Lær poden å kode 0

Når voksne lar seg imponere over at barn skjønner fjernkontrollen på den nye kabel tv-boksen uten å lese bruksanvisningen, er det lett å tro at det er fordi ungene har hatt duppedingser og skjermer rundt seg hele livet. Men TV-kanaler er som godteri: barn kommer alltid til å finne fram til det.

Det finnes ikke «digital natives», de som tro det er «digital naives», mener Torgeir Waterhouse.

Vi har så lett for å tro at barn og unge skjønner datamaskiner og internett helt av seg selv, men det gjør de ikke, mener Torgeir. Derfor er han bekymret for fremtiden, og spesielt er han bekymret for disse fem tingene:

Torgeir Waterhouse er direktør for internett og nye medier i IKT-Norge – IT-næringens interesseorganisasjon.
Torgeir Waterhouse er direktør for internett og nye medier i IKT-Norge – IT-næringens interesseorganisasjon. Foto: Eirik Helland Urke

Toreir mener det er viktig å forstå hvordan mobiltelefoner, datamaskiner og programmer fungerer, ikke bare kunne bruke dem. Og det er vi som må lære barna våre hvordan ting fungerer og hvordan vi kan lage nye ting.

Han oppfordrer derfor alle til å bidra til initativ som Lær Kidsa Koding. På kursene til Lær Kidsa Koding lærer barn og unge å programmere, og det finnes lokale aktiviteter over hele landet.

Torgeir waterhouse generasjon touch from webdagene

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>