Design for digitale innfødte 0

Still deg spørsmålet: Er internett IRL, In Real Life, for deg, eller ikke?

Fra analog til digital barndom

De «digitale innfødte» er den generasjonen som har vokst opp med skjermer rundt seg helt siden de var små. Det gjelder ikke bare dagens nettbrett-babyer, men også barn av 80-tallet som vokste opp med Commodore 64, og etterhvert fikk seg hjemme-PC, Nokia 5110 og smarttelefon.

På Webdagene 2013 snakket Johan Høgåsen-Hallesby og Jean-Baptiste Huynh om å lage produkter før og etter dette generasjonsskiftet.

Kan man forstå denne generasjonen hvis man ikke er en del av den selv? Kan en designer som vokste opp uten datamaskin lage noe som funker for de som gjorde det?

Johan Høgåsen-Hallesby mener det ikke bare handler om alder og hva du gjorde som barn og ungdom. Du kan velge om du vil forstå det eller ikke.

Hva betyr generasjonsskiftet?

Hvis du er av typen som kaller internett for «cyberspace», er du kanskje også typen som ser på det som skjer på internett som noe som ikke skjer i det virkelige liv. Eller IRL, som vi lærte å kalle det på IRC.

Og er du en av dem som tenker på «det virkelige liv» og internett som to forskjellige ting, men også jobber med å lage digitale løsninger, bruker du kanskje formuleringer som «digitalisering av offentlig sektor» eller «vi skal over på nett».

Men for veldig mange av oss handler internett om å få bilder av nevøen din mens du sitter på bussen. Internett er oss, og det er overalt.

Hva gjør vi?

Designer du basert på det du vet om de gamle produktene og løsningene, vil du feile. Vi kan ikke bare se bakover i webhistorien for å finne løsninger på nye problemer. Samtidig har vi jobbet lenge nok med web til at vi vet at de samme tabbene har blitt gjort før.

Har du i stedet som utgangspunkt at du skal designe basert på det du kan lære av brukerne dine, vil du lykkes.

Hvordan kan du lære barn å forstå denne likningen? Det forsøker Jean-Baptiste Huynh å løse med algebraspillet DragonBox.
Hvordan kan du lære barn å forstå denne likningen? Det forsøker Jean-Baptiste Huynh å løse med algebraspillet DragonBox.

Jean-Baptiste Huynh er tidligere mattelærer, og vil lære barn matematikk med det prisvinnende og lærerike algebraspillet DragonBox.

Algebra: Slik kan det også gjøres
Algebra: Slik kan det også gjøres

Jean-Baptiste mener at matematikk er noe av det vanskeligste du kan formidle til barn. Han ville lage et spill som lærer barn matematikk, og mener spill fungerer bra på grunn av mulighetene for umiddelbare tilbakemeldinger.

Jean-Baptiste er grunnlegger og leder av WeWantToKnow, som har laget det prisvinnende og lærerike algebraspillet DragonBox.
Jean-Baptiste er grunnlegger og leder av WeWantToKnow, som har laget det prisvinnende og lærerike algebraspillet DragonBox. Foto: Eirik Helland Urke

Det er mange som har forsøkt å lage dataspill om matematikk. Jean-Baptiste mener de ikke har lykkes fordi de ikke visste noe om innholdet. Skal du lage noe som funker, må du observere og lytte til kunden (elevene) og se på design og innhold som én ting. Jean-Baptistes avsluttende råd var å være oppriktig engasjert i det du gjør.

Jean-Baptiste Huynh: Generasjonskiftet (Webdagene 2013) from webdagene

Johan Høgåsen-Hallesby: Generasjonskiftet (Webdagene 2013) from webdagene

http://vimeo.com/74203290

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>