Tre myter og åtte tips om presentasjoner 22

Det finnes to typer presentasjoner: de du holder foran et publikum og de du sender på epost som en leveranse. De er ikke det samme. Jeg skal snakke om den første varianten.

Først noen myter

Myte nr 1: Det er ikke så viktig hvordan presentasjonen ser ut – det er jo innholdet som teller

Når du skal i et kundemøte tenker du på hvordan du presenterer deg selv - at du er passende kledd, at du har et fast håndtrykk, hvordan du snakker. PowerPoint-presentasjonen din er også en del av totalinntrykket.

En lurvete presentasjon er den digitale ekvivalenten til et slapt håndtrykk. Det handler om troverdighet. Ville du kjøpt noe av en fyr som stilte opp i møte med møkkete joggebukser? En rufsete PowerPoint er den møkkete joggebuksen i rommet.

Myte nr 2: Presentasjonen må kunne stå alene slik at jeg kan sende den videre etter møtet

Presentasjonen er ikke et manuskript, det er en huskeliste. Du spiller hovedrollen og presentasjonen er et hjelpemiddel, et sidekick, som skal støtte budskapet ditt visuelt og hjelpe deg å huske hva du skal si.

Hvis presentasjonen skal brukes som dokumentasjon etterpå, kan du enten skrive utfyllende tekst i presentasjonsnotatene eller du kan lage en versjon med mer tekst.

Myte nr 3: Det må være så få slides som mulig

Det er ikke sånn at mange slides automatisk betyr en lang presentasjon. Tenk på hver slide som en visuell knagg som publikum kan henge budskapet ditt på. Hyppige slidebytter hjelper publikummet ditt å holde seg våkne og følge det du snakker om.

Så hvordan lager du en god presentasjon?

1: Skriv stikkord – ikke setninger

Jo mer publikum må lese, jo mindre hører de på hva du sier. Tekstpunkter er til for å liste opp viktige punkter, ikke forklare dem i detalj – det er din jobb.

1_stikkord

2: Gjør det scannbart – uthev viktige ord

For at publikum kjapt skal få med seg hva du snakker om kan du utheve nøkkelordene med farge eller fontvekt.

2_scannbart

3: Del opp informasjonen

Lange kulepunktlister kan få hvem som helst til å drømme seg bort. Du kan enten bryte opp listen ved å få poengene til å dukke opp punkt for punkt på den samme sliden eller du kan spre punktene over flere slides – gjerne ett punkt pr slide.

3_punkt-for-punkt

På den måten får du publikum til å konsentrere seg om akkurat det punktet du faktisk snakker om, ikke de syv andre punktene på listen.

4: Drep kulepunktlisten

Bare fordi kulepunktlister er standard i alle PowerPoint-temaer betyr det ikke at du er nødt til å bruke dem til alt. Ofte kan man med fordel liste opp ting på andre måter.

4_kulepunkter

5: Et bilde er verdt tusen kulepunkter

Her er vi tilbake til de visuelle knaggene, publikummet ditt vil huske et meningsfullt bilde klarere enn en kulepunktliste. Bruk gjerne hele skjermen slik at det er få andre distraksjoner.

5_bilder
Foto 1: 123rf.com, foto 2: Flickr Creative Commons / greggoconnell

6: Rett opp

Pass på at tekst og bilder ser ryddig ut på sliden din. Sjekk at det står på linje, at det er like avstander mellom objekter, at sentrerte objekter faktisk er midtstilt. Øynene våre leter etter linjer og system, og informasjonen blir lettere fordøyelig når den er ryddig presentert.

Her er vi også tilbake til den møkkete joggebuksen, en rotete slide signaliserer ikke at du er profesjonell og godt forberedt.

6_align

Guides som ligger inne i både Keynote og PowerPoint gjør det enkelt å få objekter på linje og med lik avstand. For å sørge for at rette linjer faktisk er rette og at sirkelene dine ikke er ovale kan du holde inne shift når du roterer og skalerer objekter. Shift er magisk.

7: Tenk system og gjenbruk

Du trenger ikke å finne opp kruttet på nytt hver gang du skal presentere. Med en god bildebase, en ikonbase og et godt malverk for slides går det raskere å lage gode presentasjoner.

