Få brukerne dine hekta 5

Hva er det som gjør at vi blir så hekta på produkter som Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp og Snapchat? Nir Eyal snakket om psykologi på Webdagene 2014.

Nir Eyal på Webdagene 2014. Foto: Eirik Helland Urke
Nir Eyal på Webdagene 2014. Foto: Eirik Helland Urke

Alle disse produktene startet i det små. Etter hvert har de blitt megapopulære, og selskapene bak håver inn millioner av kroner.

The Hooked Model

Amerikaneren Nir Eyal, som underviser på Stanford University, har sett på fellesnevnerne på tvers av disse produktene og trukket ut essensen. På bakgrunn av det, og med referanser til psykologien, har han laget det han kaller «The Hooked Model».

Denne modellen handler om hva som skal til for å lage vanedannende produkter. Produkter som brukerne elsker. Produkter som får brukerne til å komme tilbake igjen og igjen.

The Hooked Model.
The Hooked Model.

Modellen består av tre deler:

  1. Trigger
  2. Handling
  3. Belønning
  4. Investering

Trigger

Hva skal til for at vi begynner å bruke et produkt?

Nir Eyal snakker om to typer triggere – eksterne og interne. Eksterne triggere kjenner vi fra før. Det kan være en knapp på et nettsted, det kan være et push for å laste ned en applikasjon, eller et insentiv om å dele noe på sosiale medier.

De interne triggerne handler mer om psykologien bak handlingene våre. Ensomhet, forvirring, usikkerhet, frykt, spenningssøking, kjedsomhet. Alt dette kan trigge, eller utløse, en handling.

Handling

Etter at vi har blitt trigget til å gjøre en handling, kommer selve handlingen. Dette kan for eksempel være å scrolle, søke eller spille av en videosnutt.

For at en handling skal skje, må motivasjonen og evnen være til stede hos brukerne. Motivasjon er et ønske om å oppnå noe, og kan for eksempel spille på håp og aksept. Evne handler om ting som tid, penger og fysisk innsats. Dersom disse elementene er til stede han brukeren handle – gjøre noe. Gjentatt handling kan skape et mønster eller en atferd.

Belønning

Handlingen må resultere i en slags form for belønning.

Nir Eyal snakket om tre typer belønning: Tribe, Hunt og Self. Den første ser vi ofte igjen i sosiale nettverk. Der handler det om konkurranse og relasjoner. Den andre, Hunt, handler om søket etter informasjon. Ta Twitter for eksempel. Du åpner Twitter og begynner å scrolle. Du leter etter noe spennende. Finner du noe, så er det en form for belønning. Den tredje, Self, handler om deg selv. Det er en belønning å ha null uleste eposter i innboksen. Det er en belønning å ha oppdatert alle appene på telefonen.

Investering

Dersom triggerne er til stede, brukeren kan handle – og han samtidig føler at han får en slags form for belønning – vil brukeren over tid investere i produktet.

Brukeren investerer i produktet i form av tid, penger og personlige data. Dette er selvfølgelig gull for de som eier produktet. Men det er også nyttig for sluttbrukeren. Jo mer brukeren investerer, jo bedre og mer tilpasset blir produktet.

Men er det greit?

Er det umoralsk å lage vanedannende produkter? Er denne typen produkter vår tids sigaretter? Nir Eyal stiller noen spørsmål.

Hans svar er å fokusere tid og energi på å lage produkter som ikke nødvendigvis manipulerer brukerne, men som oppfordrer til og skaper gode, positive vaner. Skjæringspunktet mellom teknologi og helse er et eksempel. Vanedannende helseprodukter kan skape gode vaner. Konkrete eksempler er RunKeeper og Fitocracy.

Han oppfordrer oss videre til å teste ut Hooked-modellen i vårt neste prosjekt.

Bjørn Bergslien

Flere artikler av Bjørn CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>