Derfor trenger du en SEO-ekspert 5

Bloggposten Derfor trenger du ikke en SEO-ekspert skapte noe av en storm. Vi ønsket å gi noen konkrete tips til webredaktører som lurer på hvordan man bør jobbe konsekvent med SEO på daglig basis. Vi påstod at webredaktører kan gjøre mye sjøl, og la med den saftige tittelen inn et stikk til SEO-bransjen om at dette kanskje ikke er så hokus-pokus. Mange ble provoserte, irriterte og kalte oss useriøse med mer, men vi fikk også mange gode tilbakemeldinger fra webredaktører som synes dette var nyttig tips.

SEO-byrået Synlighet lot seg provosere av vårt lille stikk. Vi tok en kaffe med dem på kontoret og hadde en konstruktiv prat om søkemotoroptimalisering. Vi er enige om mye, men ikke alt. Resultatet av møtet var at vi inviterte dem også til å skrive et tilsvar til vår bloggpost. De tok oss på ordet, og her kan du lese resultatet. Anbefales!

Derfor trenger du en SEO-ekspert

Av Lars Johanson (Kommersiell direktør) & Michiel Ouwerkerk (fagansvarlig SEO & Content marketing), Synlighet AS.

Du kan pusse opp badet selv, eller skifte tak. Du kan også gjøre brukertesting ved å kikke over skulderen til moren din, eller laste ned en ferdig WordPress-mal når du skal ha nettside. Du kan praktisk talt gjøre det meste selv…

…men er det smart? Gir det alltid det beste resultatet? Er verden virkelig så enkel?

Selvsagt ikke. Det er enkelt å sette opp en Google AdWords-konto, men det krever mye kompetanse å lage en effektiv og lønnsom kampanje i en konkurranseutsatt bransje. Det er også enkelt å sette opp et nettsted, men det kreves mye kompetanse å gjøre det brukervennlig.

De fleste er enige om at det er viktig å ha med søkeordet i tittelen og at tittelen skal være passe lang. Utforming av tekst på en nettside er noe en hver webansvarlig bør ha under huden, samtidig registrerer vi at alt for mange ikke har det. Så lenge dette er et faktum vil «konsulenter» hjelpe til med denne rådgivningen og utførelsen. Vær så snill, ikke kall dette SEO-eksperter av den grunn.

Utfordringen med bloggposten er at den ikke viser hele bildet av en SEO-eksperts leveranse til kunde og derfor konkluderer basert på feil grunnlag. Vi ønsker å gi deg et nyansert bilde av hvordan man jobber med SEO og Content Marketing i 2014.

Brukervennlighet starter ikke på nettstedet ditt

Digital markedsføring handler om relevans og brukervennlighet. Brukervennlighet på nett starter som regel ikke på nettstedet ditt. Den starter i Google. Søkemotorer står normalt for 5070% av trafikken til nettstedet (betalt og ubetalt). For å lage en god brukeropplevelse må du altså forstå hva potensielle og eksisterende kunder søker etter. De fleste vil oppleve en stor konkurranse i søkeresultatet. SEO har altså livets rett fordi det gir deg relevant trafikk og høyere konverteringsrater på nettstedet.

Slik gjorde man det for 10 år siden

Å skjule søkeord i innholdet og å lage/kjøpe falske lenker var normen for 10 år siden. Mye av det som fungerte for å få bedre rangeringer for 10 år siden blir man straffet for i dag. Google endrer stadig algoritmene, og hver gang handler dette om å tilby enda mer relevant innhold til brukerne. Googles misjon er; “Organize the world’s information and make it universally accessible and useful!”. På veien hit vi er i dag har mange selskap mistet rangering i søkemotorene på grunn av metoder for å lure søkealgoritmene.

I 2007 tok bransjen initiativ til å rydde i egne rekker. Det var mangel på kunnskap om hva som var greit, og det var enklere å ta snarveier enn det er i dag. Bransje-organisasjonen Bra Søk ble etablert, og har siden den gang fungert med egen bransjejustis for å stimulere til positiv adferd blandt norske søkemotorbyråer.

Slik kan du gjøre det i dag

For å forstå SEO i dag må du være en god digital markedsfører. På den ene siden vet du hva som påvirker rangering og ikke, og på den andre siden har du en kommersiell teft. Det betyr at du forstår markedet, uttrykt via søk i søkemotorer, du forstår kundens behov og du baserer valgene dine på målbare resultater.

