Budskap som engasjerer 0

Mange virksomheter kjeder brukerne sine i hjel med budskap ingen gidder å høre på. Lag heller noe folk får lyst til å snakke om, sier Petter Gulli.

Petter Gulli på Webdagene 2014. Foto: Eirik Helland Urke
Petter Gulli på Webdagene 2014. Foto: Eirik Helland Urke

Petter Gulli er kreativ leder i reklamebyrået DDB Oslo. På Webdagene 2014 snakket han om reklame, markedsføring og budskap som fungerer.

For det er mye som IKKE fungerer.

Hvert år brukes 20 milliarder kroner på betalt kommunikasjon i Norge. I gjennomsnitt blir vi utsatt for 3000 kommersielle budskap hver dag. Av disse er det 76 budskap som trenger gjennom. 12 gjør inntrykk på oss. Mens det er kun to vi husker dagen etter.

Med andre ord: Enorme summer i markedsføringsbudsjettet kastes ut av vinduet hvert år. Og de aller fleste reklamene og kampanjene treffer faktisk ikke.

Petter Gulli dro fram noen internasjonale eksempler på reklamer som derimot fungerer: Volvo (den med Jean-Claude Van Damme), Harvey Nichols, British Airways, Nivea, Lufthansa, Samsung og CNA Language School.

Felles for dem er at de ikke bare er enkle markedskampanjer. De gir noe mer, ifølge Gulli. De resulterer i noe. De gjør at folk snakker om dem, og deler. Volvo-videoen med Van Damme er sett 75 millioner ganger på YouTube. Dette påvirker videre. De som kjøper inn trailere er nå mer bevisst på Volvo.

De tre ingrediesene vi trenger for å lykkes er ifølge Gulli innsikt, kreativitet og teknologi. Du må kjenne markedet, ha en idé om hva folk vil ha og hvordan det du lager kan engasjere og muligens endre atferd. Videre må du være unik og tenke annerledes. Se på CNA Language School. Istedenfor å tilby standardiserte videoer i språkopplæringen, har de heller laget et system som kobler engelskstudenter med pensjonerte amerikanere på aldershjem i Chicago. Du må heller ikke glemme teknologien – som for eksempel var helt sentral i British Airways-kampanjen.