har et mobiltilpasset nettsted som ikke er godt nok.

Mange bedrifter gir brukerne sine en slags “light”-versjon av nettstedet, med begrenset innhold. Hypotesen har vært at mobile brukere ikke trenger et fullverdig nettsted – fordi disse brukerne er på farten, har liten tid, eller er distrahert. Derfor får de tilgang kun til det aller viktigste innholdet.

Byggmakker, Kiwi og Comfort tilbyr light-versjoner av nettstedene til mobile brukere. Er dette smart?
Byggmakker, Kiwi og Comfort tilbyr light-versjoner av nettstedene til mobile brukere.

Slike light-versjoner er ikke løsningen.

Som Karen McGrane sier: Vi må slutte å behandle de som besøker nettstedene våre via mobilen som annenrangs brukere ved å gi dem en nedskalert utgave av det “egentlige” nettstedet. Det er nemlig ikke sånn at vi bruker mobilen kun når vi er på farten, har dårlig tid eller står i kø. Vi bruker mobilen hjemme, på jobb, mens vi ser på TV og mens vi pendler – bare for å nevne noe. Vi bruker mobilen til å fordype oss i innhold, shoppe og gjøre mer avanserte interaksjoner. Derfor bør vi heller ikke begrense, fjerne eller skjule innhold fullstendig for våre mobile brukere.

Prioritere? Ja. Skrive godt? Ja. Gi brukerne et amputert nettsted? Niet.

One web

Med responsiv design kan vi bli kvitt de alternative, nedskalerte nettstedene. Vi får ett nettsted å forholde oss til og innholdet er det samme uansett skjermstørrelse. Vi kan bevege oss i retning “One web”. W3C forklarer: “One Web means making, as far as is reasonable, the same information and services available to users irrespective of the device they are using.”

Dette betyr ikke at innholdet trenger å se likt ut på alle typer enheter. Vi må akseptere at folk vil ha tak i innholdet vårt på mange ulike måter – noen bruker RSS, andre bruker Readability. Noen bruker mobilen, andre bruker nettbrett. Noen bruker desktop, andre bruker smart-TV. Det viktigste er ikke at innholdet ser likt ut på tvers av disse plattformene, men at brukerne får tak i det de trenger.

Krever mer av oss

At vi får ett nettsted å forhold oss til betyr heller ikke at vi som jobber med innhold kan lene oss tilbake, klappe hverandre på skuldrene og kose oss. Responsiv design tvinger oss til å tenke nytt rundt innholdet vårt.

Responsiv design handler ikke simpelthen om å stable innholdselementer under hverandre. Det handler ikke om å løsrive “bokser” med innhold fra høyrekolonnen og hekte dem på nederst i midtkolonnen. Det blir for enkelt.

Isteden må vi jobbe mer strukturert med innhold. Vi må tenke på moduler, metadata, markup, semantikk, lagring, publiseringsrutiner, distribusjon og hvordan innholdet flyter i ulike skjermstørrelser. Vi må tenke på vekting og prioritering av ulike innholdselementer, ikke bare hele sider. Først da kan vi utnytte de mulighetene som ligger i responsiv design og gi brukerne våre førsteklasses brukeropplevelser på mobilen. A List Apart har en fin artikkel om dette: Future-Ready Content.

Mobil som katalysator

One web og strukturert innhold er kult. Men hvordan kommer vi i gang? Karen McGrane mener “mobil” og “responsiv” er nøkkelordene som trengs. Hun mener at vi som jobber med web skal gripe sjansen og bruke mobil som springbrett – som katalysator – for å få midler, ressurser og tid til å gjøre den innholdsopprydningen som trengs for å møte fremtiden.

Mobil er nemlig bare begynnelsen. I framtiden vil brukerne muligens besøke nettstedet ditt via kjøleskapet, via dashbordet i bilen eller via sin splitter nye iWatch. Hvordan ser innholdet ditt ut da?

Bjørn Bergslien

Flere artikler av Bjørn CV

5 kommentarer

  1. Pingback: → Innhold for framtiden: Et intervju med Sara Wachter-Boettcher — iAllenkelhet
  2. Artikkel av Karen McGrane på bloggen til Harvard Business Review.
    http://blogs.hbr.org/cs/2013/05/the_rise_of_the_mobile-only_us.html

  3. Et ganske stort problem med responsiv design er mangelen på zoom funksjonalitet. Det blir stadig flere svaksynte og selv opplever jeg det som grusomt frustrerende når en nettside ikke lar meg zoome inn. Den er kanskje responsiv, men helt ubrukelig for meg.

  4. Hei! Det går fint an å zoome i responsive løsninger. Det handler bare om hvordan koden er satt opp. Denne bloggen og nettsidene våre, for eksempel, er fullt zoombare.

    Når det er sagt: Noe av poenget med responsiv design er å unngå at brukere må zoome inn og ut for å navigere og lese innhold. Designet skal tilpasse seg ulike skjermstørrelser slik at det fungerer best mulig på ulike enheter – også for svaksynte. Kontraster, skriftstørrelser og linjeavstand er eksempler andre elementer som avgjør hvor lesbart innholdet på en nettside er.

  5. Til Kay Sverre, hvis det responsive designet er laget slik at du må zoome inn for å lese, da har det totalt feilet! En slik responsiv side er da laget av noen som ikke skjønner hvordan mobilbrukeren agerer. Og slike leverandører er det svært mange av. Dessverre.

    Roger Hol

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>