Ammetåke og andre hjerneskader 2

Morra di vol.2
Ja! Dette er et nytt blogginnlegg. Du har ikke lest det før. Her er vol.1.

For å oppsummere: Jeg har vært i “deep cover” i over ett år.

Oppdrag: Observer småbarnsmødres digitale hverdag slik den utfolder seg i sitt naturlige miljø.*

Observasjon av mødre

Funn: Mødre er trøtte

Nye, og mindre nye mødre, er ofte litt omtåkede.
trottmor

Jeg skal, til tross for tittelen, la være å snakke om det disige begrepet ammetåke.

Søvndeprivasjon er mer interessant fordi det gjelder alle og fordi vi her kan snakke om dokumenterte negative effekter på kognisjon.

Det gjelder deg. Å ja! Det gjelder faktisk deg. Du trenger ikke å lide av alvorlig insomnia for at arbeidshukommelsen din fungerer som en rusten Renault Clio fra forrige århundre (Alhola & Polo-Kantola, 2007).

Å kun sove 4-6 timer over en lengre periode (“Kronisk delvis søvndeprivasjon” kalles det på fancy forskervis) gjør at hjernen tilpasser seg ved å sette på bremsen (Belenky et al.,2003). Det gir faktisk like store utslag, som å være våken to dager i strekk. Tenk på det du!

For å gjøre det enda mer lumskt, har de lumske forskerne (Van Dongen, Maislin, Mullington & Dinges, 2003) funnet ut at det ikke er noen sammenheng mellom hvor trøtt man føler seg og hvor dårlig man gjør det. Med andre ord – DU tror du fungerer normalt….

Hvorfor skremmer jeg deg?

Halloween er riktignok rett rundt hjørnet, men mest fordi dette er brukerne våre.

Kanskje du har vært flink? Metervis med data som forteller deg om den velutdannende, unge, dataintresserte, oppdaterte brukeren din. Kanskje trivelige konsulenter har lært deg å lage flotte personas?

Det du må huske på er at alle har dårlige dager. Du bør designe for den sylskarpe samfunnsøkonomen Trine, med egen twitterkonto, det siste innen dingsebomser både med og uten epler på, etter at hun har vært oppe i to døgn og tørket spy. Jeg kan love deg at denne versjonen av Trine ikke fungerer optimalt.

Tilgjengelighet handler om mer enn å tilpasse for blinde og svaksynte. Det handler også om å presentere informasjon på en lettfattelig måte og å gjøre prosesser så enkle som mulige. Det handler om å se brukere som trenger litt ekstra hjelp, enten det er bestemoren din eller en professor i digitale medier etter en uke med lite søvn. I 2008 skrev jeg bloggposten “Fossile nettbanker eller digitalt analfabete bestemødre”. I dag, 5 år senere, kunne jeg repostet denne ordrett :(

Dette kan du gjøre

Hør på morra di. Rydd!
Begynn med innholdet – og prioriter hardt.

Mødrene i min studie rapporterte at gode , stramt prioriterte mobile løsninger plutselig er å foretrekke fordi fullskala web-versjonen rett og slett er for mye å prosessere. Det er et tankekors.

Konklusjon

Vil du treffe målgruppen din øker du treffsikkerheten din betraktelig ved å ta høyde for å møte de på sitt verste.
malgruppe3

* Fotnote

2 kommentarer

  1. TAKK!

  2. Bare hyggelig!

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>