Derfor trenger du ikke en SEO-ekspert 44

Søkemotoroptimaliseringsekseprten. En reddende engel?
Illustrasjon: Dag Helge Scott.

Søkemotoroptimalisering (SEO) har hatt en nærmest mytisk standing. Mange selger seg inn som tryllekunstnere, og lover at du skal bli synlig som et Hollywood-skilt i Hollywood, om du velger akkurat dem til å ta grepene som trengs for å bli godt synlig hos Google.

SEO er en del av jobben din

Siden en god del av jobben til nettredaktører er å sørge for å være synlig er det lett å nikke ja til dette. Og jobben disse tryllekunstnerne gjør gir sikkert resultater. Men veldig mye av denne jobben kan du likegreit gjøre selv. Og du bør gjøre den hver gang du publiserer noe på nett, som en naturlig del av hverdagen som nettredaktør.

Her er grepene du selv kan ta


Putt nøkkelordet i tittelen.
Så slipper Google (og leseren) å lure på hva du preiker om.

Akkurat passe lang tittel.
Mer enn 40 tegn, men mindre enn 70 er fint.

Nøkkelordet først. Pass på at det er tydelig hva du skriver om, allerede fra første setning. Hvor mye Google bryr seg om dette er uvisst, men det er uansett god praksis å gjøre dette.

Bruk undertitler (h2, h3 osv).
Og bruk gjerne nøkkelordet i dem. I tillegg til å gjøre teksten oversiktlig og forventningsstyrende er det snadder for Google når du bruker html-kodene riktig. Mange går i fella med kun å utheve undertitler.

Lag lenker til andre nettsteder. Vær litt raus, sleng på noen lenker til andre ressurser og kilder. Men sørg for at de er relevante!

Skriv passe langt. Google liker at du utdyper temaet ditt. 300 ord eller mer er fint. Men alt med måte og det som ellers passer for budskapet du vil formidle.

Husk alt-tekst. Det er lett å glemme, men en beskrivende alternativ tekst for bilder er alfa omega.

URL, uri, lenkeadresse, nettadresse, permalenke. Kjært barn har mange navn. Sørg for at nøkkelordet er med, hva enn du kaller det.

Meta Description. Beskriv hva dette handler om på en måte som gjør at brukeren får lyst til å klikke seg inn på siden.

Repeter nøkkelordet. Men ikke bol teksten. Nøkkelordtetthet på rundt 5% er supert.

Nøkkelordet enda en gang. Få det med i meta description også. For sikkerhets skyld.

Gjør det enkelt å dele innholdet i sosiale medier.
Kom gjerne med en aktiv oppfordring. Anbefaling fra andre teller positivt også for Google.

SEO-eksperter på sotteseng?

Eksperter som vil selge deg bedre plassering i søkeresultatet, kjemper en evig kamp mot Google, som ikke er nevneverdig begeistret for alle triksene noen SEO-tryllekunstnerne kan by på.

I 2013 sluttet Google å dele informasjon om hva som er de mest brukte søkeordene. Algoritmen endres jevnlig, og deling og omtale i sosiale medier har begynt å telle mer.

Det debatteres blant annet i Mashable, om vi nå ser enden på SEO-bransjen, slik vi kjenner den. Kanskje fører Googles endringer i algoritmen til at flere SEO-eksperter melder overgang til fjorårets buzz; innholdsmarkedsføring?

For Google handler det om å bevare et søk som er best mulig for brukerne. Resultatene skal være basert på relevans og troverdighet, ikke på manipulasjon.

For deg handler det derfor først og fremst om å lage godt og troverdig innhold som brukerene dine elsker.