Fikk du gjort det du kom for? 1

For en bredbåndsleverandør er det lett å måle hvor mange som faktisk ender opp med å bestille bredbånd på nettsidene. Dette kaller vi konverteringsraten, og er et nyttig tall å følge med på for alle som driver med netthandel.

Brukerne kommer til Bergen kommune for å sjekke om det er lov å grille på balkongen. Men hvordan kan Bergen kommune finne ut om brukerne finner det de trenger?
Brukerne kommer til Bergen kommune for å sjekke om det er lov å grille på balkongen. Men hvordan kan Bergen kommune finne ut om brukerne finner det de trenger?

Driver du en nettbutikk, har du en kvitteringsside som du kan fortelle deg hvor mange som ender opp med å handle hos deg. Dersom brukeren har besøkt kvitteringssiden, vet du helt sikkert at brukeren har utført noe som både du og brukeren er opptatt av. Men hva gjør du hvis du ikke driver med salg?

Kjell-Morten Bratsberg Thorsen snakket om konvertering for informasjonsnettsteder på Webdagene 2013. Foto: Eirik Helland Urke
Kjell-Morten Bratsberg Thorsen snakket om konvertering for informasjonsnettsteder på Webdagene 2013. Foto: Eirik Helland Urke

På Webdagene 2013 gikk Kjell-Morten Bratsberg Thorsen gjennom tre ulike måter å måle konvertering på informasjonsnettsteder.

1. Lag noe du kan måle

Innse at du ikke kan måle det du vil, så lag noe du kan måle i stedet.

Skatteetaten stiller brukerne spørsmålet «Fant du det du lette etter?» Dermed kan de måle om folk svarer ja eller nei, og bruke det som et tegn på konvertering.
Skatteetaten stiller brukerne spørsmålet «Fant du det du lette etter?» Dermed kan de måle om folk svarer ja eller nei, og bruke det som et tegn på konvertering.

Kjell-Morten kaller dette «indirekte konverteringsrate».

2. Press statistikken til å svare

Kjell-Morten mener noen av tallene du allerede kan finne i webstatistikken kan være nyttige å bruke som konverteringsmål. Men ikke alt egner seg i alle tilfeller.

Bounce rate er %-andelen brukere som lander på en side og ikke klikker seg videre. I noen tilfeller kan den indikere at siden ikke konverterer bra, for eksempel på forsiden av et nettsted der det ikke er så mye vits med besøket hvis man ikke besøker flere sider.
Bounce rate er %-andelen brukere som lander på en side og ikke klikker seg videre. I noen tilfeller kan den indikere at siden ikke konverterer bra, for eksempel på forsiden av et nettsted der det ikke er så mye vits med besøket hvis man ikke besøker flere sider.
Hvis folk ikke klikker seg videre fra søkeresultatet, kan du ha et problem.
Hvis folk ikke klikker seg videre fra søkeresultatet, kan du ha et problem.
Brukerene bør bruke en del tid på å lese en artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening. Gjør de ikke det, kan vi sannsynligvis si at de ikke har konvertert.
Brukerene bør bruke en del tid på å lese en artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening. Gjør de ikke det, kan vi sannsynligvis si at de ikke har konvertert.
Verktøy som Clicktale lar deg måle hvor langt ned på siden brukerne skroller. I noen tilfeller, for eksempel på denne siden på Skatteetaten.no, er brukeren nødt til å skrolle ned for å finne svar.
Verktøy som Clicktale lar deg måle hvor langt ned på siden brukerne skroller. I noen tilfeller, for eksempel på denne siden på Skatteetaten.no, er brukeren nødt til å skrolle ned for å finne svar.

3. Spør brukerne

Kjell-Mortens anbefaling er å spørre brukeren: «Fikk du gjort det du kom for?»

KLP lagde en spørreundersøkelse der brukeren svarer på hva de kom til KLP.no for å gjøre og om de fikk gjort det.
KLP lagde en spørreundersøkelse der brukeren svarer på hva de kom til KLP.no for å gjøre og om de fikk gjort det.
Bruk webstatistikk, søkelogg og intervjuer for å lage en liste over hva brukeren kom for å gjøre.
Bruk webstatistikk, søkelogg og intervjuer for å lage en liste over hva brukeren kom for å gjøre.
Spørsmålet som bestemmer konverteringsraten
Spørsmålet som bestemmer konverteringsraten
Gjennomføringsgraden (konverteringsraten) brutt ned på ulike oppgaver
Gjennomføringsgraden (konverteringsraten) brutt ned på ulike oppgaver

Gjennomfør spørreundersøkelsen med jevne mellomrom, men ikke oftere enn at du har tid til å gjøre forbedringer i mellomtiden.

Prøv også å koble svarene i spørreskjemaet til webstatistikken din. Da kan du se hva brukerne som svarte at de var på jakt etter «Priser på banktjenester» faktisk gjorde på nettsiden din.

Målernes manifest

Kjell-Morten avsluttet med følgende oppfordringer til alle som jobber med spørreundersøkelser på web:

  1. Vi skal bare bruke spørreundersøkelser når det ikke er noe annet alternativ
  2. Vi skal aldri spørre deg om noe uten at det er viktig og vi vet hva vi skal bruke svaret til
  3. Vi skal gjøre det enkelt å si nei til å delta og vi skal huske valget ditt
  4. Vi skal ikke ta deg ut av flyten din uten å sende deg tilbake etterpå
  5. Vi skal alltid – ALLTID – bruke resultatene fra undersøkelsene til å gjøre forbedringer for deg

Kjell-Morten Bratsberg Thorsen: Konvertering for informasjonsnettsteder (Webdagene 2013) from webdagene

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>