Mennesker først, deretter teknologi 0

I 2020 vil 50 milliarder enheter være på nett. Men er det så bra? Amber Case mener vi ikke må bli så fascinert av teknologien at vi glemmer å være mennesker.

Amber Case på Webdagene 2014. Foto: Eirik Helland Urke
Amber Case på Webdagene 2014. Foto: Eirik Helland Urke

Du hører det hele tiden. På teknologikonferanser. Når du leser IT-nyheter. Eller når du får tilsendt den siste rapporten fra Gartner, Accenture eller IBM. Alle er opptatt av hvor mange enheter som nå er online. I framtiden vil flere av tingene vi kjenner være koblet på nett: Kjøleskapet, tekannen, bilen, toalettet – og ikke minst klokken.

Amber Case, leder av forskningssenteret Esri PDX i Portland i USA, mener vi bør trå varsomt fram. Vi må ta ett steg om gangen. For mye teknologi kan fort bli en utfordring.

Hva skjer hvis du ikke får brukt kjøleskapet, fordi du først må oppdatere programvaren? Hva hvis tekannen blir så avansert at du ikke lenger klarer å koke vann med den? Hva hvis du skremmer folk med teknologien, for eksempel ved å ha på deg Google Glass?

På Webdagene 2014 snakket Amber Case om Calm technology.

Teknologi skal ikke måtte kreve vår fulle og hele oppmerksomhet hele tiden. Teknologi skal være noe som bidrar til at livene våre blir enklere og bedre. Og det trenger ikke nøvendigvis å være så komplisert. Du kommer ofte langt med veldig lite design og teknologi.

Ta en tekanne, for eksempel. Du kan koke vann i den. Og den piper når vannet koker. Uten noen form for moderne, elektronisk teknologi – blottet for skjermer, grensesnitt og interaksjon. Eller en stol som sier ifra hvis du ikke sitter ordentlig oppreist. Stolen trenger ikke å sende en melding til mobilen din. Isteden kan den vibrere hvis ryggen din synker litt sammen.

Amber Case viste videre til moderne støvsugere som støvsuger på egenhånd. Vi trenger ikke å måtte kommunisere med disse på en veldig avansert måte. Det holder at de sier ifra hvis de står fast. Da piper de, og krever vår oppmerksomhet.

Til syvende og sist handler det – for oss som jobber med grensesnitt og ny teknologi – om å ta bort så mange funksjoner som mulig. Gjør produktet enkelt. Hvor få funksjoner og hvor lite informasjon trenger brukeren egentlig for å kunne bruke produktet?

Bjørn Bergslien

Flere artikler av Bjørn CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>