Evaluering av sportsnetthandler: Julefred eller frustrasjon? 3

Illustrasjon til sak om evaluering av nettbutikker

Vi har testet julegavehandel på nett. Her er dommen.

Vi har evaluert hvor brukervennlig det er å julehandle i norske og internasjonale sportsnettbutikker. Undersøkelsen ble gjort av Marit Letnes, Sofia Hussain, Veronica Heltne og Marie Solum Strand.

Mens detaljhandelen faller, når netthandel nye høyder. Næringslivets nest største hovedorganisasjon, Virke, anslår at vi i Norge handler varer på nett for 40-50 milliarder kroner i år. Det er en økning på mellom 15 og 20 prosent fra fjoråret (Dagens Næringsliv 2.12.2013).

Samtidig er sportsomsetningen mangedoblet i 2013, viser tall fra samme utgave av Dagens Næringsliv. Vi bestemte oss derfor for å gå sportsnettbutikker nøyere i sømmene, i anledning julehandelen.

Nettavisen skrev om testen på fredag 6. desember, og i helga har vi i Netlife Research tatt en ekstra runde innom noen flere norske og internasjonale netthandler.

Konklusjon

I 2013 skaper det fremdeles en del stress å handle på nett. Å avgjøre hva som er rett størrelse er viktig når du ikke kan vurdere plagget fysisk. Det er mye å gå på når det kommer til gode størrelsesguider.

Flere har mye å vinne på å kommunisere tydeligere leveringstid, fraktkostnader og bytteregler. Det samme gjelder for betalingsalternativer. BankId kan være noe herk, og hver tredje kunde avbryter kjøpet på grunn av java eller BankID.

Dårlig bankteknologi er ikke butikkenes feil. Men når én betalingsform feiler, er det viktig at netthandelen gir god sørvis ved å tilby flere alternativer. Og at alternativene dukker opp i riktig rekkefølge i kjøpsprosessen, slik at du ikke må begynne på fra scratch hvis du feiler.

De netthandlene som fikk best score er de som klarer å kombinere klassiske butikktriks som å vise frem fordeler for kunden, ved tydelig merking av prisavslag og god og triggende produktinformasjon, med å være menneskelige. Det vil si at de bruker foto av vanlige folk og at tekstene er skrevet så vanlige folk forstår dem.

Great expectations

Å handle på nett gjør at du slipper å forholde deg til åpningstider og kjøpesentre med store menneskemasser. Men hvordan oppleves nettbutikken? Får vi gjort det vi kom for? Hvordan er kjøpsopplevelsen? Gir gaveshopping på nett mindre julestress? Nettkunder blir stadig mer kresne, bransjen må derfor møte kundenes forventninger når det gjelder service og brukervennlighet.

“Netthandelskundene krever stadig mer. (…). De vil selv bestemme hvordan varen skal betales og leveres, alt ettersom hva som passer dem best i ulike situasjoner. Vinnerne i netthandelsmarkedet blir de aktørene som best klarer å tilpasse seg kundenes krav til bekvemmelighet og valgfrihet, og som evner å personalisere kjøpsopplevelsen for kunden.” -Gunnar Henriksen, Konserndirektør, divisjon E-handel Posten Norge AS

Les hele E-handelsrapporten 2013 fra Posten og Bring

Slik gikk vi frem

Vi har først og fremst vurdert nettstedene utfra hvordan førsteinntrykket er for en usikker og litt julestressa kunde: