Bedre brukeropplevelse med big data 0

Finn.no sitter på enorme mengder data om kundene sine. Dette bruker de til å lage enklere, bedre og mer effektive tjenester. Og til å selge mer.

Christian Printzell Halvorsen fra Finn.no på Webdagene 2014. Foto: Eirik Helland Urke
Christian Printzell Halvorsen fra Finn.no på Webdagene 2014. Foto: Eirik Helland Urke

Administrerende direktør i Finn.no, Christian Printzell Halvorsen, åpnet foredraget på Webdagene 2014 med å snakke om “big data”.

De fleste har etter hvert hørt om begrepet big data. IT-konsulenter, direktører, selgere og rådgivere – alle snakker om big data nå om dagen. Det vil si, de snakker om big data og hvordan virksomheter kan omstille data til penger.

Christian Printzell Halvorsen mener derimot at det første vi bør gjøre er å utnytte big data til å skape bedre brukeropplevelser. Fokuset må være å lage noe brukerne liker, noe de faktisk oppsøker, noe de vil anbefale til andre.

Finn.no har tydeligvis gjort noe riktig. De har nesten 12 milliarder sidevisninger per år. I gjennomsnitt er hver nordmann innom finn.no 128 ganger i året. De har mer enn en halv million registrerte CV-er i databasen. 35% av brukerne er innlogget til enhver tid. Finn.no er igjen en del av Schibsted, som med sine kanaler totalt sett når omtrent 90% av den norske befolkningen.

Besøkene, delingen, klikkingen, navigeringen, innloggingen, salgene, kjøpene og transaksjonene. Alt kan brytes ned i tall. Til sammen utgjør dette store datamengder. Big data, altså.

Med disse dataene jobber ansatte i Finn med å forstå brukerne bedre. For deretter å kunne tilby dem tryggere, enklere, mer effektive og mer engasjerende produkter og tjenester. Kort fortalt: De samler inn data, analyserer dataene, og optimaliserer funksjonalitet og innhold basert på det de finner ut.

Videre handler det selvfølgelig om business.

Finn.no jobber blant annet med å forenkle og forbedre handleopplevelsen ved å ta bort alle barrierene som i praksis står i veien for at en handel kan gjennomføres. Enklere for brukeren, men det gir også høyere konvertering for finn.no.

Finn.no bruker også dataene til å tilby relevant innhold. Printzell er åpen om at de utnytter dataene – men at dette er i brukerens beste interesse. Det er bedre å tilby reklame og innhold som er relevant enn å skyte i blinde.