Søkeanalyse i et forgylt nøtteskall 0

Ta en titt i søkeloggen din, så finner du ut hva brukerne dine vil ha og hvilke ord de bruker. Det er få user research-metoder som er så enkle og billige, likevel er det ikke mange som bruker søkeloggen så mye som den kan brukes. Det vil Louis Rosenfeld gjøre noe med.

På Webdagene 2013 ga han tilhørerne åtte tips til hva du kan gjøre med søkeloggen.

Louis Rosenfeld kom med åtte tips til hvordan det å analysere søkeloggen kan forbedre nettstedet ditt.
Louis Rosenfeld kom med åtte tips til hvordan det å analysere søkeloggen kan forbedre nettstedet ditt. Foto. Eirik Helland Urke

Søkeloggen er en gullgruve for både analytikere og UX-folk. Louis Rosenfeld mener (satt på spissen) at analytikere er opptatt av harde tall som konverteringsfrekvens og hva som skjer, mens UX-folk er opptatt av kvalitative data og hvorfor noe skjer.

Begge yrkesgruppene har en felles interesse i å bruke søkeanalyse, fordi det både forteller deg hva brukeren gjør og hva brukeren tenker på.

Her er Louis’ åtte tips:

Prioritere innhold

  1. Hent ut listen over de mest brukte søkeordene i nettstedsøket
  2. Gå gjennom topp 50 søkeord, eller 20 % av all søketrafikk
  3. Slå sammen søkeord som ligner hverandre («barnehage skjema» og «skjema barnehage»)
  4. Slå sammen antall søk på hver gruppe av søkeord (hvor mange søker totalt på noe som ligner på «søknad om barnehage»)
  5. Skriv ned hva slags innhold de ulike gruppene av søkeord burde lede til

Resultatet kan du bruke som en del av datagrunnlaget når du prioriterer innhold på sidene dine.

Forbedre informasjonen i søkeresultatet

  1. Se etter forsøk på søkeforbedringer, altså at brukeren først søker etter én ting, og deretter en variant av det første søket
  2. Sannsynligvis kan du finne mønstre, for eksempel at mange brukere som søker på navn egentlig er ute etter kontaktinformasjon som telefonnummer. For eksempel kan det være brukere som søker etter «audun rundberg» først, og etterpå søker på «audun rundberg telefon».

I dette eksempelet kan det være smart å vise kontaktinformasjon til personer allerede i søkeresultatet.

Unngå stammespråk

  1. Se gjennom ordene folk har søkt på
  2. Legg merke til hvilke søkeord som blir mest søkt på, og sammenlikn med hvor mye mindre interne ord og uttrykk blir søkt på

Bruk resultatet til å slå fast at vanlige ord og uttrykk er bedre å bruke enn stammespråk. Spesielt nyttig i diskusjoner internt i organisasjonen.

Finn ut hva ulike målgrupper er interessert i

Dersom du er i stand til å skille ut ulike grupper av brukere, for eksempel basert på innlogging, kan du sjekke hva ulike målgrupper søker på. Sjekk hva som skiller dem og hva likhetene er.

Du kan for eksempel bruke det du finner til å lage bedre personas.

Rett innhold til rett tid

  1. Lag en oversikt over de mest brukte søkeordene over tid, for eksempel måned for måned
  2. Store variasjoner over tid kan hjelpe deg til å prioritere opp og ned innhold i ulike perioder gjennom året

Forbedre dårlige sider

  1. Finn sider (utenom forsiden) som genererer mye søketrafikk
  2. Sammenlikn hvilke ord folk søker på med ordene du har brukt på sidene

Hvis det er stor forskjell, kan det være et tegn på at brukerne tror siden inneholder noe annet enn det den gjør.

Unngå katastrofer

Mål hvor bra søkemotoren din fungerer, gjør justeringer og sjekk om den blir bedre. Dette kan du lese mer om i en egen bloggpost.

Forutse fremtiden

  1. Se etter søkeord som plutselig blir populære
  2. Hvis du finner finner noe overraskende: Kanskje er noe i ferd med å skje som får konsekvenser for innholdet eller virksomheten din?

Louis Rosenfeld: Nettstedssøk i et nøtteskall (Webdagene 2013) from webdagene

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>