Puss opp nettbutikken i 2014 2

Illustrasjon
Gjør de små tingene som får kundene til å elske nettbutikken din.

Her på bloggen har vi siden 2006 gitt råd til dere som driver med netthandel. Vi har blant annet skrevet om hvordan du kan øke salget og gi bedre brukeropplevelser i nettbutikken din. Da vi testet sportsbutikker på nett før jul, så vi at det fortsatt er mye som kan bli bedre i norske netthandler. Det er altså på tide med en ny runde med råd om enkle, men effektfulle grep for å øke konvertering i nettbutikken din.

1. Gjør betaling enkelt

Det aller viktigste i en nettbutikk er at kundene dine får betalt. Gi kundene dine flere valg når de kommer til betaling. Det er ikke bare Nets som gjelder, hva med å prøve ut PayPal eller fakturatilsending med noe som Klarna?

Stormbergs betalingsalternativer.
Stormberg har dedikert plass i footeren på alle sider til å fortelle kunden om de mange betalingsalternativene.

2. Bruk masse bilder, fra flere vinkler

Når du handler fra sofaen, får du ikke holdt produktet i hånden. En god produktbeskrivelse og -visning kan gi deg følelsen av å vite nesten like mye om varen som om du hadde den foran deg.

Legg inn høyoppløselige bilder som det er mulig å zoome inn på. Fotografér forfra og bakfra, og putt klærne på mennesker hvis det er klær du selger. Vis lampa, bokhylla eller stolen i bruk i ulike rom hvis det er interiør du jobber med.

Blomstrete kjole på Net-a-porter
Net-a-porter har skjønt at det er kjøpsutløsende å vise flere vinkler, gå tett på detaljene og vise plaggene på et ekte menneske.

Skinnsekk på Etsy
Vis frem detaljene! Som her; en praktisk lomme på innsiden av skinnsekken, fra Studio731 på Etsy.

Det finnes også mer avanserte løsninger: møbelprodusenten Bolia har en app som lar deg se hvordan sofaen vil se ut i stua di, og på brillebutikkenDitto tar du en kort filmsnutt av deg selv med webkamera og så får du prøve alle brillene i nettbutikken. Du kan også slå på stortromma og gå for avatar-shopping som på klesbutikken Qvit.

3. Skriv nyttig informasjon om produktene dine

Ikke kopier produktbeskrivelsen fra leverandøren blindt. Kundene trenger ikke vite hvor deilig produktet er, men hvorfor det er deilig. De trenger nyttig informasjon som gjør at de lettere kan ta avgjørelsen om å gjennomføre kjøpet eller ikke. Finn ut hva dine kunder er opptatt av. Hva legger de vekt på når de skal ta kjøpsvalg? Her kan du få mye hjelp fra spørsmålene som kommer inn til kundeservice.

Hvis du skal starte et sted begynn med å fortelle hvilket stoff det er i produktet, hva er lengden/bredde/dybde, hva er størrelsen (er dette en stor eller liten “small” i forhold til standardstørrelser), hvor mye veier det, hvordan er det med vedlikehold og lignende.

4. Hjelp kunden din

Tenk at det bør være butikkmedarbeidere i nettbutikken også. Tips om lignende produkter som det kunden din viser interesse for. Gi råd. Fortell hvorfor dette produktet er bedre enn et annet. Vis hva som passer til.

Deler som passer til Pax-garderoben.
Ikea er flinke til å fortelle oss hvilke deler som passer til andre deler. Det er nesten så du får mer hjelp i nettbutikken enn i selve varehuset.

5. Fortell om fraktmulighetene FØR kunden begynner å handle

Vær tydelig på fraktpris og returmuligheter. Gi kunden valget mellom ulike fraktmetoder.

Stormbergs fraktmuligheter.
Bestemann i klassen i Norge; Stormberg – gir klar beskjed.

Det er også mulig å bruke IP-adressen og gi personlig tilpasset informasjon.

Suguru sender til Norge.
Sugru.com gir meg beskjed idet jeg kommer inn på nettstedet om at de shipper til Norge. Supert!

6. Ha gode filtre

Folk navigerer og søker på så mange måter, legg opp til avansert filtrering. Både etter type produkt, pris, størrelse, merkenavn og så videre.

Room21 har avansert filtermulighet
Room21 har mange varer, men det blir lett å finne frem når du kan snevre inn på akkurat det du leter etter.

7. Tilby uforpliktende lagring av favoritter

Gi kunden mulighet til å lage en ønske- eller kanskje-senere-liste som hun kan legge igjen på nettstedet til neste gang. Se til Etsy og AirBnB for gode løsninger.

AirBnB favourites.
På AirBnB er 45% av medlemmene aktive brukere av “Wish list” (hjertet i venstre hjørne) for å lagre fristende overnattingssteder.

8. Registrering i nettbutikken bør være en bonus, ikke et krav

Be om bare den informasjonen du trenger og faktisk bruker. Ikke tving kunden din til å registrere seg hvis det ikke er absolutt nødvendig. La de betale og dra om de ønsker. Opplys heller om fordelene med å opprette en konto i din butikk mot slutten av check out: ’Opprett kundekonto og du kan tracke din bestilling og lage ønskelister. Det tar mindre enn 60 sekunder.

9. Kjøpet er ikke over før kunden har fått varen

Følg opp også etter at kunden har betalt. Gi et estimat på leveringsdato og si fra når varen er pakket og på vei ut fra nettbutikken.

Lykke til med oppussingen!
OBS: noen ganger holder det med flikking, men noen ganger trenger du totalrenovasjon.

Lære mer?

Dra på e-handelskonferanse i 2014