Nettopp derfor må du skrive for brukeren, og ikke søkemotorer. Målet er konkrete målbare handlinger på nettstedet, og en søkecrawler klikker ikke på kjøpsknappen.

Her er våre 10 tips til hvordan du kan øke rangering i søkemotorene.

Tips 1 – Søkeordsanalyse

Etter at du har blitt godt kjent med kunden, målgruppen og markedet deres, samt satt opp målsporing, starter selve SEO-arbeidet. Formålet med en søkeordsanalyse er å gjøre strategiske valg. Skal du prioritere baderomsinnredning eller baderomsmøbler, laptop eller notebook, dunjakke eller jakke?

Ved hjelp av eget hode og data (for eksempel fra Google’s søkeordsplanlegger) utreder man potensielle søkeord og søkevolum. Dersom du i tillegg har data fra din Adwords annonsering, har du mulighet til å se hvilke søkeord som «gir mest business».

Tips 2 – Tenk på kundereisen når du skriver innhold (salgstrakten)

Søkeordsanalyse er en iterativ prosess, hvor man til en hver tid velger ut de viktigste ordene i forhold til dagens utfordring. Skal du bli mer synlig tidlig i salgstrakten for eksempel “tips til familiereise italia”, eller skal du fokusere på salgsutløsende søk, for eksempel “leie feriehus firenze”. Er du synlig når eksisterende kunder søker hjelp? Ønsker du å kjempe om de tøffeste plasseringene eller skal velge de med mindre konkurranse og volum? Dette danner grunnlag for hva du kommer til å bruke masse tid på å optimalisere fremover. Anbefaler å bruke tid på å lage god søkeordsstrategi, og tilby nyttig innhold til brukeren gjennom hele kundereisen.

Tips 3 – Velg en landingsside pr “hovedsøkeord”

Vi grupperer ordene, og i mange tilfeller ender vi opp med en håndfull viktige hovedsøkeord. Til hvert søkeord velger, eller lager, man en dedikert landingsside. Man angir også støtteord som bør omtales på samme side. Disse er smart å kjenne til når man skal skrive innhold. Hvorfor? Fordi kundens søkeord er nettstedets triggerord, og en verifisering for brukeren at man har havnet på rett sted.

Tips 4  – Utbedre innhold på nettstedet

Når du har gjort strategiske valg av søkeord, må du sørge for at hvert søkeord har en egen optimalisert landingsside. For eksempel hvis “dunjakke” er et viktig søkeord må man på en naturlig måte skrive “dunjakke” på siden. Ikke fordi det er viktig for søkemotoren, men fordi brukeren (og dermed Google) oppfatter det som relevant. Har du søkt dunjakke, leter du etter dette både i søkeresultatet og på nettsiden du kommer til. I denne delen av jobben er Netlife’s tips smart å lese gjennom, og noe alle som lager innhold til nettsider bør kunne.

Tips 5 – Struktur

Nettstedet bør struktureres etter brukerscenarier og søkemønstre. For en del selskap, for eksempel nettbutikker, er dette en «lang hale» av ulike scenarier pga mange ulike produkter. Man skal både ta høyde for at bruker skal kunne navigere innen fornuftige kategorier fra forsiden, men man skal også sørge for å komme med fornuftig informasjon til Googles søkemotor, slik at brukeren kommer direkte til den mest relevante siden fra søkeresultatet.

Tips 6 – Det er forskjell på fysisk butikk og nettsted

Ja.. når du går inn på IKEA blir du tvunget til å gå gjennom hovedinngangsdøren, opp trappen, gjennom 10 forskjellige avdelinger før du finner kjøleskapet du er på jakt etter. På nett kan derimot brukeren benytte tusenvis av inngangsdører og er bare et klikk unna utgangen.

Du kan forestille deg at brukerne kommer gjennom taket og at du må vite hvor brukeren vil, lede han til rett sted og henge opp skilt for å bevise at han har kommet rett.

Det høres banalt ut, men dessverre møter brukerne i mange tilfeller stengte dører eller havner midt i billigkroken når de skulle til kjøleskapsdelen av varehuset. Grunnen er at nettstedet ikke er strukturert med hensyn til søkevaner.

Tips  7 – Fjerne tekniske hindre

For 10 år siden var cirka halvparten av SEO-jobben teknisk. Verden er forandret. CMSer er blitt bedre og har stort sett fjernet hindre for Google. Den tekniske delen av jobben er langt mindre nå (ca 5-20%). Vi ser fortsatt eksempler på tekniske finurligheter som gjør at søkemotoren ikke klarer å lese innholdet eller presenterer innholdet på uønsket måte. For eksempel at du finner uinteressant teknisk produktinformasjon først i Google istedenfor en god forklaring. Andre opererer med flere språk på samme side og får opp feil språk i søkeresultatet. Duplikat innhold og mangel på indeksering er andre eksempler på tekniske hindre for et godt søkeresultat.

