Teknosjekken: Norske nettsteder velger responsiv design (og noen legger på seg) 1

Vi har igjen undersøkt hvilken teknologi og mobilløsning som er vanligst på de største norske nettstedene. Tre måneder har gått siden forrige teknosjekk. Dette har skjedd:

Slik sjekket vi

Vi har tatt utgangspunkt i forsiden på nettstedene til de ti største aktørene innenfor disse åtte bransjene:

Dette har vi sjekket:

HTML-standard: Går for HTML5, men bruker det ikke

8 av 80 nettsteder har byttet til HTML5 siden sist.

3 måneder etter forrige sjekk er det 8 flere nettsteder som er laget med HTML5
3 måneder etter forrige sjekk er det 8 flere nettsteder som er laget med HTML5

Det er fremdeles ikke alle HTML5-nettsteder som bruker de nye taggene teknologien tilbyr, altså <nav>, <section> og så videre.

Av de 51 HTML5-nettstedene vi sjekket, er det hele 19 som ikke bruker HTML5-spesifikke tagger i det hele tatt. Sist var det 17. To nettsteder har byttet til HTML5 uten å ta i bruk en eneste HTML5-spesifikk tagg.

Vi skjønner ikke hvorfor de nye taggene ikke blir tatt i bruk. Må Google begynne å straffe nettsteder som ikke gjør det riktig for at noe skal skje?

Mobilløsning: Bedriftene velger responsiv design

Vi har sjekket om nettstedene omdirigerer en mobilbruker til et alternativt nettsted, eventuelt om de bruker et eget malsett for mobiler. I mangel på et godt norsk ord, kaller vi disse teknikkene for dingsesniffing (device detection eller User Agent-detection på engelsk). Vi sjekket også om nettstedene er responsive, det vil si om de tilpasser seg til størrelsen på skjermen.

Fire nye nettsteder har fått mobilløsning siden sist. Alle fire valgte å bruke responsiv design, i tråd med Googles anbefalinger. Det er bedriftenes hovednettsted vi sjekker, og det ville vært svært overraskende om bedriftene nå i 2014 skulle gå mot Googles anbefaling når de velger mobilløsning.

Fire nye nettsteder har fått mobilløsning siden sist. Alle fire valgte å bruke responsiv design.
Fire nye nettsteder har fått mobilløsning siden sist. Alle fire valgte å bruke responsiv design.

De fire nettstedene som har blitt responsive er toll.no, kirkensnodhjelp.no, wwf.no og royalcaribbean.no.

Filstørrelse: Blir responsiv, men legger på seg

Vi har sjekket hvor mye data som må lastes ned ved første gangs besøk til desktop-versjonen av nettstedene.

Variasjonen er stor. De offentlige nettstedene er ofte dominert av tekst, mens nyhetsnettstedene har mange bilder og reklame som naturlig nok tar større plass.

Ingen store bransjevise endringer i filstørrelsen på forsiden. De største nettstedene har slanket seg nesten 1 MB i gjennomsnitt, men siden denne bransjen er dominert av nettaviser er variasjonen også stor fra dag til dag.
Ingen store bransjevise endringer i filstørrelsen på forsiden. De største nettstedene har slanket seg nesten 1 MB i gjennomsnitt, men siden denne bransjen er dominert av nettaviser er variasjonen også stor fra dag til dag.

Av de fire nettstedene som har blitt responsive siden sist, har to av dem økt i filstørrelse.

Nye royalcaribbean.no var på 5,7 MB da vi sjekket denne gangen, 3,5 MB mer enn for tre måneder siden.
Nye royalcaribbean.no var på 5,7 MB da vi sjekket denne gangen, 3,5 MB mer enn for tre måneder siden.

Nettsteder varierer naturlig nok i filstørrelse, og typisk er det bruk av bilder som gjør at en nettside blir veldig mye større enn en annen. royalcaribbean.no selger cruisebilletter, og å bruke bilder skal de absolutt ha lov til, selv om det gjør nettsiden større. Det virker likevel rart at royalcaribbean.no skulle vokse så mye i størrelse, når nettstedet ikke bruker særlig mye mer bilder enn tidligere. Det ser imidlertid ut som Royal Caribbean har tatt affære og fått ned størrelsen på bildene sine igjen.

toll.no har også vokst, uten at vi helt forstår hvorfor:

toll.no har vokst med omtrent 1 MB i filstørrelse, men når vi sammenligner de nye sidene (høyre) med de gamle (venstre), er det ingen åpenbar grunn til det.
toll.no har vokst med omtrent 1 MB i filstørrelse, men når vi sammenligner de nye sidene (høyre) med de gamle (venstre), er det ingen åpenbar grunn til det.

Det finnes mange verktøy for å optimalisere størrelsen på nettstedet. Nå som Google rangerer raske nettsteder høyere i søkeresultatet, kan det være verdt å bruke Googles eget verktøy PageSpeed Insights for å få forslag til forbedringer.

HTML-feil: Ingen store endringer

HTML-validering er en automatisert test av om HTML-koden følger standardene fra W3C.

Ingen store endringer i antall HTML-feil siden sist
Ingen store endringer i antall HTML-feil siden sist

Variasjonen er stor blant nettstedene. Mens enkelte offentlige nettsteder har 0 feil, har flere av nyhetsnettstedene hundrevis av feil. Ofte dreier det seg om gjentakende feil, noe som enkelt kan fikses.

Lenker på forsiden: Ingen store endringer

Vi sjekket hvor mange unike lenker det finnes på forsidene til de ulike nettstedene. At nettbutikkene og nyhetsnettstedene lenker til mange sider, overrasker nok ingen.

Ingen store endringer i antall linker på forsiden. Nettbutikkene har redusert antall lenker en del, men i den bransjen varierer også antall lenker mye fra dag til dag.
Ingen store endringer i antall linker på forsiden. Nettbutikkene har redusert antall lenker en del, men i den bransjen varierer også antall lenker mye fra dag til dag.

Hvilke nettsteder vi har sjekket, kan du se i oppsummeringen fra sist gang.

Audun Rundberg

Flere artikler av Audun CV

Skriv en kommentar

  • *

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>