Gode foto finner du blant annet på:

Lagre bildene som fotograf_kilde.jpg slik at du kan oppgi riktige kilder.

Ikoner kan ofte gjøre en bedre jobb enn tekst med å forklare modeller eller prosesser. En god ikonbase kan gjøre det til en smal sak å tegne noe fremfor å beskrive det med tekst.

Gode ikoner finner du blant annet på:

I tillegg vil et godt malverk for slides gjøre det raskere og enklere å lage gode presentasjoner.

Malverk for slides bør inneholde:

8: Les teksten høyt – eller ta en pause slik at publikum kan lese teksten selv

Folk leser enten det som står på en slide eller de hører på hva du sier. Hvis du tar frem en slide med tekst på, men straks sier noe annet vil publikummet ditt først lese det som står på sliden og så konsentrere seg om det du sier. Da har de gått slipp av de første du sa.

Har du noen flere gode tips? Del gjerne i kommentarfeltet!

Presentert på Girl Geek Dinner Oslo hos Netlife Research 28. januar. Slides fra presentasjonen finner du her:

Freshe slides – åtte tips og tre myter om presentasjoner from Tuva Sverdstad Eikås

Tuva Sverdstad Eikås

Tuva er interaksjonsdesigner og elsker datavisualisering, spesielt når hun kan bruke det til å gjøre kompleks informasjon forståelig – både i arbeidsprosesser og i de ferdige løsningene.

Flere artikler av Tuva CV

22 kommentarer

  1. Veldig bra oversikt. Takk.
    Ifølge Guy Kawasaki så er 99% av alle presentasjoner elendige. Jeg foreslår at innlegget deres deles uoppfordret med alle som holder foredrag eller presenterer i Norge!

  2. Hei KP!
    Så gøy at det var nyttig! Vi kan redde verden en PowerPoint av gangen :)

  3. Dette var en kort, effektiv og fin reminder for oss blåruss som sitter og lager PPT’er til stadig. Takk for et fint innlegg.

  4. Hei Cato!
    Det er det veldig hyggelig å høre fra en blåruss! :)

  5. Beklager rotete post. Har rettet opp XHTML i denne (du kan slette den forrige om du vil):

    Fin oppsummering og gode tips Tuva :)

    Her er det noen flere tips:
    Boka 100 Things Every Presenter Needs to Know About People har utrolig mange gode råd.

    Her er 5 av de beste tipsene fra boka, og en fin animert video.

    Denne presentasjonen har også mange gode tips (som han selvsagt også bruker selv).

    Hva tenker dere om fonter? Type, størrelse, osv.
    Størrelse varierer selvsagt, basert på hva du vil fremheve, men bruker dere en minimumstørrelse på f.eks. 30pt?
    Har dere noen spesielle fonter dere foretrekker og hvilke dere styrer unna? (du trenger ikke nevne Comic Sans altså) :p

  6. Hei Anders!
    Takk for gode tips! Elsker videoen!

    Om fonter vil jeg si:
    - velg fonter med god lesbarhet
    - bruk stor nok tekst (det varierer litt med hvilken font du bruker, men 30 vil jeg ofte si er et minimum, ja)
    - velg én eller to ulike fonter og vær konsekvent i bruken av dem i presentasjonen

    I Netlife bruker vi Avant Garde Gothic i kombinasjon med Georgia i presentasjoner (minimum 48pt).

    En personlig fontfavoritt er Brandon Grotesque. Den er både skikkelig lekker og god å lese. Dessuten liker jeg å dra inn en håndskriftfont for å peke på eller utdype elementer i presentasjonen.

  7. Vi lagde speaker prep notes i forbindelse med Webtanken.no i Kr.sand:
    http://tribes.no/2013/11/17/speaker-prep-notes/

    Det er utrolig hvor mange presentasjoner som glemmer tipsene!

    Jeg skulle ønske at alle foredragsholdere ble påminnet om dette før de presenterer!

  8. Under mang en trøtt presentasjon med høytlesing av uendelige bombepunktlister illustrert av stygg clipart og facyfisert av irriterende transisjoner har jeg drømt om at alle foredragsholdere var tvunget til å ta “presentasjonslappen” med dette essayet som pensum:

    Edward Tufte: The Cognitive Style of PowerPoint
    http://www.edwardtufte.com/tufte/books_pp

  9. Hei KP!
    Fin samling av ressurser!

    Hei Harald!
    Helt enig. PowerPoint er altfor lett å misbruke. Edward Tufte til folket!

