Dette kan du lære om innovasjon fra filmen Frost 0

Noen ganger er det små endringer i en ellers kjent formel som skal til for å skape noe helt nytt. Business Model Canvas er et verktøy som kan hjelpe deg i gang.

Fjorårests animasjonsfilmsuksess Frost er en tilsynelatende vanlig prinsessefilm fra Disney. Den inneholder foreldre som dør, prinsesser, vakre ballkjoler, slott, kjærlighet, prinser og ikke minst fengende poplåter. Har du ennå ikke sett den, gjør det.

Hovedrollene innehas av søstrene Elsa og Anna. Da Anna mot slutten av filmen holder på å dø er det eneste som kan redde henne et kyss av ekte kjærlighet. Flere «prinser» prøver seg, men den som gir henne det livgivende kysset er søsteren Elsa. Elsa på sin side har akkurat sluppet fri sin egen indre kraft (frost), som hun har forsøkt å undertrykke hele livet i frykt for å skade andre. For deg som ennå ikke helt forstår hva som er nytt; selvstendige kvinner som klarer seg fint uten drømmeprinser og frosker.

Med disse nyskapningene i en ellers ganske tradisjonell prinsessefilmsjanger, skapte Disney en suksess som høstet to Oscar-priser i 2014. Barn (og voksne) verden over elsker filmen så høyt at den nå er den mestselgende animasjonsfilmen noen sinne, og også på topp fem listen over filmer uansett sjanger.

Gründer i egen organisasjon

På samme måte kan det være små endringer som skal til på nettsiden din for å lykkes bedre. Du trenger ikke være Petter Smart på jakt etter venturekapital for å drive innovasjon. Det kan du fint gjøre i en etablert organisasjon. Nye vrier på etablerte løsninger, kan være det som forløser en suksess.

Kanskje har den akkurat fått ny design, men sliter med å få de konverteringene dere ønsker? Små designendringer i bestillingsløpet kan gjøre store utslag i kassa. God skjemadesign høres usexy ut, men kan kanskje være den innovasjonen som skal til for å øke inntjeningen betydelig.

Er målet ditt å få folk til å lese artikler, kan et løft i typografi gjøre stor forskjell i lesertallene.

Drukner nettsiden din i innhold som gjør at brukerne ikke finner det de leter etter, kan kutting av innhold være det nye du gjør for å lykkes.

Driver du avis så kan det være å designe avisen med tanke på at leserne ikke ikke nødvendigvis kommer via forsiden, slik Robin skrev om her på bloggen tidligere.

Endringene jeg har beskrevet er det som betegnes som inkrementelle produktinnovasjoner (for den som er opptatt av definisjoner). Små endringer med lav risiko som kan gi høyere brukertilfredshet eller økt inntjening. Innovasjon kommer i mange former, selvfølgelig også mer radikale enn dem jeg har beskrevet over. Felles for dem er at det starter med en idéprosess, oftest fordi man etter analyse av nåsituasjonen ser problemer eller behov for endringer og nye ideer.

Verktøy for innovasjon

Jeg er blitt glad i å benytte Business Model Canvas (BMC) i denne typen prosesser, enten det handler om ideer som skal implementere i eksisterende løsninger eller utvikling av helt nye tjenester. For deg som har ansvar for digitale kanaler er den fin å ha i verktøykassa.

BMC er en modell/kanvas som består at ni felter som speiler ulike sider ved ideen din. Modellen hjelper deg å systematisere ideer for å se om de er liv laga. Den viktigste komponenten i kanvasen er verdiforslaget; hva skal ideen din tilfører brukeren. Hvilket problem løser du for han eller henne? Den gir deg et raskt et helhetlig bilde av hva som vil kreves av organisasjon for å komme i gang med den nye ideen, og kan brukes iterativt på samme idé. Jeg liker modellen fordi den både gir et analytisk og et kreativt perspektiv på nyskapingen.

Kanskje 2015 skal bli året der du også prøver en ny vri på noe som har funka sånn passe bra frem til nå? Selvom du ikke har magiske krefter i verktøykassa slik Elsa i Frost har, kan Business Model Canvas være verktøyet du trenger for å komme i gang. Ingen grunn til å vente på drømmeprinsen.