Universell utforming: 5 gode steder å starte 0

Vi har nettopp hatt et frokostseminar på Månefisken hvor vi har snakket om universell utforming. Vi snakket mye om arbeidet bak Store norske leksikon, som har vunnet Design for alle-prisen.

Vi benyttet anledningen til å gi deltakerne 5 gode tips for hvordan de kan starte å jobbe med universell utforming på sine nettsted.

1. Slett all drit – løft frem det viktige

En enkel måte å gjøre ditt nettsted mer prioritert og dermed mer brukervennlig er å slette alt som ikke trengs.

Trenger dere egentlig alle de deleknappene, alle de lenkene, alle de modulene, alle de sidene? Se på statistikk, blir det brukt? Hvis dere ikke tror det er viktig for brukeren – slett det.

Hvis noen begynner å klage i etterkant kan dere alltids legge noe tilbake igjen. Et mer spisset og slankt nettsted vil gjøre det enklere for alle å finne det de ønsker.

2. Overskrifter er ikke for syns skyld

Overskriften over er ikke merket som fet tekst, den er merket som en overskrift på nivå 2, en ‹h2› i tekstbehandleren til publiseringssystemet. Det gjør at den ser bedre ut, men den blir også mye mer tilgjengelige.

Brukere av skjermlesere – et hjelpemiddel som leser opp det som står på skjermen – navigerer ofte en tekst ved å hoppe mellom overskriftene. Sørg derfor for at overskrifter er merket som overskrifter i HTMLen.

3. Få frem poenget bak bildet

For Google, og andre som ikke kan se, er ikke et bilde alene tilgjengelig. Ønsker man å vite hvordan man knytter et slips vil både steg for steg illustrasjoner og tekstbeskrivelser være nyttig. Ikke bare blir det tilgjengelig for alle, men hvis illustrasjonen er dårlig vil teksten også kunne være et godt alternativ også for seende.

Husk derfor på å lage gode tekstalternativer slik at de bildene som innholder ting det er verdt å kommunisere, også blir kommunisert til de som hører på et nettsted.

Hvis du synes det er veldig vanskelig å skrive et tekstalternativ til et bilde, kan det tyde på at du kanskje ikke bør ha bildet der i det hele tatt. Har bildet egentlig noen funksjon? Er det bare støy, også for seende?

4. Opp med kontrasten, folkens

Dette er kanskje noe av det viktigste og raskeste å gjøre noe med. Har dere god nok kontrast på teksten på nettstedet?

Grå tekst på grå bakgrunn gjør det umulig å lese teksten på en iPad på stranda, og like umulig for en som er svaksynt. Test ditt nettsted med kontrastverktøy, er alt godt leselig?

5. Hell kaffe i trackpadden

Greit, du skal slippe å faktisk gjøre det, men en stor andel mennesker i din målgruppe tar i bruk tastaturet for å navigere seg rundt på ditt nettsted. Det gjelder også folk med nedsatt motorikk, ekspertbrukere som jobber raskere med tastaturet enn uten, eller svaksynte og blinde som bruker skjermlesere.

Klarer de å få gjort alt de trenger med tastaturet? Dette er enkelt å teste. Sett deg selv noen brukeroppgaver som er vanlige for ditt nettsted, og se om du klarer å utføre de kun ved hjelp av tastaturet. Her er tab-tasten en god start, shift-tab for å gå tilbake.

Ser du hvor du er når du beveger deg rundt? Får du gjort alt du ønsker? Er fokuset der du forventer at det skal være?

Mer å lære

Skal man få et nettsted som er fundert på universell utforming trengs det mer arbeid, men disse 5 rådene er en god plass å starte. Hvis du er nysgjerrig på hva mer du kan gjøre er uu.difi.no en fin side å fortsette til. #uu på Twitter er også en god kilde å holde seg oppdatert.

Alle slidene fra foredraget finner du på Slideshare.

Det blir også kurs om universell utforming i august.