  10. Veldig bra innlegg, og flere gode tips i kommentarfeltene. Takk til alle som har bidratt.

    For egen del legger jeg til at poenget med kun stikkord, eller korte setninger på sliden er at du IKKE skal lese fra den.
    Du skal se stikkordet, for så å snakke rundt det og utdype det som står der.
    Hvis du leser ordrett kan du neste gang sende meg alt i et dokument eller mail så leser jeg selv. Og jeg leser raskere inni meg enn det du klarer å lese høyt for meg.

    Og – når du ser en god presentasjon. Ta to skritt tilbake, og spør deg selv hvorfor du synes denne er god. Det er utrolig mye å lære av de gode ved denne teknikken.

    Shameless self-promotion til slutt. For noen år siden laget jeg 10 videoer med tips til gjennomføring av presentasjonen. Disse ligger på http://edgarvaldmanis.no/category/presentasjonsteknikk/.
    Ja, de kunne vært bedre regissert, men innholdet står jeg ved. Meld gjerne tilbake på disse også, slik mange har kommentert på diskusjonen over.

  11. Takk for denne bloggposten om presentasjoner. Det er fint at mennesker begynner å bry seg om dette. På min side finnes det en del ressurser om emnet hvis man er interessert.

    http://www.hannesidea.com/bedre-presentasjoner-med-vvv/

  12. Hei Edgar!
    Takk for tips!
    Og enig, det er lurt å se på hva gode foredragsholdere gjør, f.eks. på Ted Talks – få roteslides der.

    Hei Hanne!
    Takk for tips!

  13. Pingback: → uke 5 • skvulp • Making Waves Blog
  14. Pingback: → Girl Geek Dinner about public speaking
  15. Hei, veldig inspirerende artikkel og ikke minst flott presentasjon.

    Jeg fikk mange gode tips. Det viktigste bruk av bilder og piktogrammer. Utrolig effektfullt!

    Takk!

    Hilsen
    Christian

  16. Hei Christian,
    Takk for det! Så bra at du ble inspirert! :)

  17. Oppdaget ikke denne fjonge huskelisten før nå, men takk for gode poenger.

    Dog, jeg savner ett svært viktig poeng som ofte gjør at personen som presenterer faller i anseelse eller troverdighet hos meg; språket. Alt, alt for mange for mange presentasjoner ville ha fått rødt surefjes fra norsklæreren din på barneskolen. Orddeling (særskriving), stammespråk, engelsk-norsk, bullshit-bingo, Store Forbokstaver I Alle Ord samt annet språklig ugress kan ødelegge helhetsinntrykket.

    Derfor, be alltid en kollega, et familiemedlem eller en venn du stoler på lese igjennom teksten.

  18. Hei Geir,

    Hjertens enig! Dårlig språk er en presentasjons-dödare som både kan distrahere publikum og få deg til å fremstå som dårlig forberedt og lite troverdig. Takk for påminnelsen :)

  19. Pingback: → Hvordan holde en god presentasjon? | Ildri Jørgensen - Ta risikoen og start opp
  20. du har hjulpet meg med en god del ting som jeg ikke viste, men når jeg har laget en problemstilling hva skal jeg gjøre etterpå? skal bare svare på spørsmålet da, som jeg hadde skrevet på problemstillingen? og hva skal jeg gjøre etter det igjen? (jeg skal skrive om den norske grunnloven i 1814)

  21. Hei, er på utkikk etter oppskrift på hvordan jeg får fram en og en setning (kulepunkt i en presentasjon. Ser at du nevner dette i artikkelen din som en grei måte å holde fokus på akkurat det man skal snakke om. Fikk det til på tidligere versjoner av Powerpoint, men greier ikke å finne ut av det på siste versjon, nemlig Powerpoint 2016. (Heller ikke på 2013-versjonen.)
    Håper på tips til dette slik at jeg kan lage en god presentasjon.

  22. Hei, Aud!
    Jeg kjenner ikke PowerPoint så godt (vi bruker Keynote hos oss), men Microsoft har bruksanvisning her

    Håper det hjelper!

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>