Tips 8 – Lenkebygging

Pressemeldinger, lenkebytter, kjøpte lenker, nettkatalogoppføringer og lignende lenkeaktiviteter er en del av fortiden. Google Panda og Penguin update tokrotta mye av dette.Lenker er dóg fortsatt det viktigste rangeringskriteriet, men man må benytte andre virkemidler for å oppnå lenker. Det handler igjen om å tilby det beste innholdet som folk ønsker å dele med andre. Klarer du å stimulere til deling vil det som oftes ha en svært positiv effekt på rangeringen (dog indirekte effekt).

Det første du bør gjøre er å fikse på eksisterende innhold. Å lage gode interne lenker og lenker fra bloggen til nettstedet er enkelt, brukervennlig og effektivt for rangering.

Tips 9 – Fra lenkebygging til content marketing

Synlighets anbefalinger til lenkebygging tilsvarer Synlighets syn på Content Marketing og hvordan du blir en autoritet på nett. På samme måte som en bilmekaniker bør vise ekspertise over skranken – bør han vise ekspertise på nett, for det er der vi gjør research. Bilmekanikeren blir først en autoritet på nett når han har produsert godt og nyttig innhold eller brukeropplevelser, samt høstet anerkjennelse fra andre på nett. Dette fanger Google opp, og du får både høy rangering i søkemotoren, mer fornøyde brukere og gode ambassadører (selgere) for dine produkter.

Tips 10 – Slik unngår du å miste organisk trafikk ved lansering av nytt nettsted

Har du vært vitne til lansering av nettsider hvor man har mistet masse trafikk? Mangel på søkeordsanalyse og webanalyse, samt mangel på kunnskap om teknisk omdirigering av trafikk (såkalte “redirects”) er som regel årsaken. Kutter du bort 80% av innholdet kan du ha kuttet bort mange potensielle inngangsdører til nettstedet. I Google Analytics kan du se hvor stor betydning en landingsside har, før du beslutter å fjerne den.

Endrer du i tillegg adressen til butikken din kan du ikke forvente at folk, eller Google, finner den. Aller helst bør du ikke endre URLer når du utbedrer sidene. Husk i så fall å bruke 301-redirect, og spør en SEO-konsulent om du er i tvil. Bedre å snakke med en ekspert før – og ikke etter – slike lanseringer.

Når trenger du en SEO ekspert?

Du kommer langt med sunn fornuft innen SEO. Vi anbefaler deg virkelig å bruke profesjonell hjelp hvis du ønsker å finne ut om du har de rette søkeordene med det høyeste potensialet. Spesielt viktig å gjøre søkeordsanalyse når du lager innholdsoversikt for nye nettsider. Alternativet kan være at du er usynlig på de mest kjøpsutløsende søkene, eller at du har brukt masse tid på å lage innhold som brukeren ikke er på jakt etter.

Med 100 sider på 1 språk trenger du som regel ikke bekymre deg for mye om tekniske utfordringer. Har du tusenvis av sider på flere språk, eller en kompleks struktur, blir fort ting mer komplisert for søkemotorer.

Seriøse SEO konsulenter og innholdsmarkedsførere er digitale markedsførere med spesialkunnskap. De fokuserer på å gjøre de rette tingene for brukeren og ikke for Google. Det er også grunnen til at de ikke trenger å jage endringer i Google algoritmene eller være redd for at en oppdatering ødelegger rangeringen. De kan hjelpe deg å lage en fornuftig strategi for innholdsstruktur og fokusere på å lage den beste løsningen for ekte mennesker.

Ja, du kan pusse opp badet selv, du kan lage nettsted på egenhånd og du kan være din egen SEO-ekspert. Men du kan neppe forvente samme resultater som eksperter som gjør dette daglig. Ekspertise er som regel selvfølgeligheter satt i system. Vi erfarer at mange trenger hjelp til å både prioritere, planlegge og utføre SEO-arbeid. Ikke minst trenger mange hjelp med nitid testing, måling og å drive resultatbasert markedsføring på nett.
Vi tror fremtidens markedsføringsmiljøer består av både “geeks and freaks” og at SEO / Content Marketing kommer til å ha en lysende fremtid. Hva tror du?