Innhold for framtiden: Et intervju med Sara Wachter-Boettcher 5

Jobber du med innhold på nett? Da bør du lese dette intervjuet. Sara Wachter-Boettcher har peiling og vet hva som skal til for å møte framtiden.

Sara er innholdsstrateg og har jobbet med blant andre Nike, Fujitsu og Toyota. Hun har også skrevet boken Content Everywhere. Sara er opptatt av struktur, moduler, semantikk og databaser – og mener at dette er begreper vi må gjøre oss kjent med for å lykkes med innhold på nett.

Sara Wachter-Boettcher.
Sara Wachter-Boettcher.

I boken din snakker du om “future-ready content”. Kan du kort fortelle hva dette handler om?

Hver gang det kommer en ny mobil, et nytt nettbrett eller en ny dings blir vi tatt litt på sengen. Plutselig fungerer ikke sidene våre eller innholdet vårt like bra som det gjør i den klassiske desktop-visningen. Dette må vi slutte med. Vi må heller tilrettelegge innholdet for framtiden uavhengig av teknologi, enheter og skjermoppløsninger.

På et høyere nivå handler ikke dette om ny teknologi eller presentasjon. Det handler om meningen med innholdet vårt: Hva er poenget? Hva er essensen? Hva er det vi egentlig ønsker å kommunisere? Når vi har svar på disse spørsmålene kan vi begynne å strukturere og organisere innholdet vårt på en fornuftig måte. Og med en fornuftig struktur i bunn kan vi på en god måte presentere innholdet på ulike flater til ulike brukere. Det er det dette “future-ready content” handler om.

For en grundig intro, les artikkelen til Sara på A List Apart.

Hva er det første bedrifter bør gjøre?

Det første du må gjøre er å bli kjent med innholdet. Hvor kommer det fra? Hvem produserer det? Hvem eier det? Hva er grunnen til at bedriften har dette innholdet i det hele tatt? Blir du bedre kjent med innholdet blir det enklere å systematisere og strukturere innholdet senere.

Å bli kjent med innholdet gjør også at du blir bedre kjent med organisasjon og bedriftskultur. Dette er utrolig verdifullt fordi det nesten alltid er underliggende, organisatoriske utfordringer som gjør at innholdet ikke fungerer. Hvis du tar tak i disse organisatoriske og kulturelle utfordringene vil du på sikt også se at folk i organisasjonen endrer hvordan de jobber med innhold.

Gjelder dette kun for store virksomheter med komplekse nettsteder? Eller bør alle jobbe strukturert med innhold?

Alle burde strukturere og systematisere innholdet sitt. Det er ingen grunn til ikke å gjøre det, og det er ingen grunn til å utsette arbeidet til senere. Da har sannsynligvis innholdet vokst og blitt så komplisert at jobben blir desto vanskeligere. Vi vet ikke hvilke enheter, teknologier og plattformer kundene våre bruker i framtiden. Derfor er det bare å sette i gang. Legg et solid fundament du kan bygge videre på.

Er vi forberedt på denne tilnærmingen til innhold? Beveger vi oss i riktig retning eller står vi på stedet hvil?

Mange virksomheter der ute jobber med innhold på riktig måte, og stadig flere skjønner hva de bør gjøre for å bli bedre. Og nesten hver dag er det noen som forteller meg hvordan de har løst eller jobber med å løse vanskelige innholdsproblemer. Jeg er definitivt optimist.

Når det er sagt så er det langt igjen til mål. Mange virksomheter står fast. Mange virksomheter bruker all tid og energi på å snakke om hvor vanskelig innhold er istedenfor å ta tak i de underliggende problemene som gjør at innholdet ikke fungerer.

Mitt råd er å ikke gi opp. Det finnes håp. Se på nettstedet gov.uk. De gjør utrolig mange riktige ting. De har virkelig tatt tak i innholdet sitt. De har forvandlet millioner av ufokuserte sider om til et nettsted som gir gode, konkrete svar og som gjør at brukerne får gjort det de skal. Den amerikanske regjeringen jobber med noe av det samme med deres digital government strategy. Hvis svære offentlige virksomheter klarer å få det til, så finnes det håp for alle oss andre.

Hva med dagens publiseringsløsninger? Er de gode nok? Er de forberedt på framtiden? Eller gjør de innholdsjobben mer komplisert?

Flere av dagens publiseringsløsninger er langt fra gode nok. Men det har vi mye av skylden for selv. I flere år har vi stilt krav i form av funksjonelle lister til de som utvikler, lager og leverer publiseringsløsninger. Dagens publiseringsløsninger har derfor mye funksjonalitet som tilfredsstiller disse kravene, men som ikke nødvendigvis er det vi faktisk trenger.

Vi må snu trenden. Det handler kanskje like mye om å fjerne funksjonalitet som å legge til ny. Flere gjør en utmerket jobb på dette området, blant andre Drupal og Perch. Sistnevnte er et superenkelt CMS og brukerne elsker det. Andre velger å bygge sine egne løsninger. Vi som jobber med innhold må involvere oss i valg, implementering og videreutvikling av publiseringsløsningene.

Sara Wachter-Boettcher har skrevet boken Content Everywhere.
Sara Wachter-Boettcher har skrevet boken Content Everywhere.

I boken din snakker du om databaser, API-er og XML. Må du være ekspert på dette for å kunne bli god på innhold?

Jeg håper ikke det! Selv er jeg verken ekspert på XML eller API.

Det handler mer om å være nysgjerrig enn å mestre alle slags ulike teknologier. Etter hvert vil du kunne ta del i diskusjoner om XML og API, og du kommuniserer bedre med teknologene og utviklerne. Da blir samarbeidet, prosessen og sluttproduktet bedre. Hvis du hele tiden unngår å prate om teknologi, eller sier “dette kan jeg ingenting om”, så vil du bli utelatt fra viktige diskusjoner som har betydning for innholdet. Det gjelder å være nysgjerrig og komme seg ut av komfortsonen.

Til slutt: Hva er dine beste tips til alle der ute som sliter med innholdet sitt?

Følg med i tiden, vær nysgjerrig og involver deg i de riktige diskusjonene med de riktige folkene. Begynn å kna innholdet ditt, tenk systematisk og strukturert. Husk samtidig at du aldri kommer til å “ferdig”. Du kan alltid forbedre og optimalisere. Dette er også helt nødvendig etter hvert som teknologi og kunnskap utvikler og endrer seg. Vi må bare akseptere at innhold er noe vi må jobbe med kontinuerlig.

PS: Sara Wachter-Boettcher kommer til Webdagene 2013.